Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 15:53

29
دی
چشم‌ها (1)

چشم‌ها (1)

نابینایی نقطه‌ای كه با تاریك و روشن شدن دید و خطوط موج‌دار و سردرد نیز همراه است، می‌‌تواند به دلیل خونریزی مغزی باشد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 ناپدید یا كم‌شدن ابروها

شاید تراشیدن ابروها و كوتاه كردن آنها این روزها بسیار در میان زنان متداول و شایع شده باشد؛ اما اگر ابروها به خودی خود شروع به كوتاه شدن و ریزش از نواحی نزدیك به گوش‌ها كنند، می‌توان آن را علامت بیماری تیروئید (پركاری یا كم كاری) دانست.

تیروئید یك غده بسیار كوچك ولی مهم در بدن است كه به تنظیم متابولیسم بدن كمك می‌كند. هورمون‌های تیروئید برای تولید مو عامل بسیار مهمی هستند. البته موهای ابرو با افزایش سن و پیری نازك‌تر و كم‌پشت‌تر می‌شوند؛ اما در بیماری تیروئید (كم‌كاری و پركاری) فقط قسمت‌های انتهایی ابروها شروع به ریزش و ناپدید شدن می‌كنند. سفید شدن زودرس ابروها نیز از دیگر علایم بیماری تیروئید است.

 گل مژه‌ای كه ناپدید نمی‌شود

یك برآمدگی كوچك و قرمز رنگ در كنار پلك چشم به وجود می‌آید و هیچ ضرری ندارد. اما اگر این برآمدگی كوچك (گل مژه) بعد از سه ماه از گوشه پلك شما ناپدید نشد، نشان‌دهنده نوعی سرطان بسیار كمیاب است (سرطان غده چربی). معمولاً گل‌‌مژه پس از یك ماه ناپدید می‌شود؛ اما در سرطان غده چربی این برآمدگی ناپدید نمی‌شود و یا بعد از ناپدید شدن دوباره در همان نقطه قبلی به وجود می‌آید.

 برجستگی‌های زردرنگ روی پلك چشم

این برجستگی‌های ریز زردرنگ روی پلك چشم نشان دهنده كلسترول بالا هستند كه به آنها برآمدگی‌های كلسترولی نیز گفته می‌شود. گاهی اوقات این برآمدگی‌ها با گل مژه اشتباه گرفته می‌شوند؛ اما در اگزانتلاسما تعداد این برآمدگی‌ها بیش از یك عدد است و كوچك‌تر از گل مژه هستند.

 سوزش چشم

سوزش چشم و قرمزی آن هنگام كار با كامپیوتر به یك نوع سندرم بینایی كامپیوتر مربوط است (CVS). بخشی از خستگی چشم به دلیل عدم وجود كنتراست در صفحه كامپیوتر (در مقایسه با جوهر روی كاغذ) و دلیل دیگر آن ناشی از تمركز روی پیكسل‌های نور است.

این مشكل بعدازظهرها تشدید می‌شود؛ زیرا چشم‌ها خشك‌تر می‌شوند. افرادی كه عینك می‌زنند و یا از لنزهای تماسی استفاده می‌كنند، در اثر CVS بیشتر اذیت می‌شوند. در این حالت بهتر است از روشنایی صفحه مانیتور كم كنید. مدل‌های جدیدتر LCD‌ها و لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر مانیتورها، كمتر این مشكل را ایجاد می‌كنند.

 افزایش مواد زائد چشم

اماس و التهاب پلك‌ها (بلفریتیس) خصوصاً در كناره‌های چشم، دلایل زیادی دارد كه دو دلیل عمده آن شوره پوست سر و آكنه است. در این حالت چشم‌ها سوزش و خارش خواهند داشت و ممكن است داخل چشم‌ها خال یا لكه‌هایی نیز ایجاد شود. با افزایش مواد زائد چشم كم‌كم سخت‌تر می‌شوند و در میان مژه‌ها تجمع می‌كنند.

دست‌های خود را تمیز بشویید و با مقداری آب ولرم، مژه‌های خود را مرطوب كنید و این كار را به مدت پنج‌ دقیقه انجام دهید. در صورت عدم بهبودی به پزشك خود مراجعه كنید تا در صورت لزوم آنتی‌بیوتیك مناسب برای شما تجویز كند.

 نقاط تاریك در دید (میگرن چشمی)

نابینایی نقطه‌ای كه با تاریك و روشن شدن دید و خطوط موج‌دار و سردرد نیز همراه است، می‌‌تواند به دلیل خونریزی مغزی باشد. این مشكل بینایی اغلب در مركز چشم ایجاد می‌‌شود و بینایی فرد را مختل می‌كند. این عارضه بدون درد است...

 

 

براي خواندن بخش دوم- چشم ها- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: ناپدید یا كم‌شدن ابروها، گل مژه‌ای كه ناپدید نمی‌شود، برجستگی‌های زردرنگ روی پلك چشم، سوزش چشم، افزایش مواد زائد چشم تعداد بازديد: 806 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز