Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 02:33

29
دی
چشم دریچه سلامت بدن! (1)

چشم  دریچه سلامت بدن! (1)

التهاب پلك، خصوصا در كناره‌ها می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد كه دو علت مهم آن شوره پوست و جوش زدن است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

شاید درست نباشد مستقیما به چشم افراد زل بزنید تا پی به مشكلات و خطراتی كه سلامت آنها را تهدید می‌كند، ببرید؛ اما چشم‌ها می‌توانند از كلسترول بالا، بیماری كبد و دیابت خبر دهند. چشم‌ها دریچه‌ای به سلامت انسان‌ها هستند؛ چشم‌ها تنها نقطه‌ای از بدن هستند كه بدون نیاز به جراحی می‌توان به آنها نگاه كرد و رگ‌ها و عصب‌های بینایی را دید. مشكلاتی مثل آب سیاه، آب مروارید و برخی لكه‌ها و خال‌های داخل چشم با معاینه آن كاملا مشخص می‌شوند. اغلب مردم پر مشغله بودن را بهانه‌ای برای بی‌توجهی به سلامت چشم‌های خود می‌كنند.

ناپدید شدن تدریجی ابروها

تراشیدن و اصلاح ابروها طبق مد، این روزها در میان مردم بسیار رایج شده است؛ اما گاهی اوقات قسمت انتهای ابرو (نزدیك گوش‌ها) كم‌كم شروع به محو شدن می‌كند كه می‌تواند نشان‌دهنده تیروئید باشد (كم‌كاری یا پركاری تیروئید فرقی ندارد) همانطور كه می‌دانید، تیروئید غده كوچك و بسیار حیاتی است كه سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌كند و برای تولید موهای بدن ضروری است.

به طور طبیعی با افزایش سن، موها نازك‌تر می‌شوند؛ اما در بیماری تیروئید انتهای ابروها كم‌پشت‌تر نمی‌شوند، بلكه كم‌كم ناپدید می‌شوند. شاید این اتفاق برای موهای سایر قسمت‌های بدن نیز بیفتد؛ ولی مسلما ابروها مشخص‌تر است و بیشتر جلب توجه می‌كند. در این مورد خانم‌ها بیشتر از آقایان آسیب‌پذیرند. اگر چنین علائمی را در خود مشاهده كردید، حتما به پزشك متخصص غدد مراجعه كنید. قبل از مراجعه به پزشك، به سایر علائم؛ مثل افزایش وزن یا كاهش آن، میزان انرژی بدن، خلق و خو و حالات روحی و تغییرات پوستی خود نیز توجه داشته باشید.

گل مژه‌ای كه ناپدید نمی‌شود

معمولا برجستگی‌های ریز و قرمزی كه در كنده پلك چشم پدیدار می‌شوند، بی‌خطر هستند؛ اما چنانچه گل‌مژه برطرف نشود و بیش از سه ماه در همان نقطه ثابت بماند، می‌تواند علامت نوعی سرطان بسیار نادر باشد.

گل‌مژه‌ها معمولا غده‌های كوچك چربی هستند و خود به خود بعد از مدتی برطرف می‌شوند؛ اما غده‌های سرطانی چشم كه شباهت زیادی به گل‌مژه دارند، برطرف نمی‌شوند یا گاهی محو می‌شوند، ولی پس از مدت كوتاهی دوباره سر جای قبلی خود سبز می‌شوند! یكی دیگر از نشانه‌های این نوع سرطان كمیاب، ریزش مژه‌‌ها در نواحی مربوط به گل‌مژه است. در صورت مشاهده چنین وضعیتی، فورا به پزشك مراجعه كنید تا با عمل جراحی این غده سرطانی از روی پلك‌تان برداشته شود.

پستی و بلندی‌های زردرنگ روی پلك چشم

این پستی و بلندی‌های زرد رنگ نشان‌دهنده افزایش كلسترول خون می‌باشد؛ از این‌رو به آنها كیسه‌های كوچك كلسترول نیز می‌گویند. برخی افراد این كیسه‌های ریز را با گل‌مژه اشتباه می‌گیرند؛ اما معمولا تعداد آنها بیش از یك دو عدد است.

با مراجعه به پزشك و معاینه چشم، اگر دچار افزایش كلسترول شده باشید، تشخیص داده می‌شود. بعضی اوقات بهترین روش تشخیص افزایش كلسترول از طریق معاینه چشم است. این مشكل جدی نیست و دردی ندارد و مشكلات مربوط به بینایی ایجاد نمی‌كند.

سوزش چشم و تاری دید هنگام استفاده از كامپیوتر

این علائم نشان‌دهنده سندرم بینایی كامپیوتر (CVS) است. ممكن است خستگی چشم در اثر فقدان رنگ زمینه در صفحه كامپیوتر ایجاد شده باشد و یا اینكه زمان زیادی را روی پیكسل‌های نوری متمركز می‌شوید. آیا این مشكل بعدازظهرها تشدید می‌شود (وقتی كه خشكی چشم افزایش می‌یابد)؟ آیا وقتی كه كاغذهای پرینتی را می‌خوانید، شدت می‌یابد، افرادی كه عینك می‌زنند و یا از لنزهای تماسی استفاده می‌كنند، بیشتر در معرض این سندرم قرار دارند.

برای كاهش علائم CVS، باید میزان روشنایی صفحه مانیتور را كاهش دهید. صفحه سفید مانیتور نباید طوسی و تار و یا مثل یك چراغ، روشن و پرنور باشد. مدل‌های جدید مانیتورهای LCD نسبت به مدل‌های قدیمی بهتر و مناسب‌ترند. هنگام كار كردن با كامپیوتر گاهی اوقات به چشم‌های خود استراحت دهید.

افزایش ماده چسبناك و كثیف چشم

التهاب پلك، خصوصا در كناره‌ها می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد كه دو علت مهم آن شوره پوست و جوش زدن است. در چنین شرایطی چشم‌ها حساس‌تر شده و لكه‌هایی در آنها دیده می‌شود. سوزش چشم بیشتر می‌شود و خشكی چشم افزایش می‌یابد؛ به این ترتیب مقداری مواد زائد در میان مژه‌ها و گوشه چشم جمع می‌شود.

با یك تكه پارچه كاملا تمیز و دست‌های پاكیزه، مقداری آب نسبتا گرم را در ظرفی ریخته و پارچه داخل آن فرو ببرید  و شروع به تمیز كردن و برداشتن این مواد زائد نمایید. به یك پزشك متخصص چشم هم مراجعه كرده و در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیك استفاده كنید...

 

 

براي خواندن بخش دوم- چشم  دریچه سلامت بدن- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: گل مژه‌ای كه ناپدید نمی‌شود، ناپدید شدن تدریجی ابروها، پستی و بلندی‌های زردرنگ روی پلك چشم، سوزش و تاري ديد پشت كامپيوتر، كثيفي چشم تعداد بازديد: 730 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز