Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:53

21
اسفند
همه چیز پیرامون عمل لیزیک

همه چیز پیرامون عمل لیزیک

عمل لیزیک چشم برای اصلاح دید و رفع عیوب انکساری انجام می‌شود. در این عمل جراحی ابتدا یک‌لایه‌ی نازک از قرنیه‌ی چشم تراشیده می‌شود و سپس قرنیه توسط لیزر به‌اندازه‌ی موردنظر می‌رسد. طبق تحقیقات و آمارها

به قلم : دکتر ابوالفضل رحیمی - فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان

 

تحریریه زندگی آنلاین : عمل لیزیک چشم برای اصلاح دید و رفع عیوب انکساری انجام می‌شود. در این عمل جراحی ابتدا یک‌لایه‌ی نازک از قرنیه‌ی چشم تراشیده می‌شود و سپس قرنیه توسط لیزر به‌اندازه‌ی موردنظر می‌رسد. طبق تحقیقات و آمارها،  96 درصد از کسانی که این عمل را انجام می‌دهند از نتایج آن راضی هستند. لیزیک در ایران به‌عنوان یک اسم عامی که برای جراحی‌هایی که در جهت رفع عیوب انکساری با کمک لیزر انجام می‌شود به کار می‌رود ولی درواقع لیزیک یکی از روش‌های جراحی رفع عیوب انکساری با لیزر می‌باشد و بعدازآن تکنیک‌های دیگری مانند لازک و پی آرکی عنوان‌شده است ولی در کل، بین عموم مردم تمامی این روش‌ها به نام لیزیک شناخته می‌شود. درواقع لیزیک چشم توسط جراح و فوق تخصص چشم به کمک لیزر برای رفع عیوب انکساری که شامل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیک ماتیسم است صورت می‌گیرد.

 بیشتربخوانید:

تفاوت اعمال جراحی لازک و لیزیک چیست؟

 

 

 

لیزیک

چشم مانند یک عدسی عمل می‌کند و نوری که از اجسام بازتاب می‌کند بروی شبکیه خودش می‌اندازد . در جلوترین قسمتی که نور با آن برخورد می‌کند لایه‌ای به نام قرنیه وجود دارد، قرنیه ضخامت بسیار نازکی دارد(در حدود نیم میلی‌متر) است و درواقع کل این جراحی خانواده لیزیک بروی این نیم میلی‌متر انجام می‌شود. قرنیه از 5 لایه تشکیل‌شده است و درواقع اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر بیان کنیم جراحی لیزیک در لایه میانی قرنیه انجام می‌شود که بیشترین قسمت قرنیه را تشکیل می‌دهد. قرنیه خود همانند یک لنز برای چشم عمل می‌کند درواقع جراح در لیزیک شکل قرنیه را توسط لیزر تغییر می‌دهد و عیوب انکساری که شامل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است را برطرف می‌نماید. البته شایع‌ترین موردی که استفاده می‌شود برای بیماران نزدیک‌بینی می‌باشد که بیشترین موفقیت را دارد. همچنین برای افراد دوربین وآستیکماتیسم نیز این روش جراحی رفع عیوب انکساری با لیزر انجام می‌شود. معمولاً تصاویر در شبکیه چشم در پشت چشم شما متمرکز می‌شوند. اگر چشم شما دوربین، نزدیک‌بین و یا آستیگمات باشد این تصاویر در جای دیگری متمرکز می‌شوند و درنتیجه دید شما تار می‌شود.

 

مقدار دید چشم بعد از لیزیک

در لیزیک سعی بر این است که فرد عینک را از چشمان خود بردارد، اگرچه این موضع به‌صورت صد در صد نمی‌باشد. درواقع 90 درصد افرادی که عمل می‌شوند، ممکن است بعد از عمل، دید 5 دهم تا 10 دهم داشته باشند که این‌یک مقدار دید قابل قبولی است، بنابراین اگر یک شخص فرد حساسی باشد و می‌خواهد حتماً بالاترین دید را داشته باشد، باید به این موضوع توجه کند که این عمل همیشه صد در صد نیست و ممکن است دید صد در صد کامل بدون عینک پیدا نکند و گاهی اوقات نیاز پیدا کند که از عینک استفاده نماید. اما اکثریت افراد بعد از جراحی نیاز پیدا نمی‌کنند که از عینک استفاده کنند.

بیشتربخوانید:

چه کسانی می‌توانند لیزیک کنند؟

 

 

 

تفاوت روش‌های لیزیک، لازک و پی آرکی

تفاوت‌های مختصری بین روش‌های لیزیک ، لایزک و پی آرکی وجود دارد به این صورت که درروش لیزیک یک‌لایه نازکی از قسمت‌های قدامی قرنیه را برداشته می‌شود و سپس لایه زیرین آن لیزر می‌شود و مجدداً آن لایه برگردانده می‌شود اما در روش‌های لازک و پی آر کی که نسبت به روش‌های دیگر پیشرفته‌تر و محبوب‌تر است و به بیماران بیشتر توصیه می‌شود این لایه برداشته نمی‌شود و خطرات احتمالی ناشی از عمل کاسته می‌شود اما لیزیک هم در موارد خاصی جای استفاده هنوز دارد. عمده روش‌هایی که توسط من انجام می‌شود همان روش‌های پیشرفته لازک و پی آر کی است.

 

کاندیدای مناسب برای جراحی لیزیک چشم

افرادی که خواستار و کاندیدای مناسب جراحی لیزیک هستند، باید انتظارات واقعی داشته باشند. درواقع افراد با مشورت پزشک، می‌توانند از روش‌های دیگر مانند کنتاکت لنز نیز برای رفع مشکلات خود استفاده نماید. در بسیاری از موارد انتخاب لیزیک می‌تواند برای بیمار راحت‌تر باشد تا اینکه بخواهند دائماً از عینک استفاده کنند یا لنز خود را عوض نمایند. درواقع استفاده از عینک و لنز محدودیت‌هایی ازلحاظ مراقبت و همچنین در مواردی که فرد بخواهد ورزش انجام دهد، دارد. درنتیجه برای افرادی که باوجود لنز و عینک دچار محدودیت هستند، عمل‌های خانواده لیزیک روش مناسبی می‌باشد. این عمل جراحی به‌طورکلی 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

* افراد متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.

* کسانی که شماره چشم آن‌ها در یک سال اخیر ثابت بوده است.

* کسانی که قرنیه آن‌ها ضخیم است.

بیشتربخوانید:

چه کسانی می‌توانند لیزیک کنند؟

 

 

 

استفاده از لنز طبی قبل از عمل لیزیک چشم

به یاد داشته باشید که تا چند هفته قبل از عمل جراحی باید استفاده از لنز طبی را متوقف کنید و از عینک به‌جای آن استفاده کنید. لنز طبی شکل طبیعی قرنیه را تغییر می‌دهد و این ممکن است تأثیرات نامطلوبی درنتیجه‌ی جراحی داشته باشد.

 

انتظارات از جراحی لیزیک چشم

 بنابراین افراد باید انتظارات واقعی از این جراحی داشته باشند و به این صورت نیست که فردی با عینک، حتی کمی مشکل دید دارد یعنی با عینک دیدش کامل نمی‌شود، تصور کند که اگر عمل لیزری به این روش انجام دهد دیدش بیشتر از مواقعی می‌شود که از عینک استفاده می‌کند. درواقع نهایت دید بیمار در این روش معمولاً مانند اندازه‌ای است که قبلاً فرد از عینک استفاده می‌کرد اما با وضوح بیشتر و این بار بدون عینک!

 

فوایدو معایب

دید چشم بعد از یک روز بهبود می‌یابد.  امکان بالا رفتن دوباره شماره چشم بعد از سال‌ها امکان‌پذیر است.

عدم استفاده از عینک بعد از لیزیک

عدم نیاز به بخیه پس از جراحی

وضوح‌بالای دید

 

مراقبت قبل از لیزیک

به یاد داشته باشید که تا چند هفته قبل از عمل جراحی باید استفاده از لنز طبی را متوقف کنید و از عینک به‌جای آن استفاده کنید. لنز طبی شکل طبیعی قرنیه را تغییر می‌دهد و این ممکن است تأثیرات نامطلوبی درنتیجه‌ی جراحی داشته باشد.

 

مراقبت‌های لازم بعد از عمل‌های خانواده لیزیک

* داروهایی بعد از لیزیک چشم برای بیمار توسط پزشک تجویز می‌شود که باید در مصرف آن‌ها توجه نمود. در طی این مدت قطره‌ها را باید در زمان تعیین‌شده، استفاده کرد.

* بعد از عمل چشم‌ها نباید مالیده شود و در بسیاری از موارد پزشک یک لنز (به‌عنوان یک پانسمان) که به ترمیم کمک می‌کند، در داخل چشم و بر روی قرنیه در چند روز اول قرار می‌دهد که بعد از چند روز برداشته می‌شود.

* داشتن همراه برای بیمار بلافاصله پس از عمل  ضروری می‌باشد، زیرا  بیمار به دلیل سوزش، اشک ریزش و دردی که خواهد داشت؛ نمی‌تواند رانندگی کند.

* درد یا سوزش در روزهای اولیه طبیعی است و به‌مرورزمان برطرف می‌شود اما دید نهایی معمولاً چندین ماه طول می‌کشد که ثابت شود.

* سه روز بعد از جراحی لیزیک، از استحمام پرهیز شود.

* تا دو روز با مدت‌زمان زیاد به تلویزیون نگاه نکنید.

* لوازم‌آرایش چشمی، تا مدتی پس از لیزیک چشم استفاده نشود.

* تا یک هفته از رانندگی کردن، خودداری فرمایید.

برچسب ها: بینایی، عیوب انکساری، دوربینی، قرنیه چشم، لنز، عمل لیزیک، عینک، لازک، نزدیک‌بینی، لیزیک چشم، دکتر ابوالفضل رحیمی تعداد بازديد: 227 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز