Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 06:05

27
بهمن
زمان تجويز عينك برای كودكان (2)

زمان تجويز عينك برای كودكان (2)

عینك دو كانونه عینكی است كه در هر شیشه‌اش از دو نوع عدسی استفاده شود. بالایی برای دید دور، پایینی برای دید نزدیك.

 

عینك آفتابی، رنگی، كوررنگی

برای بچه‌هایی كه باید دائما عینك بزنند، می‌توان از نوع آفتابی گرفت. عینك آفتابی باید حداقل 90 درصد نور را كه شامل ماوراء بنفش نیز است به خوبی جذب می‌كند. شیشه‌های آفتابی كه روی عینك سوار می‌شوند، در اندازه‌های بچه‌گانه معمولا موجود نیست. برای وضعیت‌های به خصوصی عینك رنگی توصیه می‌شود.

معمولا برای بچه‌ها عینك‌هایی كه به تدریج در مقابل نور پررنگ‌تر می‌شوند (فتوكرومیك)، تجویز نمی‌شوند. چنانچه بچه به نور زیاد بسیار حساس باشد، باید در مورد فایده‌ها و مضرات عینك‌های آفتابی و یا رنگی برای آنها از دكتر و عینك‌ساز سوال كرد.

چه موقع باید بچه عینك ایمنی بزند

بچه‌هایی كه فقط یك چشمشان دید خوبی دارد، حتی اگر نیازی به عینك نداشته باشند باید برای محافظت آن چشم عینك بزنند. اشخاصی كه در فعالیت‌ها شركت دارند كه خطرات چشمی دارد، بایستی در موقع كار عینك محافظ بزنند. مثلا آنهایی كه در ورزش‌هایی مثل كراكت و هاكی شركت و یا آنهایی كه در آزمایشگاه شیمی كار می‌كنند.

عینك محافظ باید از پلی‌كربنات باضخامت 3 میلی‌متر تهیه شده باشد. فریم عینك محافظ نیز باید از نظر حفاظتی با كار یا ورزشی كه با آن می‌كنند، متناسب باشد. مثلا عینك‌های محافظ مخصوص شنا و اسكی و غواصی همه جا در دسترس است.

آیا بچه می‌تواند از عینك دو كانونه استفاده كند

عینك دو كانونه عینكی است كه در هر شیشه‌اش از دو نوع عدسی استفاده شود. بالایی برای دید دور، پایینی برای دید نزدیك. برعكس بزرگسالان، كودكان به ندرت مساله‌ای پیدا می‌كنند كه نیاز به عینك دو كانونه داشته باشد.اغلب این نوع عینك‌ها را مخصوص بچه‌های بسیار كوچكی است كه در موقع نگاه كردن به اجسام نزدكی چشمشان چپ (لوچ) می‌شود.

قسمتی از شیشه عینك برای دید نزدیك است. از‌ آنچه كه برای بزرگسالان درست می‌كنند، وسیع‌تر است. اگر مثل عینك دو كانونه بزرگسالان قسمت نزدیك‌بین آن در پایین قرار گرفته باشد، كودكان كوچك‌تر ممكن است همیشه از بالای آن قسمت به اشیاء نگاه كنند.

برای بعضی از بچه‌ها می‌توان از عینكی استفاده كرد كه دو عدسی به وسلیه خط مشخصی از هم جدا نشده باشد و به تدریج از بالا تا پایین شیشه عینك از دید دور كم‌كم به دید نزدیك تبدیل می‌شود ولی این شیشه‌ها گران‌ترند.

چگونه بچه‌ها را وادار كنیم كه عینك‌شان را به چشم بزنند

هیچ‌گاه راجع به عینك بچه از خود ناشكیبایی نشان ندهید. اگر بچه به اندازه كافی بزرگ است كه بتواند خودش عینكش را بردارد و بگذارد، اجازه دهید خودش این كار را بكند. وقتی بچه عینك به چشم دارد نسبت به عینكش و ظاهر بچه عكس‌العمل خوب نشان دهید. توصیه‌های عینك‌ساز را در مورد فریم از نظر اندازه راحتی بپذیرید.

معمولا در سنین كودكی این موضوع مهم‌تر از زیبایی ظاهری فریم است. اگر بچه شما شیرخوار است و تازه راه افتاده است،‌ پس از زدن عینكش او را از راه رفتن منصرف كنید. اگر بچه عینك را برمی‌دارد دوباره به چشمش بزنید. اگر دوباره برداشت لحظاتی آن را دور از دسترس بگذارید سپس دوباره بزنید. با بچه‌های خیلی كوچك برای این موضوع وارد جنگ و جدل نشوید.

اگر سوال دارید یا اینكه عینك به چشم بچه راحت نیست، باز به عینك‌ساز خود مراجعه كنید. اگر بچه هنوز هم آن را دایم بیرون می‌آورد به چشم‌پزشك مراجعه كنیدو ببینید چه دستوری می‌دهد. چشم‌پزشك به شما خواهد گفت كه چه زمانی از روز را باید عینك داشته باشید و چه وقت‌هایی می‌تواند عینكش را نزند. سعی كنید بفهمید كه چرا بچه‌تان بایدعینك بزند و اگر نزند چه نتایجی خواهد داد.

از عینك بچه چگونه مواظبت كنیم

به بچه‌ها باید آموخت در موقع درآوردن عینكشان از دو دست استفاده كنند تا از فرسوده شدن دسته‌ها جلوگیری شود و باید به ‌آنها گفت كه عینك را حتما پس از در آوردن در كیسه مخصوص عینك قرار دهند. همچنین عینك را از طرف شیشه بر روی زمین یا هیچ سطح دیگری نگذارند.

برای شستن عینك از آب یا صابون مایع استفاده كنند و با پارچه نرمی آن را تمیز كنند؛ نه با پارچه یا حوله كاغذی‌های خشن. اگر عینك بچه روی صورتش صاف نمی‌ایستد یا اینكه روی صورتش راحت قرار نمی‌گیرد، جایی از آن فشار می‌آورد بایستی به عینك‌ساز مراجعه كنند.

 

 

برای خواندن بخش اول- زمان تجویز عینك كودكان- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: عینك آفتابی كودكان، فتوكرومیك، عينك ايمني در كودكان، عینك محافظ، عینك دو كانونه در كودكان، مواظبت از عينك كودكان، شستن عينك بچه تعداد بازديد: 595 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز