Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 15:42

24
اسفند
راه‌های پیشگیری از كمردرد (1)

راه‌های پیشگیری از كمردرد (1)

دلایل بسیاری می‌توانند ایجاد ناراحتی و درد در كمر كنند، مثل به حالت خمیده نشستن روی صندلی برای مدت زمان طولانی و یا حتی استفاده از كفش‌هایی كه نامناسب و غیر طبی هستند.

 تحریریه دنیای زنان

 

 

 

وقتی كه به بیماری‌ها و ناراحتی‌های رایج در میان مردم فكر می‌كنید، احتمالا كمردرد را یكی از آنها تلقی نمی‌كنید، اما كمردرد نیز یكی از دردها و ناراحتی‌های شایع در میان مردم است. 80 درصد از ما گاهی اوقات دچار آن می‌شویم.

كمردرد را نمی‌توان یك ناراحتی و مشكل جدید قلمداد كرد و اجداد ما نیز دچار آن می‌شدند، اما ظاهرا تعداد افرادی كه از كمردرد رنج می‌برند این روزها بیشتر شده است، مخصوصا دردی كه در قسمت پایین كمر می‌پیچد این روزها بیشتر شده است، علت افزایش این درد میان مردم هنوز نامشخص است، اما متخصصان می‌گویند كه چاقی و كمبود تحرك فیزیكی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌كند.

این دردها خیلی سخت درمان می‌شوند و هر چند وقت یكبار گریبانگیر فرد می‌شوند. اضافه وزن و حمل چربی بیشتر باعث ایجاد فشار بیشتر روی مفاصل و عضلات می‌شود و حركت نداشتن به اندازه كافی نیز باعث سخت‌تر شدن و افزایش فشار در این نقاط می‌شود.

برخی از انواع كمردردها بسیار تیز هستند و به طور ناگهانی بروز می‌كنند، مثل وقتی كه مبل سنگینی را تكان می‌دهید و یا ورزش سنگین انجام می‌دهید، اما اغلب كمردردها ناشی از عادات هر روزی ما هستند كه به آنها بی‌اهمیت هستیم و رفته‌رفته بزرگ‌تر و حادتر می‌شوند.

بدنتان را از كمر خم نكنید

اكثر ما عادت داریم كه به هنگام برداشتن یا گذاشتن چیزی تا جایی‌كه ممكن است كمرمان را خم كنیم و به آن حالت قوسی شكل بدهیم، اما بهتر است كه هر چه زودتر این عادت را ترك كنیم و به جای آنكه خود را از كمر خم كنیم، از طرف كفل‌ها خم شویم تا به نخاع و مهره‌های كمر فشار وارد نشود. یعنی به هنگام برداشتن چیزی تا جایی‌كه ممكن است كمرمان را صاف نگه‌داریم و از باسن خودمان را به سمت پایین نزدیك كنیم.

هر روز چند بار یك سوتین نامریی را به خودتان ببندید و بعد آن‌را باز كنید

یك ستون فقرات محكم و قوی به اندام شما ثبات می‌دهد و از تمام عضلات كمر و شكم محافظت می‌كند. در طول روز به طور هوشیارانه از این عضلات استفاده كنید و آنها را به كار بیندازید. یكی از بهترین تمرین‌ها برای حركت دادن این عضلات این است كه تظاهر به بستن سوتینی نامریی در زیر لباس‌تان كنید.

نحوه حركت دست‌ها و عضلات این بخش‌ها حتی به صورت خیالی نیز شما را به هدفی كه می‌خواهید می‌رساند. در ذهن خود تصور كنید كه به هنگام بستن سوتین چه كارهایی انجام می‌دهید و همان كارها را به صورت خیالی انجام دهید. اینكار را هر روز چند بار تكرار كنید.

گیاهان دارویی چینی

وقتی كه از داروهای شیمیایی نتیجه نمی‌گیرید بهتر است داروهای سنتی چینی را نیز امتحان كنید. برخی از این گیاهان دارویی عبارتند از گان كائو، كوشِن و لنیگ‌زی.

افرادی كه به هنگام آلرژی دچار تب یونجه می‌شوند و یا اینكه از آلرژی Rhinitis رنج می‌برند با این گیاهان دارویی، تا حدود زیادی درمان می‌شوند. در حال حاضر سه گروه پزشكی مشغول بررسی تأثیرات این گیاهان در درمان آلرژی‌ها هستند.

از كفش‌های مناسب استفاده كنید

برای استفاده روزمره بهتر است از كفش‌های پاشنه كوتاه و پهن استفاده كنید (پاشنه كفش‌تان از 3 سانتیمتر بلندتر نباشد). پاشنه‌های بلند باعث ایجاد كمردرد می‌شوند. فقط در مهمانی‌های خاص از كفش‌های پاشنه بلند استفاده كنید. بهترین كفش‌ها برای پاها آنهایی هستند كه از داخل قوس مربوط به قسمت میانی كف پا را دارند.

كمردرد دیگر بس است!

دلایل بسیاری می‌توانند ایجاد ناراحتی و درد در كمر كنند، مثل به حالت خمیده نشستن روی صندلی برای مدت زمان طولانی و یا حتی استفاده از كفش‌هایی كه نامناسب و غیر طبی هستند.

كمردرد را می‌توان به راحتی با ترك برخی عادات ریز و درشت روزمره از بین برد و یا از آن جلوگیری كرد.

 حالت درست نشستن را یاد بگیرید

حالت شما به هنگام نشستن نباید سیخ باشد، چرا كه به قسمت پایینی كمر فشار وارد می‌شود. بهترین حالت شما به هنگام نشستن به گونه‌ای است كه كمر حالت قوسی شكل خود را حفظ كند. یعنی پایین كمر قوس داشته باشد، ولی بالای آن صاف باشد.

به جای آنكه یكجا بنشینید و مرتبا از طریق پیغام و Email با دوستان‌تان ارتباط برقرار كنید، از جا برخیزید و كمی راه بروید و سری به دوستان‌تان بزنید. نشستن به یك حالت و فرم برای مدت زمان طولانی در طول روز، بدترین كاری است كه می‌توانید برای فشار وارد كردن به كمر انجام دهید، لذا هر چند ساعت یكبار از جا برخیزید، راه بروید.

كمی نرمش كنید و وزن خود را نه فقط روی كمر و نه فقط روی پاها، بلكه روی تمام بدن‌تان پخش كنید. معمولا كمردرد به طور خود به خود برطرف می‌شود.

90 درصد از افرادی كه به كمر درد مبتلا می‌شوند طی 4 تا 6 هفته بعد بدون آنكه كاری انجام داده باشند، بهبودی می‌یابند، اما به هر حال تمام این افراد می‌خواهند كه این مدت را درد نكشند و خیلی سریع‌تر از درد خلاصی یابند. آنها به سراغ روش‌های درمانی بسیاری می‌روند از روش‌های درمانی خانگی گرفته تا انواع داروها، اما بهتر است كه در هنگام ابتلا به كمردردهای مزمن حتما سری به پزشك بزنید و از او كمك بگیرید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- كمردرد دیگر كافیست- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: ستون فقرات، كمردرد، مفاصل و عضلات، نخاع و مهره‌ها، لنیگ‌زی، حالت درست نشستن، روش‌های درمانی كمردرد تعداد بازديد: 804 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز