Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 04:05

28
دی
ایمنی خانه برای سالمندان (2)

ایمنی خانه برای سالمندان (2)

سر خوردن در حمام و یا توالت از جمله آسیب‌های شایع و در عین حال جدی برای سالمندان محسوب می‌شود. شکستگی اعضای بدن از جمله عوارض خطرناک این حادثه است که محدودیت‌های متعددی برای سالمندان ایجاد می‌کند.

خطر ناشی از پنجره‌ها 

حدود 8هزار آسیب دیدگی در سالمندان به طور سالانه ناشی از عدم ایمنی پنجره‌هاست. معمولا این آسیب‌ها در اثر سخت باز شدن پنجره‌ها و یا هنگام تمییز کردن آنها رخ می‌دهد. به منظور جلوگیری از اینگونه آسیب‌ها، نکات زیر را رعایت کنید: 

- پنجره‌ها باید به راحتی باز و بسته شوند. اگر خانه شما قدیمی است، احتمالا پنجره‌ها نیز از نوع قدیمی با دستگیره‌های زنگ زده هستند. به شما توصیه می‌کنیم حتما به دنبال جایگزین کردن پنجره‌های منزل خود باشید. پنجره‌های کشویی بهترین گزینه هستند. 

- برای تمییز کردن پنجره‌ها، حتما از فردی متخصص کمک بگیرید. 

- اگر شیشه پنجره منزلتان ترک دارد، حتما فورا آن را تعویض کنید. احتمال فروریختن شیشه‌های ترک خورده در اثر آسیب‌ها و ضربات هرچند جزئی بسیار زیاد است. 

خطر ناشی از حمام و توالت 

سر خوردن در حمام و یا توالت از جمله آسیب‌های شایع و در عین حال جدی برای سالمندان محسوب می‌شود. شکستگی اعضای بدن از جمله عوارض خطرناک این حادثه است که محدودیت‌های متعددی برای سالمندان ایجاد می‌کند. خیس بودن کف حمام و نامناسب بودن نوع کاشی‌ها از علل اصلی این مشکل هستند. سوختن با آب گرم نیز خطر دیگری است که علت اصلی آن قدیمی و فرسوده بودن شیرهای حمام یا توالت است.  

از جمله مهمترین نکات که برای جلوگیری از آسیب باید به آنها توجه کرد موارد زیر است: 

- نور حمام و توالت باید کافی باشد. هر چه نور کمتر باشد، احتمال ندیدن قسمت‌های خیس و در نتیجه سر خوردن بیشتر است.  

- شیر‌های حمام و توالت باید سالم باشند. شیرهای فرسوده باید با شیرهای جدید و سالم جایگزین شوند. 

- کاشی‌های حمام و توالت نباید لیز باشند. معمولا کاشی‌هایی که دارای ناهمواری‌های ریزی هستند در جلوگیری از لیز خوردن بسیار موثرند. اگر کاشی‌های حمام شما اینگونه نیستند، حتما از یک کفپوش مخصوص استفاده کنید. در قسمت زیرین این کفپوش‌ها چسب‌هایی قرار دارند که از سر خوردن آنها جلوگیری می‌کند. 

- پس از استفاده از شامپو و صابون از تمییز شدن حمام مطمئن شوید. همچنین همیشه از اینکه صابون در جای خود قرار دارد اطمینان حاصل کنید. 

- در نقاط مختلف حمام و توالت باید دستگیره‌هایی به دیوار نصب شده باشند. این دستگیره‌ها باید مستقیما به کاشی‌ها متصل شده باشند و علاوه بر استحکام، باید قادر به تحمل وزن شما باشند. ارتفاع آنها نیز باید متناسب با قد شما باشد. هنگام حرکت در حمام یا توالت خیس، از این دستگیره‌ها استفاده کنید.

 

 

برای خواندن بخش اول - ایمنی خانه برای سالمندان - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: خطر ناشی از پنجره‌ها برای سالمندان، آسیب دیدن سالمندان، خطر ناشی از حمام برای سالمندان، خطر ناشی از توالت برای سالمندان، خطرات محیط برای سالمندان تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز