Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 08:43

15
بهمن
علت‌های بروز كمردرد (1)

علت‌های بروز كمردرد (1)

در محیط كار خود باید لااقل هر ساعت یكبار از جا بلند شوید و كمی راه بروید و گاهی اوقات در همان حالت نشسته حركات كششی انجام دهید.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

اگر از كمردرد رنج می‌برید، بدانید كه شما تنها نیستید و همدردان بسیاری دارید. براساس تحقیقات موسسه ملی سلامت از هر 10 نفر، 8 نفر دچار كمردرد می‌شوند. برخی از این افراد فقط گاهی اوقات دچار كمردرد می‌شوند و برخی دیگر اغلب مواقع با این درد دست و پنجه نرم می‌كنند.

گاهی اوقات كمر درد در اثر عوامل جزئی و غیر مهم رخ می‌دهند مثل كشیدن و بلند كردن وسایل سنگین. ولی برخی مواقع عادات نادرست ما منجر به از دست دادن سلامتی‌مان می‌شود مثلاً افرادی كه عادت دارند به هنگام نشستن بیش از حد خم شوند (قوز كنند) به ستون فقرات مهر‌ه‌های پشت خود فشار می‌آورند و این مسأله عضلات اطراف ستون فقرات را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به این ترتیب درد شدیدی در ناحیه كمر ایجاد و كم‌كم فرد دچار آسیب‌های جدیدی می‌شود. برای جلوگیری از كمردرد و پیشگیری از مشكلات آتی آن باید علت و منشأ كمردرد را پیدا كنید:

استفاده از كفش‌های نامناسب

از عوارض استفاده از كفش‌های نامناسب، كمردرد، خستگی زودرس، درد ساق پا و زانو است. كفش مناسب پا باید در قسمت میانی قوس داشته باشد و روی كف پا بنشیند. قسمت پنجه پا باید پهن باشد تا پنجه پا در آن راحت باشد. این كفش باید انعطاف‌پذیری داشته باشد. پاشنه كفش نباید كمتر از 2-3 سانتیمتر باشد و از طرفی نباید هم زیاد بلند باشد زیرا منجر به كشیدگی عضلات و حتی گاهی اوقات پاره‌شدن رباط پا می‌شود.

هنگام راه رفتن پا به سمت جلوی كفش سر می‌خورد و انگشت‌های پا فشرده می‌شوند و حالت انگشتان پا كم كم عوض می‌شود. در این حالت فرم بدن به هنگام ایستادن تغییر می‌كند و موجب بروز انحراف در ستون فقرات و كمردرد و گردن درد می‌شود، پاشنه كفش باید یك شیب ملایم را در كف پا ایجاد نماید تا راه رفتن را آسان‌تر كند.

صندلی محل كارتان

حتی اگر صندلی گران قیمتی هم داشته باشید، ممكن است كه این صندلی مناسب نباشد و به كمر شما فشار بیاورد. نشستن طولانی مدت بدون هیچ‌وقفه روی صندلی‌‌های نامناسب باعث كاهش جریان خون در كمر شما می‌شود. در این حالت 30 درصد فشار بیشتری به نخاع وارد می‌شود (در مقایسه با فشاری كه در حالت ایستادن به ستون فقرات وارد می‌شود) یعنی در حالت ایستادن و راه رفتن، فشار بسیار كمتری به ستون فقرات وارد می‌شود.

لذا در محیط كار خود باید لااقل هر ساعت یكبار از جا بلند شوید و كمی راه بروید و گاهی اوقات در همان حالت نشسته حركات كششی انجام دهید. روی هر نوع صندلی كه می‌نشینید باید سرتان صاف و كمرتان را به موازات آن راست بگیرید. از خم شدن و قوز كردن و یا یك‌ور شدن و كج شدن به هنگام كار كردن خودداری كنید تا فشار كمتری به كمر شما وارد شود.

وزن زیاد

 اضافه شدن فقط كمی چربی به قسمت‌های میانی بدن، حال به دلیل بارداری و یا هر دلیل دیگر، باعث كج شدن لگن از مسیر اصلی و از دست دادن تعادل بدن می‌شود. چاق شدن و اضافه وزن خصوصا در ناحیه كمر و شكم باعث می‌شود كه فشار بسیار زیادی به پشت شما وارد شود. محققان، انجام چند حركت كششی چند بار در روز را توصیه می‌كنند. به این صورت كه شكم خود را به سمت داخل فرو ببرید به این ترتیب ماهیچه‌های اصلی شروع به فعالیت می‌كنند.

خود را 10 ثانیه در همان وضعیت نگه دارید و بعد دوباره خود را رها كنید. این تمرین را چندین بار تكرار كنید. اگر چاقی و اضافه وزن برای شما تبدیل به معضل شده است، بهتر است یك رژیم غذایی مناسب را برای خود در نظر بگیرید تا برنامه خوبی برای لاغر شدن داشته باشید. طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف 3-4 وعده غذایی از حبوبات به طور روزانه باعث كاهش 10 درصد از چربی‌های ناحیه كمر و شكم می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- علت‌های بروز كمردرد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کمردرد چیست، عوامل ایجاد کمردرد، نقش کفش در کمردرد، نقش صندلی در کمردرد، وزن زیاد و کمردرد تعداد بازديد: 993 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز