Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 15:06

5
دی
لیزیک ماندگار یا موقتی؟

لیزیک ماندگار یا موقتی؟

جراحی لیزیک نوعی جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم است که در طی آن قسمتی از بافت سطح قرنیه با ظرافت و با استفاده از پرتو لیزر، تغییر شکل یافته و تصحیح می‌گردد. استفاده از این نوع جراحی می‌تواند افراد را از عینک

دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم

 

تحریریه زندگی آنلاین : جراحی لیزیک نوعی جراحی برای رفع عیوب انکساری چشم است که در طی آن قسمتی از بافت سطح قرنیه با ظرافت و با استفاده از پرتو لیزر، تغییر شکل یافته و تصحیح می‌گردد. استفاده از این نوع جراحی می‌تواند افراد را از عینک یا لنزهای تماسی بی نیاز کند. سوالی که برای بسیاری از افرادی که این نوع جراحی را انجام داده‌اند پیش می‌آید این است که آیا نتایج این جراحی دائمی است؟ آیا امکان برگشت نمره‌ی چشم پس از لیزیک وجود دارد؟

معمولاً جراحی لیزیک بعنوان یک جراحی با تأثیر دائمی شناخته می‌شود زیرا در اکثر مواقع تأثیر آن دائمی است. با این حال ممکن است در موارد کمی، نتایج ایجادشده دائمی نباشند. ابتدا نگاهی به تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت جراحی لیزیک داشته باشیم.

 بیشتربخوانید:

تفاوت اعمال جراحی لازک و لیزیک چیست؟

 

 

 

نتایج کوتاه مدت و بلندمدت جراحی لیزیک چیست؟

پس از مدت کوتاهی از جراحی اثرات لیزیک بر بینایی قابل درک است؛ بصورتی که 4 تا 5 ساعت پس از جراحی شفافیت بینایی نسبت به قبل بهبود می‌یابد. همچنین بین 1 تا 2 روز پس از جراحی نیز امکان ازسرگیری فعالیت روزانه با دید مناسب فراهم می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ممکن است تأثیر جراحی در طی هفته‌های اول پس از جراحی متغییر باشد اما در نهایت دید مناسبی پس از این مدت ایجاد خواهدشد. اما آیا این نتایج در بلندمدت نیز باقی خواهند ماند؟ با گذشت زمان و به علت افزایش سن، ممکن است بینایی دوباره شروع به تارشدن کند که معمولاً این مشکلات قابل درمان هستند. بنابراین در بسیاری از افراد تأثیر جراحی لیزیک دائمی است و در موارد بسیار کمتری، نیاز به جراحی‌های بهبود لیزیک خواهدبود.

 

آیا تأثیر جراحی لیزیک پس از مدتی از بین می‌رود؟

برخی افراد اعتقاد دارند که جراحی لیزیک پس از 10 سال از بین می‌رود و قرنیه‌ی چشم به وضعیت خود قبل از لیزیک بازمی‌گردد. این ادعا نادرست است. جراحی لیزیک به‌صورت دائمی بر روی مشکلی که وجود دارد تأثیر دارد. در این جراحی با استفاده از نور لیزر تغییرات غیرقابل بازگشتی بر روی قرنیه ایجاد می‌شود. بااین‌حال برخی افراد به اشتباه اعتقاد دارند که جراحی لیزیک پس از مدتی بی تأثیر است. برای مثال در زمان جراحی مشکل بینایی فرد آستیگماتیسم است که با لیزر تصحیح می‌گردد. پس از گذشت سالها، ممکن است وضعیت بینایی فرد دوباره تغییر کرده و پسرفت نماید. مثلاً در سنین 40 تا 50 سالگی عدسی چشم انعطاف خود را از دست دهد و فرد دچار دوربینی شود. در این حالت این افراد فکر می‌کنند که تأثیر جراحی لیزیک از بین رفته است؛ این در حالی است که تأثیر جراحی لیزیک برای آستیگماتیسم وجود دارد اما به دلیل ایجاد مشکلات ثانویه پس از جراحی، مثلاً دوربینی یا نزدیک‌بینی چشم پس از چند سال از جراحی، تأثیر لیزیک کاهش یافته و بینایی به دلیل مشکلات جدید چشم (و نه از بین رفتن تأثیر لیزیک) دچار مشکل می‌شود.

برخی افراد نیز تصور می‌کنند که جراحی لیزیک می‌تواند از ایجاد آب مروارید چشم جلوگیری کند. بنابراین زمانی که در سنین بالاتر دچارآب مروارید چشم می‌شوند تصور می‌کنند که جراحی لیزیک تأثیر خود را از دست داده است. این تصور نیز نادرست است و ممکن است آب مروارید چشم با وجود لیزیک نیز ایجاد شود و بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابر موارد ذکرشده، لیزیک تأثیر دائمی بر روی مشکلی دارد که در زمان جراحی وجود داشته است اما این جراحی نمی‌تواند از ایجاد سایر مشکلات بینایی مانند دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم در آینده جلوگیری نماید، بنابراین با ایجاد مشکلات ثانویه، تأثیر جراحی لیزیک نیز کاهش می‌یابد.

 بیشتربخوانید:

چه کسانی می‌توانند لیزیک کنند؟

 

 

درصد موفقیت جراحی لیزیک چقدر است؟

جراحی لیزیک در 96 درصد افراد موفقیت‌آمیز است و می‌تواند موجب بهبود بینایی آنها شود. بهترین زمان برای جراحی لیزیک سنین 25 تا 40 سالگی است و لیزیک در این سنین تاثیرات بهتری نسبت به سایر سنین خواهد داشت. با این حال بسته به شرایط بیمار، نیاز به جراحی و هدف از آن ممکن است این جراحی در سنین دیگری نیز صورت بگیرد. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که کاهش تاثیرات جراحی لیزیک پس از چند سال در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. یکی از فاکتورهایی که درصد موفقیت جراحی لیزیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد پایداری وضعیت بینایی تا حداقل یک سال قبل از جراحی است. لازم است تا افراد نسبت به تغییر وضعیت بینایی، شماره و نوع عینک یا لنز خود اطلاعات صحیح به پزشک خود ارائه دهند.

 

جراحی بهبود لیزیک چگونه انجام می‌گیرد؟

همانگونه که اشاره شد ممکن است، کیفیت بینایی فرد به دلیل ایجاد مشکلات جدید در چشم کاهش یابد. در این حالت جراحی بهبود لیزیک می‌تواند وض عیت بینایی را بهبود بخشد. فرایند این جراحی مانند جراحی لیزیک معمولی است با این تفاوت که به‌جای ایجاد فلاپ جدید بر روی قرنیه، از فلاپ جراحی لیزیک قبلی استفاده می‌گردد. معمولاً یک نفر از هر سه نفری که جراحی لیزیک انجام داده‌اند ممکن است به جراحی بهبود لیزیک نیازمند شوند. با توجه به این مسئله، بهتر است افراد نسبت به مسائلی که می‌تواند وضعیت بینایی آنها را تحت تأثیر قرار داده و کیفیت آن را کاهش دهد آگاهی داشته باشند.

بیشتربخوانید:

چه کسانی می‌توانند لیزیک کنند؟

 

برچسب ها: چشم، بینایی، عیوب انکساری، عینک، لیزیک، دکتر بهرام اشراقی تعداد بازديد: 227 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز