Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:11

19
فروردین
این ۶ نکته را برای سلامت دندان رعایت کنید ؛ چرا دهان طعم فلز می‌دهد؟

این ۶ نکته را برای سلامت دندان رعایت کنید ؛ چرا دهان طعم فلز می‌دهد؟

دهان ما نقش بسیار مهمی در سلامت کلی بدن ما دارد. چرا که دهان به مجاری تنفسی و گوارشی متصل است، به این معنی که بسیاری از میکروب ها می توانند از طریق دهان وارد و به باقی قسمت های بدن منتقل شوند.

دهان ما نقش بسیار مهمی در سلامت کلی بدن ما دارد. چرا که دهان به مجاری تنفسی و گوارشی متصل است، به این معنی که بسیاری از میکروب ها می توانند از طریق دهان وارد و به باقی قسمت های بدن منتقل شوند. به همین دلیل است که حفظ تمیزی دهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

دهان ما نقش بسیار مهمی در سلامت کلی بدن ما دارد. چرا که دهان به مجاری تنفسی و گوارشی متصل است، به این معنی که بسیاری از میکروب ها می توانند از طریق دهان وارد و به باقی قسمت های بدن منتقل شوند. به همین دلیل است که حفظ تمیزی دهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

۱- محکم مسواک نزنید

لثه ها در صورت سالم بودن صورتی و محکم هستند. با این حال، برخی افراد لثه های ورم کرده ای دارند که بیشتر اوقات دچار خونریزی می شود و بدتر از آن، شروع به تحلیل رفتن می کند. اگر لثه هایتان در حال تحلیل رفتن باشد، حتماً متوجه آن خواهید شد، چون طول دندان هایتان بیشتر از معمولاً به نظر خواهد رسید.

یک دلیل اصلی این موضوع محکم مسواک زدن و استفاده از مسواکی است که موهای سفتی دارد. دندانپزشکان توصیه می کنند از مسواک هایی که موهای نرمی دارند استفاده کنید و دندان های خود را با حرکات مدور مسواک بزنید. برای از میان نرفتن لثه ها باید از اعمال فشار زیاد هنگام مسواک زدن خودداری کنید.

۲- مسواک زدن زبان را فراموش نکنید

مسواک نزدن زبان باعث می شود همه ی آن باکتری هایی که روی آن جمع شده اند فرصت تکثیر یابند. بو گرفتن دهان، ضعیف شدن حس چشایی، بیماری لثه و حتی ابتلا به عفونت های قارچی از پیامدهای آن خواهد بود.

بهتر است برای این کار از زبان شورهای مخصوص استفاده کنید چون برای زبان مناسب تر از مسواک معمولی هستند.


اگر می خواهید از مسواک معمولی استفاده کنید، باید ابتدا دهان خود را با آب گرم آبکشی کنید. از پشت زبان شروع کنید، از اعمال فشار زیاد خودداری کنید و مطمئن شوید به لثه ها و دندان هایتان ضربه نمی زنید. بعد از تمام شدن کار، یک بار دیگر دهان خود را آب بزنید تا از باکتری های جدا شده از سطح زبان خلاص شوید.

۳- از دهانشویه استفاده و از مصرف موادغذایی بودار خودداری کنید

مصرف تقریباً هر روزه ی مواد غذایی ای همچون سیر، پیاز و ادویه جات می تواند عامل بدبویی مستمر دهان شما باشد. اما شایع ترین دلیل این مشکل عدم رعایت صحیح بهداشت دندان ها است که باعث باقی ماندن مواد غذایی درون دهان می شود. این مواد درون دهان فاسد می شوند و بوی ناخوشایندی ایجاد می کنند. علاوه بر آن، باکتری های زیادی روی زبان می مانند و باعث تولید ترکیبات گوگردی بودار می شوند.

اینجا همانجایی است که دهانشویه کاربرد می یابد، چرا که به از میان رفتن باکتری ها کمک و نفس را تازه می کند. دهانشویه های حاوی فلوراید می توانند به جلوگیری از بیماری لثه هم کمک کنند و حتی پوسیدگی های دندانی را کاهش دهند.

۴- در صورت حساس بودن دندان ها از محصولات مناسب استفاده کنید

اگر خوردن مواد غذایی سرد و داغ برای شما حکم شکنجه را دارد، ممکن است لازم باشد به دندانپزشک مراجعه کنید. چون حساسیت دندانی زمانی به وجود می آید که مینای دندان از میان می رود و ریشه های دندان در معرض قرار می گیرند. دندانپزشک به شما خواهد گفت که چه خمیردندان هایی مناسب دندان های حساس شما است یا از چیزهایی استفاده نکنید که مشکل تان تشدید نشود. به علاوه، دندانپزشک ممکن است با زدن فلوراید به دندان هایی که حساسیت بسیار بالایی دارند، مینای آن ها را تقویت کند و درد را تسکین بخشد.

آنچه که در این مورد از شما برمی آید این است که از مسواک هایی استفاده کنید که موهای نرمی دارند و روتین مراقبت از دندان های خود را تا آخرین جزء به طور کامل انجام دهید. علاوه بر این، بهتر است از مصرف مواد غذایی اسیدی که می توانند مینای دندان ها را از میان ببرند، پرهیز کنید.

۵- جرم گیری سالانه ی دندان ها را فراموش نکنید

یکی دیگر از عوارض عدم رعایت صحیح بهداشت دندان ها تغییر رنگ آن ها است. اگر دندان های خود را به اندازه ای که باید مسواک نزنید، باکتری ها، مواد اسیدی و پلاک ها راحت تر جمع می شوند و در دهان تان خانه می کنند. این پلاک ها و جرم های دندانی هستند که یک لایه ی زرد رنگ روی دندان ها ایجاد می کنند.

بنابراین، جدا از دو بار مسواک زدن در روز، باید سالی یک بار نیز برای چکاپ و همینطور جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید. در این فرآیند، دندانپزشک جرم ها و پلاک ها را از قسمت هایی که دسترسی به آن ها دشوار است پاک می کند.

۶- در صورت مشاهده ی هر چیز غیر معمولی به دندانپزشک مراجعه کنید

گاهی افراد متوجه ظاهر شدن آفت هایی در گوشه های دهان خود می شوند که درد زیادی دارند. علت این امر ممکن است عفونت باکتریایی، کمبود برخی مواد مغذی، زیاد بودن آب دهان یا عادت کندن پوست لب ها هم باشد.

اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به دندانپزشک است تا راه حلی برای مشکل شما پیدا کنید. علاوه بر این با دادن آزمایش خون معلوم خواهد شد که آیا نوعی کمبود باعث این مشکل بوده است یا خیر.

اگر دهان تان طعم فلز می دهد، ۳ دلیل احتمالی برای آن وجود دارد که یکی از آن ها داروهای مصرفی تان است. آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها و داروهای مخصوص قلب اغلب می توانند طعمی فلزی در دهان ایجاد کنند. احساس طعم فلز در دهان همچنین می تواند نشانه ی بیماری لثه باشد که به مراجعه به دندانپزشک و تغییر روتین بهداشتی دندان های خود نیاز دارد.

دلیل احتمالی سوم کمبود زینک (روی) است که در صورتی که گیاهخوار یا وگان باشید، احتمال این آن بیشتر است. حبوبات، جوانه گندم، تخم کدو و محصولات لبنی می توانند به رفع این کمبود کمک کنند. اما اگر تمایلی به مصرف هیچ یک از این مواد غذایی نداشتی، باید از پزشک خود بخواهید تا برایتان مکمل زینک تجویز کند.

برچسب ها: بهداشت دهان و دندان، لثه، دندان پزشک، مسواک زدن، مسواک تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز