Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 13:04

17
خرداد
توانمند سازی و حمایت (1)

توانمند سازی و حمایت (1)

توانمندسازی – فرایندی كه به وسیله آن به سالمندان حمایت و منابعی كه برای دخالت در مراقبت نیاز دارند ارائه می‌شود.

دکتر کیوان دواتگران؛ دكترای تخصصی فیزیوتراپی

 

 

 

هر مدیری كه در زمینه مراقبت تلفیقی سالمندان فعالیت دارد باید از جنبش‌های (حركت‌های) رایج در زمینه دخالت سالمندان در خدمات و طراحی مراقبت و توانمندسازی آنها برای شنیده شدن صدایشان و فعال سازی آنها در مذاكرات آگاه باشد. برخی از شاخص‌های عملكردی (performance) یا سیاست‌های سازمانی سالمندان نیازمند برقراری سیستم‌هایی برای مشاوره یا حمایت می‌باشند.

از سوی دیگر، ممكن است سالمندان دریابند كه به منظور توجه به مشكلات رضایت كاربرد (مصرف كننده) خدمات، یا مثلا سیستم‌های ارائه مراقبت باید این كار (برقراری سیستم‌های مشاوره یا حمایت) را انجام هند. مدیران باید بدانند و نشان دهند كه خدماتشان نیازهای سالمندان را به گونه ای قابل قبول برآورده می‌سازد و برای سالمندان ارزشمند است.

اما كاركردن در یك سیستم مراقبتی تلفیقی شنیده شدن صدای كاربر را پیچیده تر می‌كند. مدیران باید سیستم‌هایی ایجاد كنند كه دیدگاه‌های افراد یا گروه‌های سالمند یا سازمان‌های مختص افراد سالمند را مورد توجه قرار دهند و باید قادر به انجام این كار باشند. بنابراین بحث فعلی در مورد كل سیستم مراقبت است و نه فقط خدمات سیستم‌ها.

علت این امر این است كه سالمندان در مورد كل سیستم تجاربی دارند و ارزیابی‌های آنها نشان دهنده این امر است. بنابراین آنها ممكن است نتواند میان خدمات یا سازمان‌های مختلف تمایز قایل شوند. در نتیجه دخالت در مراقبت تلفیقی سالمندان، پیچیده‌تر از دخالت در شكل‌گیری یك خدمت (سرویس) واحد با حدود مشخص می‌باشد.

تعاریف

مفهوم «توانمندسازی» در برابر خدمات قدرت محور با سابقه كه به صدای كاربران خدمات گوش نسپرده اند ایجاد شده است، و در واقع توانمندسازی سیستم‌های تصمیم گیری را به وجود آورده است كه از حضور سالمندان به صورت فردی و گروهی محروم بوده اند. «توانمندسازی» به معنی تصحیح این عدم تعادل با سیستم‌ها و ساختارهای قبل می‌باشد، توانمندسازی اشكال مختلفی دارد.

حمایت یك نوع خاص آن است كه حامی، آزادانه عقاید خود را برای افراد یا گروه‌ها بیان می‌كند، و موضوعات یا عقاید آنها را اظهار می‌دارد. اما هنوز بدین معنی است كه كاربر خدمات به قابل دسترس بودن و مهارت ارائه حمایت وابسته می‌باشد، اما در بعضی موارد مفیدترین روش می‌باشد.

بعضی اوقات عبارات «دخالت»، «توانمندسازی» و «حمایت» به جای هم به كار می‌روند گو اینكه تا حدودی همپوشانی دارند، در این بخش تعاریف ذیل را مورد استفاده قرار خواهیم داد:

دخالت در میزان نقش سالمندان در شكل گیری خدمات كه البته ممكن است دخالت حداقل باشد – مثلا فقط مورد مشاوره قرار گیرد، یا از سوی دیگر ممكن است نقش اساسی در تصمیم گیری در مورد خدمات یا مراقبت از خودشان داشته باشند.

توانمندسازی – فرایندی كه به وسیله آن به سالمندان حمایت و منابعی كه برای دخالت در مراقبت نیاز دارند ارائه می‌شود. این فرایند ممكن است شامل ارائه اطلاعات یا منابع مالی (مانند ابزار كمكی در حمل و نقل و برقراری ارتباط) یا می‌تواند فقط در ارتباط با ایجاد اعتماد در مشاركت باشد.

حمایت – (راهكار) استراتژی خاصی برای مورد حمایت قرار دادن دخالت به یك فرد یا گروهی از افراد مسئولیت داده می‌شود تا نیازهای افراد سالمندان را بیابند و آن نیازها را در اختیار ارائه دهندگان خدمات قرار دهند. این امر معمولا براساس (نیازهای) یك فرد می‌باشد اما می‌توان آن را برای گروه‌ها نیز ارائه نمود، و می‌تواند یك نقش رسمی یا توسعه (پیشرفت) غیررسمی باشد.

اهداف و پیامدهای مطلوب

متاسفانه همین كه خدمات تلفیقی ایجاد می‌شوند، از فكر كردن در مورد كاربران خدمات به عنوان دریافت كنندگان غیرفعال مراقبت كه تصورات افراد متخصص در مورد نیازهای سالمندان را به چالش می‌كشاند فاصله می‌گیرند. یكی از ویژگی‌های خدمات دولتی یا خیریه این است كه كاربران خدمات باید قدردان آنچه دریافت می‌كنند باشند و گمان نمی رود كه دانش یا درك لازم در مورد آنچه ارائه می‌شود یا نقشی در شكل گیری این خدمات داشته باشند.

اكنون این نگرش در حال تغییر است. وقتی بخش خصوصی بیشتر درگیر ارائه خدمات می‌شوند، نظرات مشتریان را انتقال می‌دهند كه بر تفكر ارائه‌دهندگان نیز تأثیر می‌گذارد. هنگامی كه افراد آگاهی بیشتری در مورد نحوه پرداخت در قبال خدمات – یا از طریق مالیات، بیمه یا به وسیله پرداخت مستقیم – پیدا می‌كنند احتمالا بیشتر خود را مصرف كننده و بنابراین به عنوان افرادی كه باید در مورد خدمات ارائه شده اظهار نظر كنند می‌یابند.

بنابراین خدمات ارائه شده می‌بایست دارای پیامدهای زیر باشند:

- خدمات دارای سیستم مؤثر برای گوش دادن به فرد و اعمال نظرات كاربران و دخالت دادن آنها در تصمیم گیری می‌باشند.

- این سیستم‌ها در سطح فردی و گروهی عمل می‌كنند.

- این سیستم‌ها به حد كافی حمایت و كنترل می‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- توانمند سازی و حمایت - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حمایت از سالمندان، مراقبت از سالمندان، توانمندی سالمندان، سازمان سالمندان، نیازهای سالمندان، تعریف سالمند تعداد بازديد: 695 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز