Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 05:25

2
اسفند
برای آنانكه دندان مصنوعی دارند (2)

برای آنانكه دندان مصنوعی دارند (2)

دندان های مصنوعی نیز همانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارند. باید هر روز آنها را از دهان خارج كرده، مسواك بزنید و بشوئید تا مجدداً مورد استفاده قرار گیرند.

 

دندان مصنوعی از جنس دندان‌های طبیعی

دانشمندان به تازگی روشی جدید برای ساخت دندان‌های مصنوعی یافته‌اند. به این ترتیب كه سلول‌ بنیادی هر فرد را درون چارچوبی كه مشابه دندان فرد است رشد می‌دهند. سلول‌های بنیادی در چارچوب جمع می‌شوند و یك دندان جدید را تشكیل می‌دهند. این دندان از هر لحاظ مطابق با فیزیولوژی بدن است، به این ترتیب افراد در مدت زمان كوتاهی یك دندان جدید خواهند داشت.

این روش به تازگی در آمریكا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر هزینه‌های بالایی دارد ولی تلاش می‌شود كه به‌زودی در كشورهای بیشتر و با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دندان مصنوعی و تغذیه

 امروزه آگاهی مردم در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان بیشتر شده است. مردم سعی می‌كنند دندان‌های طبیعی خود را به هر قیمتی حفظ كنند. كارایی دندان‌های مصنوعی حدود یك‌پنجم دندان‌های طبیعی است و افرادی كه مجبور به استفاده از دندان‌های مصنوعی هستند باید حتماً هر سال یكبار به دندانپزشك مراجعه نمایند.

بهتر است كه به جای استفاده از غذاهای پرقند و پرچرب از مواد غذایی حاوی كربوهیدرات‌های پیچیده و فیبرها استفاده كنند. میوه‌ها و سبزی‌ها را به قطعات كوچك‌تر تقسیم كنند و بعد میل نمایند. از غذاهای پر كلسیم استفاده كنند تا جویدن آنها آسان‌تر شود. سوپ جو، گوشت له‌شده، ماست، غذاهایی كه با هم مخلوط و آسیاب شده‌اند، ماكارونی نرم، سبزیجات پخته شده، پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ آبپز و میوه‌های بدون هسته برای كسانی كه به تازگی شروع به استفاده از دندان‌های مصنوعی كرده‌اند، مناسب است.

قبل از خوردن غذا، دهان خود را با آب بشویید یا كمی آب بنوشید، خیس شدن دهان به راحت‌تر جویدن غذا و قورت دادن لقمه كمك می‌كند.

مراقبت از دندان‌های مصنوعی

 دندان های مصنوعی نیز همانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارند. باید هر روز آنها را از دهان خارج كرده، مسواك بزنید و بشوئید تا مجدداً مورد استفاده قرار گیرند. به هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ مراقب باشید چرا كه ممكن است دندان مصنوعی به شما اجازه ندهد دمای واقعی غذا را تشخیص دهید.

غذاها را محكم بجوید و آنها را به تكه‌های كوچك‌تر تقسیم كنید؛ استفاده از یك مسواك نرم، باقیمانده غذاها را از روی دندان‌ها و فضای میان آنها بردارید. از خمیر دندان، صابون و دیگر شوینده استفاده نكنید چون مواد ساینده موجود در آنها باعث ایجاد ساییدگی دندان‌ها می‌شود. اگر از پروتزهای متحرك استفاده می‌كنید، بعد از هر بار غذا خوردن، آن را با آب سرد بشوئید.

پس از استفاده از پروتز متحرك آن را با آب نمك یا دهانشویه ضدعفونی كنید. پس از خوردن غذاهای رنگی نیز بلافاصله پروتز را تمیز كنید. اگر به طور ناخواسته پروتز‌تان رنگ گرفت آن را به مدت 6-8 ساعت داخل محلول آب و مایع سفیدكننده بگذارید و بعد به طور كامل بشوئید كسانی كه از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌كنند باید آنها را تمیز نگاه دارند. در طول شبانه‌روز باید برای مدتی دندان‌های مصنوعی را از دهان خارج كنید تا مخاط‌ دهان به حالت طبیعی خود بازگردد.

پزشكان می‌گویند كه شب‌ها دندان‌های مصنوعی را از دهان خود خارج كنید و در یك لیوان آب سرد قرار دهید، زیرا شب‌ها ترشحات بزاق كاهش می‌یابد. خراش‌هایی كه ممكن است روی دندان‌های مصنوعی ایجاد شود آنها را مستعد جمع‌آوری ذرات غذایی و ایجاد لكه می‌كند. با یك برس تمیز‌كننده آنها را تمیز كنید. برس و یا مسواك مورد استفاده نباید زیاد سخت باشد. به خاطر داشته باشید كه دندان های مصنوعی همیشگی نیستند و روزی كهنه و فرسوده می‌شوند.

حتی دهانتان می‌تواند تغییراتی در آنها ایجاد كند. لذا هرگونه مشكل در مورد آنها باعث می‌شود كه به هنگام غذا خوردن دوباره دچار مشكل شوید، و در دهانتان زخم‌هایی ایجاد شود. این مسأله با مراجعه به پزشك و رفع خرابی دندان مصنوعی و در آخرین مرحله جایگزین كردن یك دندان مصنوعی دیگر برطرف می‌شود.

 

برچسب ها: كربوهیدرات‌ها، دندان مصنوعی، فیزیولوژی، دندان‌های طبیعی، دندان مصنوعی و تغذیه، كارایی دندان‌های مصنوعی، مراقبت از دندان‌های مصنوعی، پروتز متحرك تعداد بازديد: 1170 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز