Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 23:37

17
بهمن
سایه افسردگی بر سالمندان (2)

سایه افسردگی بر سالمندان (2)

اگر افسرده هستید، تنهایی و عدم تحرك فقط افسردگی را بدتر می‌كند. هر چقدر از لحاظ جسمی و ذهنی فعال‌تر باشید، افسردگی بیشتر از شما فاصله خواهد گرفت.

 

دلایل دیگر

 تنهایی و انزوا: به دلیل مرگ و میر یا جابه‌جایی و یا هر دلیل دیگری... تنها زندگی كردن و كوچك كردن دایره اجتماعی، موجب كاهش تحرك و ایجاد بیماری و افسردگی می‌شود. 

بی‌هدفی: نداشتن هدف در زندگی به دلیل محدودیت‌های فیزیكی و فعالیت یا بازنشستگی، به از دست دادن هویت می‌انجامد و می‌تواند موجب افسردگی شده و یا آن‌را تشدید كند. 

ترس: ترس از مرگ و یا اضطراب ناشی از مشكلات مالی و یا بیماری. یكی از دیگر دلایل افسردگی است.

مرگ: از دست دادن همسر، دوستان، اعضای خانواده و یا حتی حیوانات خانگی.

درمان

اگر افسرده هستید، تنهایی و عدم تحرك فقط افسردگی را بدتر می‌كند. هر چقدر از لحاظ جسمی و ذهنی فعال‌تر باشید، افسردگی بیشتر از شما فاصله خواهد گرفت.  فعالیت بدنی، تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش روحیه دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، فعالیت بدنی ممكن است به اندازه مصرف داروهای ضد افسردگی در رفع افسردگی مؤثر باشد.

حداقل اینكه عوارض جانبی ندارد. نیازی به هزینه كردن و رفتن به باشگاه نیست؛ می‌توانید به یك پارك بروید و كمی پیاده‌روی كنید یا از پله‌ها بالا و پایین بروید. برای شما كه مشكل حركتی دارید نیز ورزش‌های زیادی وجود دارد كه می‌توانید آنها را حتی روی صندلی چرخ‌دار انجام دهید.   تعامل و رفت و آمد با دیگران: حمایت اطرافیان در رفع افسردگی تأثیر بسزایی دارد. می‌توانید به دیدار عزیزان و دوستانتان بروید یا آنها را به منزل خود دعوت كنید و یا حداقل از طریق تلفن یا پست الكترونیكی با آنها در تماس باشید.

سعی كنید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. تمام روز را در خانه نمانید. به پارك یا آرایشگاه بروید و با دوستان‌تان ناهار بخورید. در فعالیت‌هایی كه از انجام آن لذت می‌برید، شركت كنید.  كمك به دیگران به شما احساس مفید بودن می‌دهد.  یك مهارت جدید بیاموزید؛ چیزی كه همیشه دل‌تان می‌خواست آن‌را انجام دهید، ولی فرصت آن‌را پیدا نمی‌كردید.
 كتاب‌های خنده‌دار بخوانید و یا فیلم‌های كمدی تماشا كنید. به هر حال، هر طور هست برای خود، فرصتی ایجاد كنید تا در آن بخندید.

 رژیم غذایی سالم داشته باشید و از خوردن مواد قندی و تنقلات ناسالم خودداری كرده و از مولتی ویتامین استفاده كنید.  درمان افسردگی با تغییر نكات كوچك در زندگی آغاز می‌شود.افسردگی، انرژی و امید را از شما خواهد گرفت. مبارزه با آن سخت و به نظر دور از دسترس و غیر ممكن می‌رسد. ولی حتی اگر افسردگی شما شدید هم باشد، با سرسختی و اراده می‌توانید آن‌را درمان كنید.  برای مدیریت و مهار درد هر كاری را كه می‌توانید انجام دهید. درد با فعالیت‌های روزانه تداخل ایجاد كرده و بهبود افسردگی را به تعویق می‌اندازد.

بنابراین كنترل آن بخشی از مراحل درمان افسردگی است.  اگر ریشه افسردگی تنهایی است، دارو به تنهایی نمی‌تواند مشكل را رفع كند.  داروهای ضد افسردگی در درمان میانسالان بسیار مؤثر است. از آنجایی كه افراد مسن به‌دلیل كهولت حساس‌ترند، نسبت به عوارض جانبی داروها نیز حساسیت بیشتری دارند و خود داروها نیز ممكن است باعث شود فراموشی بگیرند و داروهای دیگر خود را مصرف نكنند.

علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه برخی از داروها، مانند پروزاك، موجب خوردگی و پوكی استخوان‌ها می‌شود، به همین دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی در سالمندان باید كاملاً تحت نظر پزشك باشد.

 مشاوره‌های گروهی در سالمندان به یافتن هدف و رفع احساس تنهایی و ناامیدی كمك می‌كند.  با تغییر احساسات و روش زندگی، افكار منفی را از خود دور كنید. تخلیه انرژی و افزایش اعتماد به نفس نیز به درمان كمك خواهد كرد.

 

 

برای خواندن بخش اول- سایه افسردگی بر سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان افسردگی سالمندان، دلایل افسردگی در سالمندان، داروهای ضد افسردگی سالمندان، تنهایی و انزوا در سالمندان، رابطه غذا و افسردگی سالمندان تعداد بازديد: 854 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز