Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 13:04

15
بهمن
علت‌های بروز كمردرد (2)

علت‌های بروز كمردرد (2)

افرادی كه به كمردرد مبتلا هستند تا جایی كه ممكن است از پله‌ها بالا و پایین نروند و از آسانسور استفاده كنند. روی زمین ننشینند و بیشتر از مبل‌های راحتی استفاده كنند.

 

استفاده از لباس‌های نامناسب

زنانی كه سینه‌های بزرگ دارند مسلماً مجبور هستند همواره وزن بیشتری را با خود حمل كنندد این موضوع باعث می‌شود كه بیشتر خم شوند و با قوز كردن، به ماهیچه‌های گردن و كمر فشار بیشتری وارد شود. یك سینه‌بند مناسب می‌تواند این فشار را به حداقل برساند و از ایجاد درد بكاهد. زنانی كه از سینه‌بند نامناسب استفاده می‌كنند، بیشتر دچار كمردرد می‌شوند.

استرس زیاد

اگر به اندازه كافی استراحت نكنید، ماهیچه‌های‌تان دچار فرسودگی می‌شوند. ماهیچه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه قابلیت شل و سفت شدن داشته باشند در واقع كار اصلی ماهیچه‌ها همین است. وقتی كه دچار استرس می‌شوید، این عضلات و ماهیچه‌ها بیشتر از حد معمول منقبض و سفت و دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند.

استرس باعث تولید هورمون كورتیزول می‌شود و افزایش التهاب بدن و بروز درد را در پی دارد. استرس‌های شدید می‌توانند روی میزان دردی كه یك فرد دریافت می‌كند، نیز اثر بگذارند. بنابراین افرادی كه استرس بیشتری را تحمل می‌كنند، از كمردرد بیشتری رنج می‌برند. حركات ایروبیك در آب باعث كاهش كمردرد و از همه مهم‌تر استرس می‌شود.

چند نكته برای كاهش كمردرد

 1 - لیزر درمانی

آخرین و جدیدترین شیوه برای درمان كمردرد مزمن استفاده از لیزردرمانی است. تشعشعات «اِركونیا»، بدون درد، سریع و موثر، این دردها را از بین می‌برند. لیزر درمانی در بافت‌های سلولی انجام می‌شود.

 2- حالت نشستن

تمام افرادی كه مجبورند تمام روز را در محل كارشان روی یك صندلی بنشینند وكار كنند، شب هنگام بازگشت به خانه، از كمردرد رنج می‌برند. لازم است كه در محیط كار خود از صندلی‌های استاندارد كه به كمرتان فشار نیاورد استفاده كنید. راست بنشینید و پاهای‌تان را روی زمین بگذارید تا هیچ فشاری به ستون فقرات‌تان وارد نشود.

 3- فن ماساژ و جابجا كردن ستون فقرات

اغلب بهترین پزشكان دنیا، از این فن استفاده می‌كنند تا دردهای بدن را با ماساژ قسمت‌های مختلف بدن كاهش دهند.

 4- طب سوزنی

استفاده از سوزن‌های نازك و بلند كه با دقت روی نواحی خاص از بدن فرد وارد می‌شوند، تأثیر زیادی در كاهش درد دارد و اثر آن ‌گاه تا سال‌ها در بدن می‌ماند. البته هیچ تضمینی برای معالجه و درمان از این طریق وجود ندارد، اما معمولاً مؤثر واقع می‌شود.

 5- مكمل‌های ویتامین

طبق برخی از نظریه‌ها، استفاده از برخی ویتامین‌های خاص تأثیر مثبتی روی كمردرد شما می‌گذارند. كمبود ویتامین D و B12 و منیزیم می‌تواند منجر به كمردرد شود. اگر برای درمان خود روش استفاده از مكمل‌های ویتامین را انتخاب كرده‌اید، در مورد نحوه و میزان مصرف با پزشك خود مشورت كنید.

 6- مسكن‌ها

بسیاری افراد با احساس درد به سراغ آسپرین، ایبوپروفن و تیلنول می‌روند. این داروها تا حدودی درد را كاهش می‌دهند ولی تأثیر آنها كوتاه‌مدت است.

 7- درمان‌گرمایی و سرمایی

استفاده از گرما و سرما نیز به راحتی می‌تواند درد شما را كاهش دهد. متأسفانه این روش‌ها اثرات كوتاه مدت دارند.

 8- درمان فیزیكی

داشتن تناسب فیزیكی و استفاده از مواد مغذی مناسب باعث افزایش سلامت بدن شما و جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها و آسیب‌ها می‌شود. اما در هر صورت این روش‌ها باعث درمان كمردرد و سایر دردها نمی‌شود ولی اثرات مفیدشان در درازمدت شامل حال شما شده و خود را نشان می‌دهند.

 9- جراحی

وقتی كه به جراحی فكر می‌كنیم بلافاصله كلماتی مثل هزینه زیاد، عفونت، زخم و ... به ذهنمان می‌رسد. شما می‌توانید قبل از جراحی روش‌های دیگر را امتحان كنید و این روش را آخرین انتخاب خود در نظر بگیرید. در این روش انحراف كوچكی كه در ستون فقرات ایجاد می‌شود را اصلاح می‌كنند. این كار باید توسط پزشك متخصص انجام شود.

 10- آب درمانی

انجام برخی حركات خاص در داخل آب باعث كاهش درد كمر می‌شود.

چند نكته بیشتر

افرادی كه به كمردرد مبتلا هستند تا جایی كه ممكن است از پله‌ها بالا و پایین نروند و از آسانسور استفاده كنند. روی زمین ننشینند و بیشتر از مبل‌های راحتی استفاده كنند. دوش آب گرم بگیرند. اشیاء سنگین بلند نكنند. به پشت بخوابند. هنگام ایستادن خود را به جلو خم نكنند. عضلات شكم خود را تقویت كنند.

 

 

برای خواندن بخش اول- علت‌های بروز كمردرد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رابطه استرس و کمردرد، راه های مناسب کاهش کمردرد، ماساژ کمر، طب سوزنی و کمردرد، کمردرد و آب درمانی تعداد بازديد: 652 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز