Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 13:42

2
اسفند
محافظت غذایی سالمندان در برابر کرونا

محافظت غذایی سالمندان در برابر کرونا

از آنجایی که سالمندان در گروه افراد آسیب‌پذیر جامعه قرار دارند، در شرایط حساس از قبیل شیوع بیماری‌های نو پدید مانند کرونا تقویت سیستم ایمنی آنها و دریافت مناسب ترکیبات غذایی

حدیثه خسروی : کارشناس ارشد ؛ علوم بهداشتی در تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : از آنجایی که سالمندان در گروه افراد آسیب‌پذیر جامعه قرار دارند، در شرایط حساس از قبیل شیوع بیماری‌های نو پدید مانند کرونا تقویت سیستم ایمنی آنها و دریافت مناسب ترکیبات غذایی به منظور ارتقای سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

با افزایش سن نیاز به انرژی در سالمندان کاهش می‌یابد، اما باید غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی دریافت کنند و مواد شیرین و چربی‌ها را در برنامه غذایی خود کاهش دهند.

 اگرچه نیاز به انرژی در این افراد به دلیل کاهش فعالیت بدنی کم می‌شود، اما به منظورتقویت سیستم ایمنی باید منابع غذایی حاوی

پروتئین با کیفیت بالا را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

گوشت‌هاي كم چربي، مرغ، ماهي، سفيده تخم‌مرغ، فرآورده‌هاي لبني بدون چربي يا كم چربي باید در برنامه غذایی آنها لحاظ شود. غلات و حبوبات نيز از منابع گياهي پروتئين هستند كه اگر با هم مصرف شوند تمامي اسيدهاي آمينه ضروری مورد نياز بدن را تأمین مي‌كنند.

رژيم غذايي بايد حاوي مقادير مناسبي آهن و روي مانند انواع گوشت‌ها، حبوبات مثل عدس، نخود سبز و سبزی‌های سبز تیره، نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو و سنگك، شير و لبنيات باشد. دریافت مناسب منابع غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D در این گروه از افراد باید مورد توجه قرار گیرد. لازم به ذکر است که جذب کلسیم و ویتامین D در سالمندان کاهش می‌یابد که منجر به افزایش احتمال شکستگی استخوان در این افراد می‌شود.

از آنجایی که دریافت مناسب ویتامین D در ارتقای سطح ایمنی خصوصاً در دوران کرونا بسیار مهم است، در نتیجه توصیه می‌شود مصرف مکمل کلسیم به صورت روزانه و ویتامین D 50 هزار واحدی به صورت ماهانه در دوران سالمندی مد نظر قرار گیرد. همچنین مصرف 2 تا 3 واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب جهت تأمین کلسیم توصیه می‌شود.

به منظور تقویت سیستم ایمنی و دریافت آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی توصیه می‌شود روزانه به طور مرتب 2 تا 4 سهم ميوه و 3 تا 5 سهم سبزي مصرف كنند. در صورت مشكلات گوارشي و دنداني به صورت پخته مصرف شوند. یکی از شکایت‌های شایع در این دوران بی‌اشتهایی است که باعث کاهش دریافت مواد مغذی و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود مواد غذایی در حجم کم و تعداد دفعات بالاتر مصرف شود.

می‌توان براي مقوي و مغذي كردن غذا، از غلات جوانه زده (جوانه گندم، ماش يا عدس) و يا پودر غلات جوانه زده استفاده کرد. مصرف جوانه غلات انرژي، پروتئين و ريزمغذي‌های غذا را افزایش می‌دهد. می‌توان جوانه غلات را در سالاد و در تهیه انواع سوپ‌ها و آش‌ها استفاده کرد.

یکی دیگر از راه‌های تقویت سیستم ایمنی در دوران کرونا و خصوصاً در ارتباط با گروه‌های آسیب‌پذیر مثل سالمندان مصرف مواد غذایی ضد التهاب است. اضافه کردن انواع چاشنی‌ها مثل زنجبیل، نعنا، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در هنگام طبخ غذا، مصرف آجیل خام و انواع مغزها و دانه‌ها و همچنین استفاده از روغن زیتون مثال‌هایی از ترکیبات غذایی ضد التهاب هستند.

برچسب ها: رژیم غذایی، سالمندان، کلسیم، مواد غذایی، کمبود ویتامین، ویتامین D، تقویت سیستم ایمنی بدن، ویروس کرونا تعداد بازديد: 200 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز