Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 08:19

14
اسفند
دانستنی های پیر گوشی

دانستنی های پیر گوشی

سن بالا مهم‌ترین و رایج‌ترین عامل کاهش شنوایی بشمار می‌رود. در حدود یکنفراز هر 4 نفر بالای 50 سال دچار کاهش شنوایی است و بیش از 70 درصد افرادی که مشکلات شنوایی دارند بالای 70 سال سن دارند. محققان به درستی نمی‌دانند

تحریریه زندگی آنلاین : همانطور که می‌دانید شنوایی یکی از 5 حس مهم موجودات زنده است که نقش بسیار مهمی نیز در ارتباطات بین انسان‌ها داشته و کاهش آن خلل بزرگی به روابط بین فرد با دیگران ایجاد می‌کند. این نوشتار مروری است بر پیرگوشی، علل، نشانه‌ها و درمان آن. در حدود 3/1 از افراد در سنین بالای 60 سال دچار کاهش شنوایی می‌شوند. پیرگوشی نوعی ازکاهش شنوایی است که در افراد با سن بالا ایجاد می‌شود. در این وضعیت به تدریج میزان شنوایی فرد طی سال‌ها کاهش می‌یابد. این حالت بیشتر برای صداهايی با فرکانس بالا ایجاد می‌شود. مثلا شما به سختی زنگ تلفن یا آواز پرندگان را می‌شنوید. در ابتدا ممکن است متوجه این موضوع نشوید، برخی صداها به نظرتان گنگ و مبهم بیاید و صداهای با فرکانس بالا را سخت بشنوید و فقط چنین فکر کنید که شنوایی‌تان ضعیف شده است. اما وقتی که تلفنی صحبت می‌کنید یا مبحثی را در گروهی دنبال می‌کنید یا در یک اتاق شلوغ هستید حس می‌کنید برخی صداها را خوب نمی‌شنوید. مردان در این رابطه سنگینی گوش بیشتری را نسبت به زنان نشان می‌دهند. دکتر رابرت دابی می‌گوید: در این راستا اگر افراد هنگام مراجعه به پزشک چنین اظهار کنند که «من به خوبی چند سال پیش شنوایی ندارم» این نشانه‌ای از پیرگوشی است اما اگر بگویند «من به خوبی هفته پیش نمی‌شنوم» این پیر گوشی نیست.

 بیشتربخوانید:

وقتی گوش ها پیر می شوند

 

 

چرا این مشکل بوجود می‌آید؟

سن بالا مهم‌ترین و رایج‌ترین عامل کاهش شنوایی بشمار می‌رود. در حدود یکنفراز هر 4 نفر بالای 50 سال دچار کاهش شنوایی است و بیش از 70 درصد افرادی که مشکلات شنوایی دارند بالای 70 سال سن دارند. محققان به درستی نمی‌دانند که چرا میزان شنوایی با افزایش سن، کاهش می‌یابد. یکی از علت‌های آن می‌تواند قرار گرفتن در معرض سرو صداهای مختلف و دیگر فاکتورهای مخرب و آسیب رسان محیطی باشد که آرام آرام به مکانیسم ظریف عملکرد گوش ما آسیب می‌رسانند. گوش میانی دارای سلول‌های عصبی است که صدا را به پالس‌های عصبی که به مغز فرستاده می‌شوند تبدیل می‌کنند. چنین تصور می‌شود که اغلب پیر گوشی‌ها به علت آسیب دیدگی و درست کار نکردن این سلول‌های عصبی است.

احتمالا موارد مختلف زیادی در ایجاد این صدمات دخیل هستند و بنظر می‌رسد که بعلت سن بالا باشند.

 

 

علل ابتلا به پیر گوشی

تصلب شرایین، سخت شدن و باریک شدن رگ‌های خونی که خون را به قسمت حلزونی گوش می‌رسانند. این به آن معنی است که خونرسانی به این ناحیه کمتر می‌شود. در این شرایط ممکن است فرد دچار بیماری قلبی، فشارخون یا دیابت هم باشد.

در معرض صداهای زیاد قرار داشتن به مدت طولانی (چند سال)

 در معرض استرس بودن (برای چند سال)

 در معرض مواد شیمیایی و دارویی قرار داشتن (طولانی مدت)

 مصرف دخانیات

 وزن زیاد

 وراثت

شایان ذکر است که میزان پیرگوشی  از فردی به فرد دیگر در سنین مختلف  متفاوت است.

 بیشتربخوانید:

75 درصد مبتلایان به وزوزگوش، فشارخون بالا دارند

برچسب ها: مشکلات شنوایی، شنوایی سنجی، پیرگوشی تعداد بازديد: 328 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز