Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:45

2
تیر
علت ورم زانو و درمان آن ؟ (1)

علت ورم زانو و درمان آن ؟ (1)

ورم مفصل زانو عملکرد و انعطاف‌پذیری زانو را محدود می‌کند، برای مثال بیمار مبتلا به علائم آب آوردن زانو به دشواری می‌تواند زانوی متورم را کاملاً خم یا صاف کند و در زمان دراز کردن و بی‌حرکتی پا زانو معمولاً 15 تا 25 درجه خمیدگی دارد.

دکتر سیروس افشار؛ متخصص زانو

 

ورم زانو که گاهی اوقات از آن با اصطلاح متداول«آب آوردن زانو» و واژه پزشکی افیوژن (تجمع مایع) نیز یاد می‌شود می‌تواند پیامد صدمه دیدن، استفاده بیش از اندازه یا بیماری باشد.

ورم مفصل زانو عملکرد و انعطاف‌پذیری زانو را محدود می‌کند، برای مثال بیمار مبتلا به علائم آب آوردن زانو به دشواری می‌تواند زانوی متورم را کاملاً خم یا صاف کند و در زمان دراز کردن و بی‌حرکتی پا زانو معمولاً 15 تا 25 درجه خمیدگی دارد.

ورم زانو با توجه به عارضه اصلی دامن زننده به این شرایط در برخی موارد با هیچ علامت دیگری همراه نیست و برعکس گاهی دردناک و قرمز است و  زانو توانایی تحمل وزن بدن را ندارد.

علت آب آوردن زانو خواه اندکی بیمار را آزار دهد، خواه او را دچار دردی توان‌فرسا سازد باید مشخص شود و علائم آن به منظور تخفیف مشکلات آتی درمان شود.

ورم مزمن یا طولانی مدت می‌تواند به آسیب بافت مفصل، تحلیل و فروپاشی غضروف و نرمی استخوان بیانجامد، بنابراین در درمان آن نباید اهمال شود.

دلایل ورم زانو

در این مقاله به عارضه‌هایی اشاره می‌کنیم که از علت ورم زانو یا آب آوردن آن به شمار می‌رود. رایج‌ترین دلیل ورم زانوی ملایم تا متوسط صدمه و ضربه دیدن و عارضه‌های ناشی از استفاده مفرط، مانند آرتروز و التهاب بورس (بورسیت)، است.

 - آسیب و ضربه دیدن زانو

ضربه دیدن استخوان‌های زانو، رباط‌ها (لیگامان‌ها)، تاندون‌ها، مینیسک‌ها یا غضروف مفصلی درد و ورم را به دنبال دارد. آسیب جدی باعث می‌شود تا خون به درون مفصل راه پیدا کند و در نتیجه کبودی، سفتی، گرما و ورم قابل توجه بروز یابد.

این عارضه که از آن با اصطلاح "همارتروز" یاد می‌شود نیازمند مراقبت پزشکی و درمان فوری است. بیمار باید در صورت شدید بودن درد زانو، عدم تحمل وزن توسط زانو یا احتمال دادن شکستگی استخوان بی‌درنگ به پزشک مراجعه کند.

 - آرتروز زانو

تحلیل و فرسایش غضروف مفصل زانو می‌تواند نتیجه تولید بیش از اندازه مایع مفصلی و ورم متعاقب زانو باشد. ورم زانوی ناشی از آرتروز معمولاً همراه با درد است.

 - التهاب بورس (بورسیت) عفونی و غیرعفونی

کیسه‌های بسیار کوچک باریک مملو از مایعی، به نام بورس، در سراسر بدن وجود دارد که به طور طبیعی از مفصل‌ها محافظت می‌کند. التهاب و انباشته شدن مایع اضافی در بورس‌های زانو تورم و آب آوردن این مفصل را به دنبال دارد.

 - نقرس

حمله نقرس را تجمع دردناک بلورهای بسیار ریز اسید اوریک در مفصل تعریف کرده‌اند. ورم زانو گاهی به سرعت پدیدار می‌شود و معمولاً در این حالت با درد طاقت‌فرسا، قرمزی و گرمی زانو همراه است.

 - آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

آرتریت رومانوئید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری خودایمنی تأثیرگذار بر غشاء ظریف مفاصل است که می‌تواند با قرمزی، التهاب، درد، سفتی و ورم زانو همراه باشد.

علائم بیشتر در هر دوسمت بدن بروز می‌یابد، بنابراین اگر زانوی راست مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای زانوی چپ نیز بالا خواهد بود.

 - تومور

تومور خوش‌خیم یا بدخیم نیز در موارد اندک از علل ورم زانو به شمار می‌رود.

 - علائم همراه با تورم زانو

بدیهی است که ورم زانو به بزرگ شدن این مفصل می‌انجامد؛ این تورم معمولاً در فرایند التهابی یا آسیب دیدن مفصل یا ساختار‌های پیرامونی آن ریشه دارد.

ورم مفصل عموماً با علائم دیگری چون سفتی، درد، قرمزی، گرما و کاهش قابل ملاحظه دامنه حرکتی زانو همراه است. ورم زانو، بسته به علت دقیق آن، ممکن است در یک یا هر دو زانو رخ دهد. آرتروز نیز از علل رایج آب آوردن زانو محسوب می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -علت ورم زانو و درمان آن؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آرتروز زانو، درد زانو، علت ورم زانو، آب آوردن زانو، افیوژن، دلایل ورم زانو، تورم زانو تعداد بازديد: 1020 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز