Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:35

28
اسفند
ملاحظاتی پیرامون سفيد كردن دندان‌ها

ملاحظاتی پیرامون سفيد كردن دندان‌ها

سفيد كردن رنگ دندان با عوامل شيميايي براي اكسيد كردن رنگ‌دانه‌های عالي داخل دندان، اصطلاحاً سفيد كردن heaching ناميده می‌شود. روش‌های سفيد كردن می‌توان براساس اينكه روي دندانهاي زنده يا مرده

دكتر احسان قدسي - جراح و دندانپزشك

 

تحریریه زندگی آنلاین : سفيد كردن رنگ دندان با عوامل شيميايي براي اكسيد كردن رنگ‌دانه‌های عالي داخل دندان، اصطلاحاً سفيد كردن heaching ناميده می‌شود. روش‌های سفيد كردن می‌توان براساس اينكه روي دندانهاي زنده يا مرده همچنين براين اساس كه در مطب صورت پذيرد و يا خارج از مطب طبقه‌بندی كرد. در گذشته سفيد كردن دندانهاي زنده در مطب با استفاده از حرارت و نور براي فعال نمودن واكنش بود خارج از مطب با استفاده از قالب ژل‌های كه نايتگارد ناميده می‌شود انجام می‌شد. (سفيد كردن) عموماً طول عمري حدود 1 تا 3 سال دارد اگرچه گاهي تغيير ممكن است دائمي باشد.

 بیشتر بخوانید:

راز خانم هایی که همیشه دندان هایشان سفید و زیباست

دشمنان خوشمزه دندان را بشناسید!

 

 

 

سفيد كردن دندان هاي غير زنده

سفيد كردن دندان‌هایی است كه تحت درمان ريشه قرار گرفته‌اند. تغيير رنگ‌ها ممكن است در اثر تروما يا ضربه به دندان قبل از درمان ريشه و يا در اثر تجزيه‌ بافت‌هاي باقيمانده‌ پالپ و يا ناشي از رنگ‌دانه‌هاي مواد ترميمي و سمان‌هاي استقرار يافته در دندان به عنوان جزئي از درمان ريشه باشد. كه اين روش به دو صورت داخل مطب و خارج از مطب و بنا به تشخيص دندانپزشك انجام مي‌شود.

 

سفيد كردن دندان‌هاي زنده

اين بخش از درمان كه متقاضي زيادي هم دارد بنا به تصميم بيمار و هزينه آن و دشواري بر داشتن برخي از تغيير رنگ‌ها‌ست كه نوع درمان را تعيين مي‌كند.

موارد تجويز سفيد كردن در دندانهاي زنده شامل تغيير رنگ داخلي دندان حاصل از سن، ضربات و تروما و مصرف دارو است كه بهتر است قبل و بعد از درمان‌های ترميمي پيشنهاد شود تا رنگ‌هاي مواد ترميمي را با دندان هماهنگ نمايد.

تغيير رنگ‌هاي داخلي زرد يا نارنجي به نظر بهترين پاسخ را به درمان سفيد كردن نشان مي‌دهند. تغيير رنگ‌هاي آبي – خاكستري غالباً به دشواري به اين درمان پاسخ مي‌دهند. رنگ‌دانه‌های قهوه‌اي ناشي از فلوروزيس غالباً به درمان واكنش نشان مي‌دهد.

اما رنگ‌دانه‌های سفيد فلوروزيس به شكل مؤثری برطرف نمي‌شود.

درهرحال سفيد كردن دندان‌هاي زنده هنگامی‌که دندانپزشك آن را انجام مي‌دهد درمان مؤثر و ايمني است.

دفعات درمان سفيد كردن به صورت هفتگي تنظيم شده و معمولاً 2 تا 6 بار تكرار مي‌شود و هر بار درمان 30 تا 45 دقيقه طول مي‌كشد. بيمار ممكن است دچار حساسيت گذرا بين دفعات درمان شود كه جاي نگراني نيست.

بیشتربخوانید:

کامپوزیت و لمینت چه بلایی بر سر دندان‌ها می‌آورد؟

 

 

 

سفيد كردن دندان‌ها در منزل

بسيار كم زحمت‌تر بوده و به صرف وقت كمتري در مطب نياز دارد. ابتدا قالبي از درمان بيمار توسط دندانپزشك گرفته مي‌شود و نايت‌گارد پلاستيكي شفاف ساخته مي‌شود و ماده سفيد كردن در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد و توصيه‌هاي لازم به بيمار داده شده از نحوه قرار دادن نايت‌گارد اطمينان می‌یابد و از بيمار خواسته مي‌شود كه حين درمان از آشاميدن مايعات گرفته يا شستشوي دهان اجتناب نموده و ماده نايت‌گارد سفيد كردن را بايد هر 5/1 تا 2 ساعت يكبار تعويض نمايد و در صورت استفاده از نايت گارد در شب يكبار گذاشتن ماده سفيد كردن هنگام خواب كفايت مي‌كند. طول دوره درمان به‌طورکلی حدود 2 الي 6 هفته خواهد بود و توصيه مي‌شود بيماران بيش از 12 ساعت در روز از نايت‌گارد (قالب) استفاده نكنند. درصورتی‌که اثرات جانبي شبيه حساسيت دنداني يا تحريك لثه بروز نمايد بايستي درمان قطع شود و با دندانپزشك تماس گرفته شود. بهتر است ابتدا يك فك تحت درمان قرار گيرد تا با فك ديگر مقايسه صورت گيرد. لازم به يادآوري كه تغيير رنگ ناشي از مصرف تتراسايكلين به سفيد كردن بسيار مقاوم‌‌تر است و محتاج طول دوره‌اي درمان بيشتري خواهد بود.

در پايان غالباً در روش سفيد كردن دندان‌هاي زنده تركيبي از دو نوع مطب و منزل نتايج بهتري را به دنبال خواهند داشت.

بیشتربخوانید:

پیشگیری از زرد شدن دندان ها

سفید کردن دندانها با ادویه ای آشنا

 

برچسب ها: دندان، زرد شدن دندان، کامپوزیت، سفید شدن دندان، لمینیت تعداد بازديد: 188 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز