Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 18:32

15
فروردین
به چشم‌هایتان سلامت هدیه كنید (2)

به چشم‌هایتان سلامت هدیه كنید (2)

یکی دیگر از انواع عینک‌های آفتابی، عینک فتوکرومیک است. این عینک‌ها، در مقابل نور زیاد تیره شده و در نور کم روشن‌‌‌تر می‌شوند.

 

ساختمان لنزهای پولاروید: این لنزها از ورقه‌های متعدد و موازی تشكیل شده و به طور منظم و دقیق در كنار هم قرار گرفته اند و فقط اجازه عبور امواج عمودی را می‌دهند و امواج افقی از این لایه‌ها عبور نمی‌كنند. معمولا در دو سطح این لنزهافیلترماورابنفش قرار دارد كه اشعه‌های با طول موج بالاتر از 400 نانومتر را فیلتر می‌كند.

اكثر لنزهای پولاروید طوری ساخته می‌شوند كه تقریبا به طور كامل اشعه‌های مضرUVA –UVC – UVB را بلوك می‌كنند. توجه داشته باشید هر چقدر عدسی پولاروید نازک‌تر باشد، نامرغوب تر است و احتمال موج دار بودن آن بیشتر خواهد بود.

بنابراین استفاده از این نوع عینك‌های آفتابی در موارد زیر توصیه می‌شود:  چشم‌های حساس، راحتی چشم‌ها، شغل خلبانی یا تیراندازی، قایقرانی و ماهیگیری، اسکی، حمام آفتاب.

کوهنوردی در ارتفاعات

عینک‌های آنتی رفلکس یا آینه‌ای

این عینک‌ها بیشتر برای اسکی یا کوهنوردی مناسب‌اند. عدسی‌های آنتی رفلکس در برابر خش مقاومت بیشتری دارند، ضمنا با توجه به ضدآب بودن فوق العاده‌ این عدسی‌ها، آب و بخار به راحتی از روی این عدسی‌ها برطرف شده و باقی نمی‌ماند.

باید توجه داشت که آینه‌ای بودن این عینک‌ها به تنهایی تاثیری در خاصیت جلوگیری از عبور اشعه ماورای بنفش ندارد، بلکه مهم کیفیت خود عدسی است. مزایای استفاده از این عینک‌ها عبارتند از:

 دید بهتر هنگام  وجود نورهای اضافی ناشی از بازتابش نور،  محافظت چشم ‌ها در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید، عدم خیرگی چشم‌ها هنگام رانندگی در شب،  کاهش خستگی چشم در استفاده طولانی مدت از رایانه،  مشخص بودن چشم از پشت عدسی، کاهش اثر رطوبت و گرد و غبار بر روی عدسی.

 عینک‌های فتوکرومیک

یکی دیگر از انواع عینک‌های آفتابی، عینک فتوکرومیک است. این عینک‌ها، در مقابل نور زیاد تیره شده و در نور کم روشن‌‌‌تر می‌شوند. معمولا تیره شدن شیشه عینک، حدود30 ثانیه زمان می‌برد، در حالی که روشن ‌تر شدن آن حدود پنج دقیقه طول می‌کشد.

عدسی‌های فتوکرومیک با ترکیب کردن کریستال‌های‌هالید نقره در ماده عدسی تولید می‌شوند، به‌طوری که وقتی اشعه‌ی ماورای بنفش به این عدسی برخورد کند، کریستال‌های فوق را به اتم‌های نقره و‌هالوژن تبدیل می‌نماید و عدسی تیره می‌شود و با از بین رفتن اشعه واکنش معکوس صورت می‌پذیرد و عدسی روشن می‌گردد .

 وضعیت ظاهری

 قاب عینک باید به اندازه‌ای باشد که بتواند به صورت کامل از چشم محافظت كند.  عینک باید با صورت فرد هماهنگی داشته باشد و چهره فرد را زیباتر کند. توصیه می‌شود:  کودکان خود را تشویق کنید  تا  از عینک آفتابی، به خصوص بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد ‌از ‌ظهر استفاده کنند.

نکته مهم در مورد کودکان این است که عینک آفتابی آنان باید راحت باشد تا به استفاده از آن ادامه دهند. در خرید عینک‌های آفتابی کودکان باید دقت شود؛ زیرا نمونه‌های با کیفیت، بسیار کم  بوده و اغلب عینک‌های کودکانه تقلبی هستند.  اگر در محل کار خود با اشعه‌های شدید در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌شود از عینک‌های متفاوت و مخصوص استفاده كنید.

(برای مثال درهنگام جوشکاری وکار با وسایلی که تولید اشعه می‌کنند عینک و یا محافظ‌های خاصی لازم است).  اگردارای عیب انکساری هستید و از عینک طبی استفاده می‌کنید، در صورت تمایل می‌توانید از عینک‌های آفتابی مخصوص که روی عینک طبی قرار می‌گیرند، استفاده نمایید یا اینکه برای عینک طبی خود شیشه‌های فتوکروم یا  رنگی سفارش دهید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- به چشم‌هایتان سلامت هدیه كنید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: لنزهای پولاروید، عینک‌های آنتی رفلکس، عینک‌های فتوکرومیک، عدسی‌های فتوکرومیک، قاب عینک، عینک‌های آفتابی کودکان، عینک طبی تعداد بازديد: 658 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز