Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 15:44

15
شهریور
هشدارهايی درباره لنز چشم

هشدارهايی درباره لنز چشم

دستهایتان را كاملاً بشویید تا كثیفی و جرم‌‌های آلوده را به چشمانتان وارد نكنید. از صابون‌‌های مرطوب كننده استفاده نكنید چون برای لنز شما خوب نیستند. دستهایتان را با حوله‌ای خشك كنید كه پرز نداشته باشد.

فرهاد صحرایی؛ اپتومتریست، مدرس دانشکده توانبخشی شهید بهشتی، مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی بصیر

 

لنزهای تماسی نرم

این نوع لنزها که اغلب لنزهای هیدروفیل (آب دوست) نیز نامیده می‌‌شوند، شامل طیف وسیعی از لنزهای تماسی موجود می‌‌باشند. لنزهای تماسی نرم قادر به اصلاح نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم می‌‌باشند. این لنزها بسیار نازک بوده و سطح قرنیه را بطور کامل می‌‌پوشانند. جنس آنها از پلاستیک قابل انعطاف است و آب بیشتری را جذب می‌‌کنند و در نتیجه اکسیژن بیشتری به قرنیه می‌‌رسد.
لنز‌‌های نرم روزانه: این لنز‌‌ها ارزان‌ترین نوع هستند. این لنزها شب، هنگام خواب برداشته می‌‌شوند و صبح روز بعد مجددا در چشم گذاشته می‌‌شوند. این لنزها را نباید طولانی مدت (حداکثر 18 ساعت در روز) استفاده کرد. 
لنزهای طولانی مدت: این لنزها را می‌‌توان شب‌‌ها موقع خوابیدن نیز استفاده کرد اما باید حداقل هفته ای یک بار آنها را از چشم در آورد و کاملا تمیز و ضد عفونی کرد. بدلیل احتمال بیشتر عفونت قرنیه (با هر شب خوابیدن بیشتر با لنز)، این لنزها کمتر پیشنهاد می‌‌شوند.
لنزهای یکبار مصرف: این لنزها گرانتر بوده ولی مناسب تر و راحت تر هستند.این لنز‌‌ها شب هنگام درآورده و دور انداخته می‌‌شوند و صبح روز بعد لنز دیگری در چشم گذاشته می‌‌شوند. این لنزها گاهی برای افرادی که آلرژی دارند و یا در کسانی که زود لنزشان رسوب می‌‌گیرد، پیشنهاد می‌‌شوند. لنز‌‌های رنگی و توریک نیز می‌‌توانند از نوع یک بار مصرف باشند.
لنز‌‌های توریک: این لنز‌‌ها می‌‌توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند اگرچه گاهی اوقات بخوبی لنز سخت نافذ اکسیژن قادر نخواهند بود که آستیگماتیسم را اصلاح کنند.

 

لنزهای تماسی سخت 

لنزهای سخت فعلی از نوع نفوذ‌پذیر به گاز RGP هستند و لنزهای سخت قدیمی که از جنس PMMA وغیر قابل نفوذ به اکسیژن بودند امروزه دیگر کاربردی ندارند. لنزهای RGP بدلیل قابلیت خوب عبور دهی اکسیژن و توانایی اصلاح آستیگماتیسم تا چهار دیوپتر وکیفیت برتر بینایی انتخاب ارجح برای اغلب افرادی است که نمی‌توانند از لنزهای نرم استفاده نمایند.  کنتاکت لنزها را نباید به طور اشتراکی استفاده کرد، این کار می‌‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های خطرناک را در پی داشته باشد. این نوع لنزها همانند سایر کنتاکت لنزها باید در هر استفاده تمیز شده و در محلول مناسب نگهداری شوند.
 تهیه این لنزها حتی در صورتی که چشم شخص فاقد هرگونه عیب انکساری باشد باید بعد از انجام معاینه و بررسی انحنا و سلامت قرنیه و اطمینان یافتن از کافی بودن میزان و کیفیت اشک چشم صورت گیرد.

 

لنزهای تماسی قوز قرنیه

 افرادی كه دچار نامنظمی سطح قرنیه هستند.
 افرادی كه تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته‌اند و به هر علتی از لنز داخل چشمی در آنها استفاده  نشده است.
 اصلاح عیوب انكساری چشم مانند: نزدیك بینی، دور بینی، آستیگمات، پیر چشمی 
 استفاده درمانی در بیماریهای قرنیه چشم مانند: افرادی كه دچار زخم‌‌های طول كشیده قرنیه هستند طبق نظر پزشك متخصص ممكن است جهت تسریع ترمیم زخم از لنز تماسی نرم استفاده نمود.

 

محدودیت استفاده از لنز

افرادی كه مبتلا به چشم خشك هستند.
بیماران مبتلا به بیماریهای لبه پلك مانند بلفاریت .
افرادی كه مكرراً دچار عفونت چشمی از جمله تب خال چشم می‌‌شوند.
افرادی كه در آب و هوای خیلی خشك زندگی می‌‌كنند.

 

برخی از بیماریهای غیر چشمی كه استفاده از لنز را دچار اشكال می‌‌كنند عبارتند:
بیماری قند، پركاری غده تیروئید، بیماریهای دست و دهان مانند تب خال به علت تماس دائم دست و چشم، افرادی كه دارای زمینه حساسیت و آلرژی هستند و بالاخره افرادی كه مبتلا به بیماری آكنه روزاسه هستند. از این جمله می‌‌باشند.

 

روش تمیز نمودن لنز

وقتی لنز از روی چشم برداشته می‌‌شود، قبل از هر چیز لازم است تمیز گردد. لنزهای تماسی نرم بسیار ظریف هستند و باید با احتیاط و دقت دستکاری شوند وگرنه ممکن است آسیب ببینند. 
دستهایتان را كاملاً بشویید تا كثیفی و جرم‌‌های آلوده را به چشمانتان وارد نكنید. از صابون‌‌های مرطوب كننده استفاده نكنید چون برای لنز شما خوب نیستند. دستهایتان را با حوله‌ای خشك كنید كه پرز نداشته باشد.
ابتدا لنز یك چشم را خارج كنید با محلول مخصوص تمیز كنید تا مواد آرایشی شسته شود. بعضی محلول‌‌ها نیاز به سائیدن لنز دارند ولی بعضی دیگر فقط با ریختن محلول روی لنز تمام رسوبات را پاك می‌‌كنند. به هنگام به كارگیری محلول پاك كننده روی لنزهای تماسی نرم، لنز را به طور خطی (عقب و جلو) و نه دایره‌ای شكل بمالید.
این كار باعث به حداقل رساندن احتمال پارگی و بریدگی لبه‌های نازك لنز می‌شود. از پاك كردن لبه‌های خارجی یعنی جایی كه مواد زائد تجمع پیدا می‌كنند، اطمینان حاصل نمایید. به هنگام مالش جلو و عقب لنز انگشت شما باید از لبه لنز خارج شود و به كف دست برسد تا مطمئن شوید لنز كاملاً پاك شده است.سپس لنز را برگردانید و این كار را روی سطح دیگر لنز تكرار نمایید. پس از تمیز كردن لنز آن را كاملاً شستشو دهید. 
بلافاصله پس از پاك كردن لنزها هر كدام را به طور كامل با محلول ضد عفونی كننده بشوئید تا مواد زائد نرم شده برداشته شوند. سپس هركدام را در فرورفتگی مناسب خود در محفظه قرار دهید. هنگامی كه هر دو لنز را در محفظه نگهداری قرار دادید هركدام از فرورفتگی‌ها را به اندازه كافی با محلول ضد عفونی كننده پر كنید به نحوی كه سطح لنزها را بپوشاند. پوشیده شدن كامل لنزها با محلول را كنترل كنید.
تمام این مراحل را برای لنز چشم مقابل انجام دهید. 
هرگز به نوك ظرف محلولتان دست نزنید و آن را با هیچ سطحی مثل دست یا صورت تماس ندهید.
هرگز لنزتان را زیر شیر آب نشوئید زیرا ممكن است آلوده شود. 
وسایل لنز تماسیتان را تمیز كنید خصوصاً 

جای لنزتان را حتماً با آب گرم تمیز بشوئید و در معرض هوا خشك كنید. 
جای لنزیان را هر ماه 1 مرتبه دور بیاندازید و از جا لنزی جدید استفاده كنید تا ریسك عفونت كاهش یابد. 
لنزتان را یك بار در روز تمیز كرده و ضدعفونی كنید تا هم چشمتان سالمتر باشد و هم با لنز راحتتر باشید. 
هرگز لنز خود را به دیگران جهت استفاده قرض ندهید زیرا از این طریق علاوه بر خطر آلودگی لنز احتمال انتقال بیماریهای عفونی جدی مانند هپاتیت و ایدز وجود دارد.
آلودگی، تحریك و خشكی

 

«آلودگی» از سه منبع اصلی به دست می‌آید

رسوبات اشكی (چربی‌ها، روغن‌ها، پروتئین‌ها، نمك‌ها، مایعات چشمی دیگر)
رسوبات انگشت (روغن، باكتری‌ها، نیكوتین) 
رسوبات اتفاقی (دود، آلودگی‌ها، ریمل، اسپری مو، سایه چشم)
تحریك غالباً در نتیجه تراكم مواد زائد ایجاد می‌شود. این تراكم روزنه‌های لنز تماسی نرم را می‌بندد و می‌تواند به موارد زیر منجر شود: (ناراحتی، بینایی ضعیف، تحریك چشمی)
خشكی هنگامی رخ می‌دهد كه اشك طبیعی و مایعات چشمی دیگر از لنز تبخیر شوند: لنز، نرمی و انعطاف خود را از دست می‌دهد و در عوض شكننده و ناراحت كننده می‌شود. بینایی تار و ضعیف می‌شود.

 

نكات مهم  در استفاده از لنز

محل سكونت فرد و دسترسی وی به تجویز کننده لنز در مواقعی كه مشكل حادی برای فرد ایجاد شده باشد.
توانایی فرد در نگهداری لنز مهم است مثلا افراد مسن، توانایی گذاشتن و برداشتن لنز را ندارند.
شغل فرد و محیط زندگی فرد در استفاده از لنز تماسی اهمیت دارد.
زندگی در محیط‌‌هایی كه گرد و خاك وجود دارد، وجود دود، هوای بسیار سردیا بسیار گرم و نیز كمی تراكم اكسیژن مثلادر مناطق كوهستانی را باید در نظرداشت.
اصولاً نگهداری لنزهای تماسی نرم به خوبی وضعیت اول آنها یعنی محافظت آنها در برابر  آلودگی، تحریك، خشكی می‌باشد.

 

برچسب ها: لنز چشم، انواع لنز چشم، نکات استفاده از لنز چشم، روش تمیز کردن لنز، محدودیت استفاده از لنز تعداد بازديد: 2024 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز