Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:19

9
خرداد
درمان پیرچشمی (1)

درمان پیرچشمی (1)

اگرچه می‌توان با استفاده از عینك‌ مطالعه این مشكل را به آسانی برطرف كرد.پیرچشمی پدیده‌ای است كه از حدود 40 سالگی به بعد همه افراد مجبور خواهند شد

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

در حالت طبیعی چشم ما انسان‌ها برای دیدن فواصل دور و نزدیك از مكانیسم تطابق در عدسی چشم و تغییر انحنای عدسی استفاده می‌كند كه این روند را به صورت خودكار برای افزایش وضوح تصاویری كه در میدان دید یا بینایی قرار می‌گیرند، انجام می‌دهد، اما اگر به هر علتی قدرت عدسی چشم كاهش یابد، چشم قادر نخواهد بود به‌خوبی از عهده انجام این كار برآید و در نتیجه دید نزدیك فرد مختل خواهد شد.

حتما شما هم در اطراف خود یا در میان اقوام، دوستان، خانواده یا آشنایان افرادی را می‌شناسید كه برای خواندن چند سطر از روزنامه یا كتاب مجبورند نوشته‌ای را كه قصد خواندن آن را دارند، چندین بار پیش روی خود به جلو و عقب ببرند تا در جایی در این فاصله موفق شوند متن موردنظرشان را به وضوح ببینند و آن را بخوانند.

اگرچه می‌توان با استفاده از عینك‌ مطالعه این مشكل را به آسانی برطرف كرد.پیرچشمی پدیده‌ای است كه از حدود 40 سالگی به بعد همه افراد مجبور خواهند شد دیر یا زود با مشكلات و عواقب آن دست و پنجه نرم كنند. آن دسته از افرادی كه به نزدیك‌بینی مبتلا هستند، قدری دیرتر و افرادی كه دوربین هستند، زودتر به این وضعیت مبتلا خواهند شد و این در حالی است كه بیمارانی كه تحت عمل آب‌مروارید قرار می‌گیرند نیز پس از انجام عمل جراحی برای درمان آب مروارید كاملا پیرچشم خواهند شد. 

به گفته دكتر حیدر سیاتیری، فوق‌تخصص قرنیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران كه برای نخستین بار از روش جدیدی در درمان بیماران مبتلا به پیرچشمی استفاده كرده است، بهبود پیرچشمی با استفاده از عمل جراحی یكی از متداول‌ترین شیوه‌های درمانی است كه ضعف رشته‌های متصل به عدسی چشم را برطرف می‌كند و قدرت تمركز و انطباق را به عدسی چشم باز می‌گرداند، اما خطر پارگی كره چشم، فرسایش چشم، عفونت و همچنین كاهش خونرسانی به كره چشم از جمله مشكلاتی است كه انجام این روش را با محدودیت مواجه می‌سازد.

معمولا هنگام عمل آب مروارید عدسی طبیعی چشم از چشم خارج شده و به جای آن، لنزهای چشمی تك‌كانونی كار گذاشته می‌شود كه فرد با استفاده از آن، فقط برای فواصل دور دید خوبی خواهد داشت و در نتیجه فرد برای مطالعه باز هم به عینك نیاز دارد، اما لنزهایی كه در این روش جدید از آنها استفاده می‌شود، از انواع لنزهای چندكانونی و تطابقی هستند كه علاوه بر اصلاح دید دور، دید نزدیك و دید میانی را نیز اصلاح می‌كنند.

از این لنزها برای اصلاح و درمان پیرچشمی نیز می‌توان استفاده كرد. به گفته سیاتیری، اگرچه دانشمندان همواره در تلاش بوده‌اند تا به راهكار جدیدی برای رفع این اختلال در بینایی ـ كه از معضلات اغلب افراد پس از 40 سالگی یا افرادی است كه تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته‌اند ـ دست یابند، اما متاسفانه با این كه روش‌های درمانی متعددی برای این بیماری وجود دارد، اما تاكنون هیچ یك از این روش‌ها نتایج مطلوبی را در درمان پیرچشمی یا عدم دید نزدیك در بر نداشته است.

در این روش جدید كه برای نخستین بار در سطح كشور مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، از پر كردن كپسول عدسی چشم پس از انجام عمل آب مروارید یا حتی افرادی كه با مشكل آب مروارید مواجه نبوده‌اند، به عنوان راه‌حل مناسبی برای درمان پیرچشمی استفاده می‌شود و به این ترتیب در افراد مبتلا به پیرچشمی لنزهایی از نوع تركیبی و موسوم به wiol در داخل چشم قرار می‌گیرد كه مشابه عدسی چشم انسان عمل می‌كند.

معمولا از لنزهای مشابه دیگری نیز در درمان پیرچشمی استفاده می‌شود كه برای رانندگی یا دید در شب مشكلاتی را به وجود می‌آورند یا این كه با گذشت زمان و تغییر سن فرد بیمار، كپسول عدسی بتدریج كور شده و در نتیجه توانایی لنزهای تطابقی به میزان قابل‌توجهی كاهش می‌یابد.

در طراحی و ساخت لنزهای جدید از 2 مكانیسم تطابقی و چند كانونی به طور همزمان استفاده شده است. به گفته سیاتیری، اگر چه روش‌های درمانی متعددی برای اصلاح پیرچشمی وجود دارد، اما با توجه به این كه هر كدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خاصی دارند، می‌‌توان گفت كاشتن لنزهای تركیبی می‌تواند بهترین و موثرترین راهكار برای درمان پیرچشمی باشد.

این لنز در حقیقت با بهره‌گیری از ساختار عدسی چشم طبیعی انسان طراحی و ساخته شده است كه می‌تواند از طریق تطابق و ساختار چند كانونی، دید بیمار را به نحو موثری اصلاح كند. نكته جالب توجه این است كه این لنزها در یك عمل چند دقیقه‌‌ای و بدون نیاز به بیهوشی و حتی تزریق بی‌حسی اطراف چشم و بدون نیاز به پانسمان یا بخیه در داخل عدسی چشم قرار می‌گیرد. این لنز پس از گذشت 24 تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در داخل چشم حجیم شده و فضای داخل عدسی چشم را پر می‌كند و به این ترتیب، مانند عدسی طبیعی عمل می‌كند.

 

برای خواندن بخش دوم - درمان پیرچشمی - روی لینک کلیک کنید.

 

برچسب ها: چشم پزشکی، پیرچشمی، اختلالات چشمی، درمان پیرچشمی، متخصص چشم پزشکی، درمان عارضه چشمی تعداد بازديد: 1759 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز