Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 10:00

5
آبان
مراقب سالمندان باشیم

مراقب سالمندان باشیم

با افزایش سن مقداری از توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد کاهش می‌یابد و مغز هم مانند سایر قسمت‌های بدن دچار تغییر و فرسودگی می‌شود و اگر برای حفظ و مراقبت از آن تلاش نکرده باشیم، ممکن است به سمت زوال و نابودی برود.

بـه قـلـم : اعظم حاجی یوسفی

تهیه و تنظیم: معصومه موسایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : با افزایش سن مقداری از توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد کاهش می‌یابد و مغز هم مانند سایر قسمت‌های بدن دچار تغییر و فرسودگی می‌شود و اگر برای حفظ و مراقبت از آن تلاش نکرده باشیم، ممکن است به سمت زوال و نابودی برود. بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین نوع زوال عقل و از مشکلات شایع دوره سالمندی است که احتمال ابتلا از سن ۶۰ تا ۶۵ سال بیشتر می‌شود، اما الزاماً هر فرد سالمندی به آلزایمر دچار نخواهد شد و هر فراموشی آلزایمر نیست، لذا اهمیت مراقبت از سالمندان بسیار مهم است. سالمندان به ویژه سالمندان مبتلا به آلزایمر نیازهایی دارند. سالمندان قبل از هر چیز به احترام نیاز دارند و نسل جوان باید احترام به سالمندان را بیاموزد و زمانی را به گوش دادن و مراقبت از آنها بپردازد.

 

بیشتربخوانید:

6نکته برای کمک به سالمندان در دوره کرونا

چطور از افراد مسن‌ در برابر کرونا محافظت کنیم؟

 

 

 

نیازهای پزشکی سالمندان

نیازهای پزشکی در سالمندی بیشتر می‌شود. متخصصان طب سالمندی معمولاً در درمان بیماری‌ها از جمله آلزایمر بسیار ماهر هستند. همچنین پزشکانی که در تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات مغز و سیستم عصبی تخصصی یافته‌اند، این گونه پزشکان به راحتی می‌توانند درد سالمندان را تشخیص و به درمان آنها بپردازند.

 

 نظارت و کمک در فعالیت‌‌های روزانه

نظارت و کمک در فعالیت‌های روزانه در واقع برای افراد بالغ غیرمعمول است، اما شخص مبتلا به آلزایمر باید تحت نظارت دائمی قرار گیرد تا مطمئن شوید خودش را نمی‌سوزاند، سرگردان نمی‌شود و یا رانندگی نمی‌کند، لذا لازم است اعضای خانواده محیطی امن در خانه ایجاد کنند (برای همه سالمندان و بویژه سالمندان مبتلا به آلزایمر).

یک منزل تمیز و مرتب بهتر از منزل شلوغ است، زیرا اشیای کمتری وجود دارند که پای سالمند به آنها گرفته و بیفتد

شلوغی‌‌ها حتی ممکن است حواس بیمار مبتلا به آلزایمر را نیز پرت و یا او را گیج کند، بنابراین اشیایی را که ایجاد مشکل می‌کنند از محیط سالمندان دور کنید.

 دقت کنید که سالمند یا بیمار مبتلا به آلزایمر هنوز توانایی استفاده بی‌خطر از ابزارهایی مانند چاقو، سشوار، چرخ خیاطی و ... را دارد. در غیر این صورت این گونه وسایل را داخل کمدهای قفل‌دار قرار دهید.

 در پلکان هیچ‌گونه اشیایی قرار ندهید، چون امکان دارد پای سالمند به آنها گرفته و پرت شود.

 هر پله‌ای که در منزل است، حتماً باید نرده داشته باشد و اگر نرده دارند، مطمئن شوید نرده‌ها به اندازه کافی محکم هستند که بتوانند وزن شخص را تحمل کنند و از آنجا که معمولاً پای اشخاص سالمند محکم نبوده و می‌لرزد، حتماً به نرده احتیاج پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

8علت فراموشی ناگهانی و راه مقابله با آن‌ها

راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان

 

 اگر پله‌‌ها فرش شده‌اند بررسی کنید فرش کاملاً به پله چسبیده باشد.

 حتماً به پنجره‌‌ها قفل ایمنی نصب کنید و پنجره‌‌ها را به حالت نیمه باز قفل کنید تا علاوه بر استفاده از هوای تازه خطر سقوط برای سالمند و یا بیماران مبتلا به آلزایمر را کاهش دهید.

 هرگز حشره‌کش، بنزین، رنگ، محلول‌‌های اسیدی و شوینده را در ظرفی غیر از ظرف خودشان که دارای برچسبی از محتویات داخل‌شان هستند، نگهداری نکنید.

از آنجا که اکثر حوادث در آشپزخانه و حمام رخ می‌دهد، به این دو محل بیشتر دقت کنید

  بارها مشاهده شده است سالمندان به ویژه سالمندان مبتلا به آلزایمر فراموش می‌کنند اجاق گاز را خاموش کنند و یا قابلمه‌‌های خالی را روی اجاق گاز می‌گذارند و این یک خطر جدی آتش‌سوزی است، بنابراین بسته به نوع اجاق گاز اقدامات مختلفی را جهت ایمن‌تر شدن آن انجام دهید.

 

حمام را امن‌تر کنید

در کف حمام یا وان از پادری‌‌های ترمزدار استفاده کنید.

 در حمام حتماً نرده‌های دستی نصب کنید.

 حمام‌‌های طولانی برای سالمندان و بیماران مبتلا به آلزایمر بسیار سخت است و ممکن است به علت عدم تعادل لیز خورده و بیفتند. یک صندلی حمام و یک شلنگ دستی، استحمام را برای آنها راحت‌تر می‌کند.

 بعد از حمام دقت کنید تمامی بدن فرد کاملاً خشک شده باشد و هر از گاهی بدنش را از لحاظ لکه‌‌های قرمز بررسی کنید.

 دقت کنید استحمام باید جزء امور معمول باشد.

 

 امنیت تغذیه در سالمندان

خوب غذا خوردن در هر سنی مهم است، اما در افراد سالمند و به‌ویژه سالمندان مبتلا به آلزایمر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این در حالی است که متاسفانه بسیاری از سالمندان به‌خصوص مبتلایان به زوال عقل، اغلب به صحیح غذا خوردن توجهی ندارند و به همین دلیل ممکن است دچار سوء‌تغذیه شوند.

از طرفی تنهایی، جدا ماندن از جامعه و مورد غفلت قرار گرفتن افراد مسن توسط فرزندانشان از مشکلات مهم بسیاری از جوامع در سنین کهنسالی است و این در حالی است که بسیاری از سالمندان برای تهیه مواد غذایی خود به کمک نیاز دارند.

 کاهش توان جسمانی به دلیل کهولت سن امکان دستیابی به تمام مواد غذایی مورد نیاز سالمندان را محدود می‌سازد.

 

بیشتربخوانید:

نکاتی مهم درباره خواب سالمندان

 

بهداشت شخصی

به آنها کمک کنید و به نکات زیر دقت کنند:

 موهایشان را بسیار زیبا کوتاه کنید.

 ناخن‌‌های دست و پایشان را کوتاه کنید یا از خودشان بخواهید این کار را انجام دهند. ناخن‌‌های پا ممکن است داخل انگشتان شده و باعث آزارشان شوند.

 بهداشت دهان بسیار مهم است، اما از آنجا که استقلال فرد نیز بسیار حائز اهمیت است، تا جایی که امکان دارد اجازه دهید خود مراقبت اصلی را انجام دهند و شما فقط یادآوری کنید.

 در مورد دندان مصنوعی دقت کنید که هر روز از دهان خارج و تمیز شود.

 

 سلامت جسمی

  تا آنجا که ممکن است سالمندان را فعال نگه دارید، حتی سالمندان مبتلا به آلزایمر، اما تعادل را رعایت و دقت کنید سالمند، توانایی انجام چه کارهایی را دارد.

 به دنبال روش‌هایی برای ساده کردن فعالیت‌ها باشید تا فرد بتواند حتی با محدودیت در توانایی‌‌هایش در آنها مشارکت کند.

 فعالیت‌‌هایی چون پیاده‌روی یا ملاقات با یک دوست قدیمی را برای آنها در نظر بگیرید.

 در انتها با گوش کردن و توجه کردن به خواسته‌های سالمندان می‌توانید به آنها نشان دهید که برای آنها ارزش قائل هستید.

 ضمناً با بودن در کنار آنها، هم شما می‌توانید از تجربیات‌شان نهایت استفاده را ببرید و هم آنها دوران خوش و راحتی را در کنار شما بگذرانند.

 

برچسب ها: سالمندان، تغذیه سالمندان، نگهداری از سالمندان، ویروس کرونا تعداد بازديد: 377 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز