Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 09:01

27
بهمن
زمان تجويز عينك برای كودكان (1)

زمان تجويز عينك برای كودكان (1)

در صورتی كه قسمت پشت گوشی عینك از نوعی باشد كه دور گوش بپیچد، به‌طور یقین دوام بیشتری در مقابل استفاده ناجوری كه بعضی از بچه‌ها می‌كنند، خواهد داشت.

دكتر منصور میرصمدی؛ فوق‌تخصص قرنیه

 

 

 

تجویز عینك برای بچه هم برای اصلاح دید اوست و هم اینكه از تنبل شدن چشم جلوگیری و یا آن را معالجه و یا اینكه مسایل ماهیچه‌ای چشم را علاج كنند. مشكلات تطابقی كه برای تصحیح آن احتیاج به عینك هست، نزدیك‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است.

آیا چشم یك بچه را می‌شود جهت تعیین شماره عینك مورد امتحان قرار داد

آری. حتی قبل از آنكه بچه آنقدر بزرگ شود كه بتواند به سوالات دكتر جواب دهد، نیز می‌شود چشم بچه را برای تعیین نمره عینك امتحان كرد. چشم‌پزشك ابتدا مردمك چشم بچه را توسط قطره‌های چشمی مخصوص، منبسط می‌كند، سپس در حالی كه با دستگاهی كه رتینوسكوپ نامیده می‌شود، شبكیه چشم را نگاه می‌كند.

عدسی‌هایی با قدرت‌های مختلف جلو چشم می‌گذارد و امتحان می‌كند. هر عدسی كه شعاع‌های نورانی را از رتینوسكوپ مستقیما روی شبكیه جمع كند، عدسی مناسب خواهد بود.

چگونه عینك تجویز می‌شود

چشم‌پزشك مشخصات عدسی مورد نظر را كه برای تصحیح دید مراجعه‌كننده لازم است، در نسخه‌ای می‌نویسد و سپس نسخه به عینك‌سازی می‌رود تا تكنسین مربوطه عدسی مورد نظر را بتراشد و بسازد. اولین شماره‌ای كه در سمت چپ نسخه نوشته می‌شود، نشان‌دهنده میزان تصحیح لازم در عدسی چشم است.

یعنی هر قدر این شماره بیشتر باشد، معلوم می‌شود چشم همان قدر نیاز بیشتری به تصحیح داشته است. چنانچه جلو اولین شماره نسخه علامت (-) گذاشته شده باشد، به معنای این است كه چشم مراجعه‌كننده نزدیك‌بین است. اگر علامت (+) گذاشته شده باشد، به معنای این است كه چشم دوربین است.

چه نوع فریم عینك برای بچه‌ها مناسب است

فریمی كه برای بچه انتخاب می‌شود، باید راحت، ایمن، بادوام و از لحاظ ظاهری زیبا باشد. چنانچه خود عینك‌ساز علاقه‌مند رفع مشكلات بچه‌ها باشد، می‌توان با او مشورت كرد تا با در نظر گرفتن فرم صورت و سن و سال و شماره عینك و نوع فعالیت بچه فریم مناسب را پیشنهاد كند. فراموش نكنید كه حتما راجع به جنس و كیفیت و دوام آن و زمان ضمانت (چنانچه موجود است)، سوال كنید.

شیرخواران و اطفال كوچك پل بالای بینی‌شان نسبتا مسطح است. بنابراین عینك به راحتی روی آن می‌لغزد و پایین می‌آید. برای جلوگیری از این لغزش به آن قسمت، از فرم عینك كه روی پل بینی قرار می‌گیرد باید توجه كرد. عینك‌هایی كه در این قسمت، پایه‌های پهن كائوچویی و یا پلاستیك دارند بهترند.

اینها معمولا از سیلیكون ساخته می‌شوند كه سطحشان نیز لغزنده نیست. اگر پایه‌هایی كه طرفین بینی قرار می‌گیرند، سخت باشد، فشار زیادی روی بینی ایجاد می‌كند و تقریبا فرو می‌رود تا كاملا استوارشود. عینك بچه نباید این چنین باشد.

دسته فریم عینك

نوعی دسته فریم عینك موجود است كه به جای اینكه روی گوش فشار بیاورد پشت گوش می‌پیچد. این مدل عینك‌ها نیازی ندارند در پشت سر بسته شوند. این دسته عینك‌ها چون از دیگر انواع راحت‌تر است و بهتر عینك را نگه می‌دارد، مخصوصا برای بچه‌های كوچك‌تر و ‌آنها كه بسیار فعالند، توصیه می‌شود.

این نوع عینك‌ها در اندازه‌های مختلف موجودند كه برای بچه‌های یك تا چهار سال ساخته شده است. در بعضی از عینك‌ها دسته فریم نرم و قابل خم شدن است. به‌طوری كه دسته‌ها به طرف بیرون خم می‌شوند. این نوع عینك‌ها برای بچه‌هایی كه عادت دارند موقع آوردن عینك آن را از هم باز كنند، قابل استفاده است.

البته در صورتی كه قسمت پشت گوشی عینك از نوعی باشد كه دور گوش بپیچد، به‌طور یقین دوام بیشتری در مقابل استفاده ناجوری كه بعضی از بچه‌ها می‌كنند، خواهد داشت.

بند پشت سر

ممكن است لازم شود در شیرخواران به جای قسمت‌های گوشی از بندی استفاده كرد. در این صورت دسته‌های عینك كوتاه است. یعنی قبل از اینكه به گوشی برسند، بریده می‌شود و سوراخ‌هایی كه دسته ایجاد می‌شود، بندی نرم و قابل ارتجاع كه از بالای سر رد شده و به پشت سر می‌رود به آن سوراخ‌ها وصل می‌كنند.

این مدل عینك به بچه اجازه می‌دهد دراز بكشد و عینك در مقابل سرما یا گرمای زیاد قرار گیرد. از عینك‌ساز بایستی راجع به ضمانت این پوشش سوال كرد. چنانچه خطی روی شیشه عینك افتاد، آن را نمی‌شود از بین برد. اما می‌توان با مواظبت‌های مناسب، به وجود آن را به حداقل رساند یا حتی جلوگیری كرد.

آیا می‌توان ظاهر عینك‌هایی را كه شیشه ضخیم دارند عوض كرد

اگرچه نسخه‌هایی كه حاوی عینكی با قدرت عدسی زیاد هستند، منجر به تهیه عینكی با شیشه ضخیم می‌شود، ‌اما تغییراتی مانند رنگی كردن شیشه و یا تراش یا اریب كردن كناره‌های آن باعث می‌شود كه شیشه از نظر ظاهری ظریف‌تر به نظر برسد. عینك‌ساز می‌تواند مناسب‌ترین اندازه را برای فرام عینك كودك توصیه كند. در این جا معلومات و تجربه‌های عینك‌ساز می‌تواند خیلی مفید باشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- زمان تجویز عینك كودكان- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: ماهيچه هاي چشم، تجویز عینك، تنبلي چشم كودكان، تعیین شماره عینك، مردمك چشم بچه، فریم عینك كودكان، اريب كردن عينك تعداد بازديد: 797 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز