Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 10:09

29
مهر
صندلی های دردكمر ساز

صندلی های دردكمر ساز

تکیه گاه صندلی شما باید به گونه‌ای باشد که قسمت بالایی و پایینی کمر شما را محافظت کند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

از کمرتان محافظت کنید

تکیه گاه صندلی شما باید به گونه‌ای باشد که قسمت بالایی و پایینی کمر شما را محافظت کند. اگر میان تکیه‌گاه صندلی و کمرتان فاصله‌ای وجود دارد، می‌‌توانید برای پر کردن این فاصله از بالش یا کوسنی کوچک استفاده کنید. هنگام نشستن بر روی صندلی، قسمت تحتانی بدنتان را کاملا به تکیه گاه نزدیک کنید. شانه‌ها را صاف، سر را روبه بالا و گردنتان را رو به عقب نگه دارید.

صندلی‌تان را تنظیم کنید
ارتفاع صندلی در سلامت کمر تاثیر بسیاری دارد. ارتفاع صندلی باید به گونه‌ای باشد که هر دو پای شما به‌طور کامل بر روی زمین قرار گیرد و ران هایتان با زمین موازی باشند. می‌‌توانید برای رسیدن به این هدف از یک زیرپایی استفاده کنید. همچنین باید بتوانید به راحتی و بدون اینکه دستتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید به صفحه کلید رایانه یا هر چیزی که بر روی میزتان قرار دارد دسترسی داشته باشید..

پاهایتان را کاملا بر روی زمین قرار دهید

هر دو پا باید به‌طور کامل بر روی زمین قرار گیرند. اگر ارتفاق صندلی‌تان به دلیل بلند بودن میزتان زیاد است، می‌‌توانید از یک زیرپایی مناسب استفاده کنید. همچنین هیچگاه یکی از پاهایتان را بر روی پای دیگر نیاندازید زیرا این کار منجر به  قطع شدن جریان گردش خون در پا شده و به مشکلات دیگر منتهی می‌‌شود.

صفحه رایانه را مقابل چشم هایتان قرار دهید
صفحه رایانه باید دقیقا مقابل چشمان شما باشد. اگر صفحه رایانه بیش از حد بالا یا پایین باشد، شما مجبور خواهید شد سرتان را خم کنید یا بالاتر از حد معمول نگه دارید که همین امر به ستون فقرات شما آسیب می‌‌رساند. فاصله صفحه رایانه از صورت شما نیز باید به اندازه طول دستتان باشد.

استفاده از صفحه کلید

صفحه کلید باید مقابل دستان شما و با فاصله 10 الی 15 سانتی متری از جلوی میز قرار داشته باشد تا شما بتوانید هنگام تایپ کردن، دستان خود را بر روی میز قرار دهید. هنگام استفاده از صفحه کلید، مچ دست‌های شما باید صاف باشد. بازوها نیز باید در کنار بدن و به شکل عمودی قرار بگیرند. همچنین موس رایانه باید به شما نزدیک باشد به گونه‌ای که هر بار خواستید از آن استفاده کنید، مجبور به خم شدن نشوید. هنگام استفاده از موس نیز مچ دست نباید خم شود.

استفاده از تلفن

اگر تلفنی که بر روی میز شما قرار دارد سیمی‌‌است، حتما دستگاه تلفن را در نزدیکی خودتان قرار دهید. در غیر اینصورت مجبور می‌‌شوید برای صحبت کردن با تلفن خم یا کج شوید و این وضعیت، خصوصا اگر طولانی باشد، به مهره‌های گردن و کمر شما فشار زیادی می‌‌آورد. همچنین نگه داشتن تلفن میان شانه و گوش بدون استفاده از دست نیز کاری غلط است که باید از آن پرهیز کرد. اگر برای نگهداشتن گوشی تلفن دست‌هایتان آزاد نیست، می‌‌توانید از بلندگوی تلفن استفاده کنید.

 قوز پشت

در نوجوانان قوس زیاد بالای كمر به صورت قوز كردن و خم شدن به سم جلو است كه می‌تواند باعث كمردرد شود. درد در این حالت در قسمت‌های بالایی ستون مهره است و با فعالیت بدنی شدیدتر می‌شود.

 

 شكستگی مهره‌ها در اثر فشار

 این اختلال معمولاً به دنبال ورزش‌هایی كه در آنها كمر زیاد چرخیده و یا به عقب خم می‌شود، مانند ژیمناستیك، شیرجه و یا فوتبال رخ می‌دهد. این عارضه معمولا در نوجوانان در سنین بلوغ یعنی زمانی كه بیمار رشد سریع بدنی و قدی پیدا می‌كند دیده می‌شود. در این حالت كمردرد خفیفی به وجود می‌آید كه به سمت باسن و ساق پا انتشار یافته، با فعالیت‌های بدنی بیشتر شده و با استراحت كاهش می‌یابد.

 سرخوردن در مهره‌های ستون فقرات روی یكدیگر

سر خوردن یك مهره كمری به سمت جلو روی مهره پایینی است كه شایع‌ترین محل آن، اتصال مهره‌های كمری به خاجی است، اگر این سرخوردن و به جلو آمدن مهره شدید باشد، كانال نخاعی تنگ شده و باعث بروز درد می‌شود.در بچه‌های با سن كم عفونت دیسك می‌تواند باعث كمردرد ‌شود. عفونت مهره‌ها معمولا در سنین 5-1 سالگی ایجاد می‌شود گرچه تا سنین نوجوانی هم دیده می‌شود.

 تومورهای ستون فقرات

تومورهای ستون فقرات نیز یكی دیگر از علل كمر درد در كودكان است، این حالت گرچه بسیار مهم و جدی است ولی خوشبختانه شیوع زیادی ندارد. تومورهای استخوان بیشتر در ستون مهره‌‌ای سینه‌ای و یا كمری هستند. در این بیماران درد همیشگی است و به مرور بیشتر می‌شود. هم در روز و هم در شب است و شدت آن معمولا ارتباطی با فعالیت بدنی ندارد. همچنین لوسمی یا سرطان خون می‌تواند باعث درد در این ناحیه شود.

كوله‌پشتی

از دیگر علل شایع كمردرد در كودكان استفاده و حمل وسایل سنگین، حمل غلط اجسام، نشستن و یا ایستادن به طور غلط می‌باشد كه باعث آسیب به مفاصل و ستون فقرات می‌شود. از شایع‌ترین این وسایل در كودكان استفاده از كوله‌پشتی‌های سنگین است، به علاوه حمل غلط و نادرست كوله‌پشتی باعث تشدید درد می‌شود در این موارد كودك علاوه بر درد در ناحیه كمر، دچار درد در ناحیه گردن و شانه‌ها، سوزش كتف و دست، خمیدگی كمر، مشكل در برداشتن و درآوردن كوله‌پشتی و یا قرمزی شانه‌ها خواهد بود به منظور پیشگیری از بروز این عارضه رعایت موارد زیر مفید است.

 تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و ورزش منظم برای پیشگیری از صدمات جسمی بسیار مهم است تقویت عضلات كودكان باعث افزایش توانایی آنها برای تحمل این وزن‌ها و سایر استرس‌ها خواهد بود. یكی از دیگر علل كمر درد كه این سالها بیشتر با آن مواجه هستیم چاقی كودكان است چاقی در كودكان موجب آسیب به ستون فقرات آنان می‌شود دردهای كمر و پشت در افراد چاق از همان سن كودكی و نوجوانی آغاز می‌شود. تصویربرداری از ستون مهره‌ها در گروهی از كودكان و نوجوانان چاق نشان داده است، تغییر شكل ستون مهره‌ها و آسیب به دیسك در این افراد از سن نوجوانی آغاز شده است.

 

برچسب ها: کمر درد، قوز کردن، صندلی های استاندارد، کمر بند طبی، استفاده از کوله پشتی تعداد بازديد: 943 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز