Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:46

15
فروردین
نشانه های آب مروارید چشم

نشانه های آب مروارید چشم

ساختاری به نام لنز یا عدسی چشم در درون چشم و پشت عنبیه وجود دارد که وظیفه‌ی آن شکستن نور جهت تمرکز دقیق آن بر روی ناحیه‌ی شبکیه‌ی چشم است. عدسی چشم برای داشتن عملکرد مناسب لازم است

دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم

 

تحریریه زندگی آنلاین  : ساختاری به نام لنز یا عدسی چشم در درون چشم و پشت عنبیه وجود دارد که وظیفه‌ی آن شکستن نور جهت تمرکز دقیق آن بر روی ناحیه‌ی شبکیه‌ی چشم است. عدسی چشم برای داشتن عملکرد مناسب لازم است تا شفاف باشد تا نور بطور مناسبی دچار شکست شود. آب مروارید زمانی ایجاد می‌شود که عدسی شفاف چشم به دلایل مختلفی شفافیت خود را از دست داده و مات می‌شود. عدسی مات نمی‌تواند نور را به درستی متمرکز کند، در نتیجه تصویر ایجادشده از اجسام نیز تار می‌شود و مشکل در بینایی ایجاد می‌شود. مشکلات ایجادشده در اثر آب مروارید به محل و اندازه‌ی آسیب وابسته است. آب مروارید یکی از مشکلات رایج در بینایی است که معمولاً افراد بالای 40 سال را درگیر می‌کند اما تا سنین بالای شصت سال علامت قابل تشخیصی برای فرد ندارد. علاوه بر آب مروارید در سنین بالا، نوع نادری از آب مروارید نیز وجود دارد که کودکان را درگیر می‌کند. بطور کلی افرادی که سبک زندگی آن‌ها با عوامل زیر مرتبط است احتمال بیشتری برای بروز آب مروارید دارند:

   مصرف دخانیات

  زندگی در محیطی با آلودگی هوای شدید

   مصرف الکل در مقدار بالا

   سابقه‌ی خانوادگی

 بیشتربخوانید:

آب مروارید و علائم آن را بشناسید

علت های آب مروارید مادرزادی

7روش طبیعی برای پیشگیری از آب مروارید

 

 

 

علائم و نشانه‌های آب مروارید چشم چیست؟

همانگونه که اشاره شد ممکن است آب مروارید در سنین 40 سالگی ایجاد شود اما در ابتدا علامتی که بینایی یا زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد از خود نشان ندهد. با این حال زمانی که آب مروارید پیشرفت می‌کند ممکن است بینایی را تحت تأثیر قرار دهد و نشانه‌هایی قابل احساس برای فرد یا حتی سایرین ایجاد کند. علائم آب مروارید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  رنگ‌ها کم‌کم محو می‌شوند و حالت مات به خود می‌گیرند.

  دید در تاریکی و شب کاهش می‌یابد.

  نور لامپ، خورشید و سایر منابع نورانی براق‌تر از حالت معمول مشاهده می‌شوند.

  هاله‌ی نور در اطراف منبع نور مشاهده می‌شود.

  دید دوتایی (دوبینی ایجاد می‌شود و فرد از یک شی دو تصویر می‌بیند. ممکن است این حالت با شدت یافتن آب مروارید از بین برود.

  فرد احساس می‌کند نیاز به تغییر شماره‌ی عینک خود دارد.

البته باید توجه داشت که این علائم ممکن است نشانگر مشکلات دیگری در چشم نیز باشند بنابراین در صورت بروز این علائم بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود تا تشخیص دقیق علت آن‌ها صورت گیرد. باید توجه داشت که در صورتی که در زمان مناسب به آب مروارید توجه کافی نشود و فرایند درمانی انجام نشود فرد در نهایت دید خود را از دست می‌دهد.

 یشتربخوانید:

علت های آب مروارید مادرزادی

 

 

 

خطرات جراحی آب مروارید چشم چیست؟

تنها راه رهایی از آب مروارید جراحی است اما این روش درمانی ممکن است با روش‌های تکمیلی درمانی دیگری مانند عینک یا لنزهای جدید و نیز تغییر سبک زندگی همراه باشد. با این حال در صورتی که جراحی بر روی چشم فرد انجام شوند ممکن است فرد عوارضی را تجربه کند. اگرچه این عوارض نادر هستند و معمولاً با موفقیت از بین می‌روند اما آگاهی از این عوارض احتمالی می‌تواند در پیشگیری یا کنترل آن‌ها و راحتی بیشتر فرد مؤثر باشد. از جمله خطرات و عوارض جراحی آب مروارید چشم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  ایجاد عفونت در چشم

  ایجاد التهاب در چشم

  خونریزی پس از جراحی

  ورم چشم و بافت‌های اطراف آن

  افتادگی پلک‌ها در اثر جراحی

  جابجایی عدسی‌های مصنوعی به کار رفته در طی جراحی

  جداشدگی شبکیه و آسیب به آن

  ایجاد گلوکوم یا آب سیاه  پس از جراحی

  ایجاد آب مروارید ثانویه پس از جراحی

  از دست دادن بینایی به دلیل شکست جراحی

در مورد عوارض جراحی آب مروارید چشم باید به چند مورد توجه کرد. باید توجه داشت که عوارض جراحی آب مروارید اگرچه نادر هستند و معمولاً خطری جدی برای حیات فرد محسوب نمی‌شوند اما در صورتی که فرد دچار بیماری‌های دیگری باشد احتمال ایجاد آن‌ها بیشتر می‌شود بنابراین لازم است تا فرد قبل از جراحی آب مروارید چشم در مورد سابقه‌ی بیماری‌های خود با پزشک مشورت نماید. در برخی موارد نیز ممکن است جراحی آب مروارید موجب بهبود وضعیت بینایی نشود زیرا آسیب‌هایی زمینه‌ای مانند آب سیاه در چشم وجود دارند که جراحی قادر به ترمیم آن‌ها نیست. بنابراین بهتر است تا قبل از جراحی بررسی‌های کاملی در مورد وضعیت بینایی و وجود سایر آسیب‌ها انجام شوند.

برچسب ها: چشم، آب مروارید، آب سیاه، لیزر درمانی، علائم آب مروارید، دکتر بهرام اشراقی تعداد بازديد: 337 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز