Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 09:08

6
بهمن
تغذیه سالم و سلامت چشم‌ها (1)

تغذیه سالم  و سلامت چشم‌ها (1)

ماكولا در مركز شبكیه واقع شده و در حالت عادی وجود آن باعث می‌شود كه شخص اطراف را واضح ببیند.

آذین صحابی

 

 

به طور كلی بهترین راه درمان و برطرف كردن یك آسیب (از سلامتی گرفته تا اجتماعی، اقتصادی و...) پیشگیری از آن است و در علم پزشكی هم این اصل در بسیاری موارد قابل اجرا می‌باشد. می‌توان از بروز خیلی از بیماری‌ها به روش‌های مختلف پیشگیری كرد.

البته این درباره همه مشكلات جسمی یا روانی صدق نمی‌كند، چون علم پزشكی و عوامل انسانی از پیشگیری از ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌ها ناتوان می‌باشد. بحث سلامتی چشم‌ها موضوع بسیار مهمی است و راه‌های پیشگیری از ابتلا به برخی از آنها یا كاهش ریسك بروز آنها نیز یكی از دغدغه‌های متخصصان علم پزشكی است. در بین بیماری‌های بسیار زیادی كه سلامتی چشم‌های ما را تهدید می‌كنند، برخی شایع‌تر هستند و درباره آنها زیاد شنیده و خوانده‌ایم.

آب مروارید یا در اصطلاح پزشكان «كاتاراكت» و بیماری «استحاله ماكولای وابسته به سن» از اختلالات چشمی بسیار شایع هستند كه خطر ابتلا به آنها با افزایش سن بیشتر خواهد شد. منظور از استحاله در این بیماری تحلیل رفتن است.

محققان علم تغذیه درباره این موضوع تحقیق می‌كنند كه آیا می‌توان با روش‌های تغذیه‌ای از بروز  بیماری‌های چشمی به خصوص دو اختلال شایع بالا پیشگیری كرد و ریسك ابتلا به آنها را كاهش داد یا خیر. آنها در این‌باره به یافته‌های ارزشمند زیادی دست یافته‌اند و همچنان انجام پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

بیماری‌های چشمی در ردیف بیماری‌های ناتوان كننده

بیماری‌های چشمی یكی از شایع‌ترین علل ناتوانی‌های دائمی در آمریكا هستند. در حدود 20  میلیون آمریكایی بالای 40 سال و پیرتر آب مروارید دارند و 10 میلیون نفر از افراد بالای 60 سال هم به استحاله ماكولای وابسته به سن (AMD) مبتلا می‌باشند. هرچه سن فرد بالاتر رود امكان بروز این دو بیماری هم بیشتر خواهد شد. چگونگی رژیم غذایی افراد و تغذیه‌ سالم، در بروز هر دو تاثیراتی دارد.

آب مروارید چیست؟

وقتی پروتئین‌های موجود در عدسی‌ چشم آسیب ببینند، فرد به كاتاراكت مبتلا خواهد شد. وجود این پروتئین‌هاست كه عدسی چشم را شفاف نگه می‌دارد و در صورت صدمه دیدن این پروتئین‌ها عدسی مات یا كدر خواهد شد و این پدیده موجب می‌شود كه بیمار تار ببیند. برخی بیماران از دید كم در شب یا دوبینی شكایت می‌كنند. معمولا  جراحی و درآوردن عدسی صدمه دیده و كاشت یك عدسی مصنوعی به جای آن برای درمان این بیماری چشمی لازم است.

استحاله ماكولای وابسته به سن (AMD)

 این بیماری زمانی روی می‌دهد كه سلول‌های روی ماكولای چشم بمیرند. ماكولا در مركز شبكیه واقع شده و در حالت عادی وجود آن باعث می‌شود كه شخص اطراف را واضح ببیند. به عبارتی وجود ماكولای سالم موجب می‌شود كه فرد بتواند خطوط اطراف هر شیء را تشخیص دهد و بتواند چیز‌های اطرافش را از هم متمایز كند و جزئیات و ریزه‌كاری‌های آنها را به راحتی مشاهده نماید.

به علاوه این نقطه دید مركزی طبیعی برای شما فراهم می‌سازد كه برای خواندن، نوشتن و در كل انجام كارهایی كه دقت چشمی بسیاری می‌خواهند ضروری است. اگر شما بیماری باشید كه ماكولای چشمش صدمه خورده، دید‌تان دیگر واضح نیست و نمی‌توانید جزئیات اشیای دور و برتان را تشخیص دهید. AMD درمان قطعی ندارد، ولی تغذیه صحیح می‌تواند در پیشگیری از بروز آن موثر باشد...

 

 

براي خواندن بخش دوم- تغذیه سالم  و سلامت چشم‌ها- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: آب مروارید چیست، استحاله ماكولای، تاثير تغذيه در سلامت چشم، بیماری‌های چشمی، سلامتی چشم‌ها تعداد بازديد: 649 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز