Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 19:27

3
مرداد
ترس‌های دندانپزشكی در كودكان (1)

ترس‌های دندانپزشكی در كودكان (1)

بخش اول- یكی از معضلاتی كه والدین امروزی با آن مواجه هستند مسئله مراجعه فرزندشان به پزشك و دندانپزشك است. این معضل گاه با تدابیری بسیار ساده و گاه با راهكارهای بسیار وقت‌گیر و انرژی‌بر قابل حل است.

دكتر رامش خرسند؛ دندانپزشك

 

 

یكی از معضلاتی كه والدین امروزی با آن مواجه هستند مسئله مراجعه فرزندشان به پزشك و دندانپزشك است. این معضل گاه با تدابیری بسیار ساده و گاه با راهكارهای بسیار وقت‌گیر و انرژی‌بر قابل حل است. برای كمك به حل این مشكل چند راهكار پیشنهاد می‌گردد:

رفتن به محیط‌های درمانی و آماده كردن كودك اصولا دارای دو مرحله اساسی است: 1) آماده كردن كودك قبل از رفتن به مطب و كلینیك 2) طرز برخورد با كودك در مطب و كلینیك و بعد از آن. ابتدا به بحث آمادگی كودك قبل از رفتن به مطب می‌پردازیم:

آیا كودك شما جزء آن دسته از كودكانی است كه وقتی به وی می‌گویند وقت رفتن به دكتر است فرار می‌كند و می‌گریزد؟ در این صورت آیا به دنبال او می‌دوید و متحیرید كه آیا روشی آسان‌تر برای متقاعد كردن وی وجود ندارد؟

متخصصین اطفال، دندانپزشكان كودك و روانپزشكان چند پیشنهاد اصولی و خلاصه برای آماده كردن كودك قبل از معاینه و درمان دارند: الف) صداقت متناسب با سن كودك داشته باشید. ب) شخص تصمیم‌گیرنده باشید. ج) آرام باشید.

صحبت طولانی و دادن پند و اندرزهای بسیار نه تنها كمك‌كننده نمی‌باشد بلكه اصولا پیشنهاد نمی‌شود. به طور مختصر با كودك در مورد مراجعه به پزشك و دندانپزشك صحبت كنید و اگر فرزند شما تجربه دردناكی در گذشته داشته تنها در راه مراجعه به كلینیك با وی صحبت نمایید.

گاهی اوقات تجربه تلخ گذشته خود والدین به كودكان القا می‌شود و ممكن است پدر و مادری كه تجربه دردناكی از دندانپزشكی داشته‌اند با طرح این مسئله كه فرزندمان از دندانپزشكی می‌ترسد این ترس را به فرزند خود القا كنند.

باید اذعان داشت كه كار دندانپزشكی یك كار خوشایند برای فرزندان و والدین نمی‌باشد، ولی از طرفی باید در نظر داشت كه دندانپزشكی كودكان در طی سالیان متمادی دستخوش تغییرات شگرفی شده و كودكان می‌توانند مراجعه‌ای خوشایند و دلپذیر داشته باشند.

مهم‌ترین مسائلی كه باید قبل از رفتن به مطب یا كلینیك دندانپزشكی در نظر گرفته شوند مختصرا در ذیل آمده است (لازم به ذكر است كه این استراتژی‌ها بیشتر متناسب با كودكان 8 یا زیر 8 سال می‌باشند):

1) خلاصه‌گو باشید: صحبت طولانی و بسیار واضح می‌تواند باعث ایجاد ترس و وحشت در كودك شود. صبح روزی كه می‌خواهید مراجعه دندانپزشكی داشته باشید و یا در طول مسیر، با فرزند خردسال خود صحبت كنید. در مورد بچه‌های بزرگتر می‌توانید از یك روز قبل وی را آماده كنید.

2) در مورد درد صحبت نكنید: اكثر كودكان و اطفال رفتن به پزشك و دندانپزشك را معادل تزریق آمپول می‌دانند. اگر شما به فرزند خود بگویید كه می‌خواهیم به دكتر مراجعه كنیم و من قول می‌دهم كه دردناك نباشد تنها ارتباط درد و پزشك را به او یادآوری نموده‌اید.

3) صادق باشید: اگر به كودك خود بگویید كه هیچ آمپولی در كار نیست تنها او را گمراه كرده‌اید. در این صورت وی حتما برای مراجعه بعدی مقاومت می‌كند. اصلا در مورد آمپول و درد صحبت نكنید و تنها اگر كودك از شما پرسید «آیا به من آمپول می‌زنند؟» به او جواب دهید كه «من دقیقا نمی‌دانم ولی این را می‌دانم كه اگر آمپولی در كار باشد مثل یك نیشگون كوچك یا نیش یك پشه است.»

4) در مورد اتفاقی كه می‌افتد شرح مختصر بدهید: اگر فرزندتان از شما پرسید «آیا دردناك خواهد بود؟» جوابی متناسب با سن او بدهید ولی ابدا به او دروغ نگویید. شرح طولانی درد، خود می‌تواند دردناك باشد. می‌توانید در جواب به سوال او بگویید كه «من نمی‌دانم، می‌توانی در مطب از دكتر خود بپرسی».

5) به كودك اطمینان ببخشید: به كودك در هر سنی كه هست یادآوری كنید كه همراه او خواهید بود تا او راحت باشد. اجازه دهید كه كودك از ترس‌هایش با شما صحبت كند. جملات خود را این‌گونه آغاز كنید: «می‌دانم كه ممكن است تو ترسیده باشی ولی دكتر به تو كمك می‌كند تا بهتر شوی» و یا بگویید «ما به دكتر می‌رویم تا از سلامتی تو مطمئن شویم.»

6) در مورد رفتن یا نرفتن بحث نكنید: برای مراجعه به پزشك یا دندانپزشك با وی بحث و مجادله نكنید و تنها به وی بگویید «من می‌دانم كه تو ممكن است دوست نداشته باشی كه به دكتر بروی ولی ما مجبور به رفتن هستیم و نمی‌توانیم تغییری در برنامه خود بدهیم.»...

 

برچسب ها: کودکان و دندان، کودکان و دندانپزشک، ترس کودکان از دندانپزشک، بهداشت دندان کودکان، دندان کودکان، سلامت دندان کودکان تعداد بازديد: 717 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز