Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:34

21
خرداد
5 باور غلط درباره سلامت دندان ها

5 باور غلط درباره سلامت دندان ها

ما در این مطلب چند تصور عمومی ‏درباره دندان‌ها را با توضیحات متخصصان برای شما تحلیل کرده‌ایم. درباره دندانپزشکی هم مثل علوم دیگر باور‌های نادرستی وجود دارد.

 درباره دندانپزشکی هم مثل علوم دیگر باور‌های نادرستی وجود دارد. ما در این‌جا چند تصور عمومی ‏درباره دندان‌ها را با توضیحات متخصصان برای شما تحلیل کرده‌ایم.

 

این درست است که جرم‌گیری می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند جرم‌گیری به دندانشان صدمه می‌زند و آن را در برابر آسیب‌های دندانی ضعیف ‏و آسیب‌پذیر می‌کند، درحالی‌که عکس این قضیه صادق است. در واقع، جرم یک پلاک میکروبی است ‏که از تجمع میکروب‌های مرده و مواد معدنی ناشی از تغذیه و بزاق شکل می‌گیرد.

جرم‌گیری ‏صدمه‌ای به دندان وارد نمی‌کند و برای سلامت لثه‌ها نیز بسیار مفید است، اما مانند هر کار دیگر، افراط ‏در این کار می‌تواند آسیب‌زننده باشد. جرم‌گیری اگر با دستور دندانپزشک و در فواصل مناسب زمانی ‏انجام شود، به هیچ وجه مضر نخواهد بود. بر همین اساس، بسیاری از دندانپزشکان انجام دو بار جرم ‏گیری در‌سال را توصیه می‌کنند‎.

 

این باور درست است که برای مسواک زدن می‌شود به‌جای خمیردندان از نمک استفاده کرد؟

این یک باور قدیمی و نادرست است و به هیچ عنوان نمک نمی‌تواند جایگزین خمیر دندان شود؛ زیرا ‏در ترکیب خمیر دندان مواد بسیار مؤثری مانند فلوراید به کار رفته که برای پیشگیری از پوسیدگی است ‏و هیچ‌کدام آن‌ها در نمک وجود ندارد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می‌کند که پلاک میکروبی ‏برداشته شود و سلامت دهان و دندان حفظ شود، این پلاک میکروبی عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندانی ‏و ایجاد بیماری‌های پریودنتال است که موجب التهاب لثه می‌شود. نمک نمی‌تواند پلاک میکروبی را ‏بردارد و زمانی که این پلاک میکروبی برداشته نشود به تدریج پوسیدگی پیشرفت می‌کند و موجب ‏می‌شود دندان‌ها از بین بروند و حتی دچار درگیری عصب شوند و درد، التهاب و عفونت رخ دهد‎.

 

این درست است که چای و قهوه، دندان را می‌پوساند؟

اگر چای به تنهایی و نه با قند یا شکر مصرف شود، هیچ آسیبی به دندان‌ها نمی‌رساند. چای یا قهوه در ‏طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندان‌ها به سمت زرد‌تر شدن می‌شود، ولی تأثیر مستقیمی بر پوسیدگی ‏دندان‌ها ندارد‎.

 

آیا مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های عادی دندان‌ها را تمیز می‌کنند؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند مسواک‌های برقی بهتر دندان‌ها را تمیز می‌کنند، اما چنانچه روش استفاده از مسواک، ‏صحیح باشد هیچ تفاوتی بین مسواک ساده و برقی در برداشت پلاک غذایی از روی دندان‌ها وجود ندارد. ‏البته برای برخی افراد مانند کسانی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی یا معلولیت هستند و برای کودکان که ‏توانایی کمتری در استفاده از مسواک معمولی دارند، مسواک برقی پیشنهاد مناسب‌تری است. این را هم ‏در نظر داشته باشید که سفت مسواک زدن دندان‌ها نه‌تن‌ها باعث تمیز‌تر شدن آن‌ها نمی‌شود، بلکه به ‏مینای دندان‌ها آسیب می‌زند. ‎

 

چرا دندانپزشکان توصیه می‌کنند پس از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های ترش و اسیدی نباید مسواک ‏بزنیم؟

بسیاری از افراد درخصوص زمان دقیق مسواک زدن اطلاع کافی ندارند و به همین دلیل با وجود این‌که ‏مسواک می‌زنند و حتی از نخ دندان هم استفاده می‌کنند، دچار مشکلات مربوط به دندان می‌شوند. برای ‏مثال غذا‌های اسیدی تاثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای بر سلامتی دندان‌ها دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ‏مسواک زدن پس از خوردن غذا‌های اسیدی عامل بسیار مهم تخریب دندان‌ها بوده و متاسفانه اغلب افراد ‏جامعه از این موضوع بی‌اطلاع هستند. درواقع غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند برخی از مرکبات و ‏آب میوه‌ها، می‌توانند موجب نرم شدن مینای دندان شوند که مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف این ‏نوع غذا‌ها و نوشیدنی‌ها باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

بهتر است ‏مسواک زدن حدود یک ساعت پس از مصرف غذا‌های اسیدی صورت گیرد تا احتمال بروز درد و ‏حساسیت شدید دندانی و همچنین پوسیدگی دندان‌ها از بین برود. ‏

 

منبع: روزنامه شهروند

بیشتر بخوانید:

اگر دندان خراب دارید این نکات را جدی بگیرید!

راهکارهای خانگی برای برق انداختن دندان ها

هرآنچه برای داشتن لثه‌هایی سالم باید بدانید

برچسب ها: بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی دندان، جرمگیری دندان تعداد بازديد: 550 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز