Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:01

3
اسفند
تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (1)

تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (1)

علائم آن دسته از مبتلایان به فیبرومیالژی كه از میوه و سبزی فراوان استفاده كرده‌اند، تخفیف یافته است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

كسانی كه بیماری‌های مزمن همراه با درد دارند، اكثر اوقات نه تنها مجبورند درد را تحمل كنند، بلكه به خاطر این دردها ناچارند از بسیاری فعالیت‌های فیزیكی صرف‌نظر نمایند و این روی سلامت روان آنها هم تأثیر منفی خواهد گذاشت. پزشكان برای كنترل درد این افراد راه‌های مختلفی از جمله درمان‌های دارویی را پیشنهاد می‌كنند.

ولی نكته مهم این است كه تغذیه و رژیم غذایی این افراد هم در كنترل درد موثر است. آنها اگر بدانند كه چه غذاهایی برای‌شان مفید است و چه غذاهایی وضعیت‌شان را بدتر می‌كند، بهتر می‌توانند رژیم غذایی خود را تنظیم كنند و با بیماری و دردهای مزمن آن كنار بیایند. در اینجا درباره برخی از این ملاحظات تغذیه‌ای می‌خوانید.

1- غذاهای تازه بخورید

یكی از بیماری‌هایی كه دردهای مزمن به همراه دارد، «فیبرومیالژی» است. بسیاری از این بیماران حساسیت‌های غذایی هم دارند و غذاهایی كه دارای افزودنی‌ها و رنگ‌ها هستند، حساسیت‌ها و علائم بیماری آنها را تشدید می‌كند. خوردن غذاهای طبیعی و تازه تاحدودی علائم ناشی از یك بیماری هم‌زمان دیگر، همچون سندرم روده تحریك‌پذیر (IBS) را در این افراد كاهش می‌دهد.

مطالعات بسیاری نشان داده علائم آن دسته از مبتلایان به فیبرومیالژی كه از میوه و سبزی فراوان استفاده كرده‌اند، تخفیف یافته است. البته بیشتر بیماران شركت‌كننده در این پژوهش‌ها پس از پایان پژوهش‌ این رژیم را رها كرده‌اند. همچنین، اگر این بیماران مصرف گوشت قرمز خود را كاهش دهند، علائم‌شان بهبود خواهد یافت.

2- مصرف كافئین خود را كاهش دهید

فیبرومیالژی با عدم تعادل بین مواد شیمیایی مغز كه خلق را كنترل می‌كنند، ارتباط دارد كه باعث می‌شود بیمار احساس خستگی مزمن و بی‌قراری كند و نتواند درست بخوابد. بسیاری از این بیماران سعی می‌كنند با نوشیدن قهوه خستگی‌شان را برطرف كنند، ولی نمی‌دانند كه مصرف قهوه در طولانی‌مدت بیش از آنكه فایده داشته باشد، ضرر دارد.

دكتر كنت هولتورف، رئیس و بنیانگذار مراكز فیبرومیالژی و خستگی كه در سراسر امریكا شعبه دارد، می‌گوید: «كافئین محرك است و با اینكه در ابتدا موجب احساس سرحالی می‌شود، فرد را بی‌خواب می‌كند. كافئین می‌تواند تا ساعت‌ها پس از نوشیدن یك فنجان قهوه در خون باقی بماند و باعث تحریك‌پذیری و بی‌‌قراری شود. ما مصرف زیاد آن را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌كنیم.»

3- امگا- 3 مصرف كنید

ثابت شده اسیدهای چرب امگا- 3 كه در بسیاری از انواع ماهی‌ها، از جمله ماهی آزاد یافت می‌شوند، نه تنهابرای بهبود سلامت قلب و عروق مفیدند، اثرات ضددرد هم دارند. آنها التهاب را كاهش می‌دهند و به بهبود كاركرد مغز كمك می‌كنند.

در پژوهشی كه سال 2006 روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شد، مصرف روزانه امگا- 3 درد 60 درصد از بیماران را كاهش داد.

4- از غذاهای حاوی مخمر پرهیز كنید

مصرف نان‌هایی كه حاوی گلوتن و مخمر هستند، می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی شود كه همین درد بیماران فیبرومیالژی را بیشتر می‌كند. بیماری سلیاك در تعدادی از مبتلایان به این بیماری دیده می‌شود. پرهیز از غذاهای حاوی گلوتن، مانند گندم، جو و جوی دوسر، به بهبود علائم این بیماران كمك می‌‌كند.

5- از مصرف زیاد فرآورده‌های لبنی اجتناب كنید

70 درصد از بزرگسالان در سراسر دنیا تا درجاتی مبتلا به عدم تحمل لاكتوز هستند و جای تعجب نیست كه اكثر مبتلایان به فیبرومیالژی در هضم شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی مشكل دارند. طی مطالعه‌ای در سال 1998، نمونه‌های خون 40 بیمار فیبرومیالژی گرفته شد و از لحاظ واكنش به موادمخدر در غذاهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. خون 25 درصد از بیماران در مقابل مواد موجود در شیر گاو واكنش ایمنی نشان داد. همچنین علائم بیمارانی كه گیاهخوار بودند، بهبود یافت...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: فیبرومیالژی، لاكتوز، بیماری‌های مزمن، غذاهای تازه بخورید، كاهش مصرف كافئين، غذاهاي مخمر، آرتریت روماتوئید، فرآورده‌های لبنی تعداد بازديد: 1097 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز