Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:04

21
خرداد
کدام رژیم غذایی در جلوگیری از سرطان پروستات موثر است؟

کدام رژیم غذایی در جلوگیری از سرطان پروستات موثر است؟

غذاهای غنی از ریزمغذی‌های خاص همراه با میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ ممکن است از سرطان پروستات جلوگیری کرده و اثرات مخرب پرتودرمانی را به حداقل برسانند.

به نقل از هلث، دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی نشان دادند که بیماران مبتلا به سرطان پروستات بیشتر در معرض سطوح پایین سلنیوم، لوتئین، لیکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن در خون هستند.

محققان دریافتند، مردانی که سطوح پایینی از این ریزمغذی‌ها را دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. در مقابل، سطوح بالای آهن، گوگرد و کلسیم در خون این خطر را دو برابر می‌کند که نتیجه رژیم غذایی غربی است که کمبود غذاهای گیاهی و سرشار از گوشت دارد.

نزدیک به ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند، افزایش آسیب دی ان ای با کمبود سلنیوم و لیکوپن مرتبط است.

رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز و میوه‌های رنگارنگ حاوی کاروتنوئیدها (لوتئین، زآگزانتین، لیکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن) فواید بسیاری برای سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی دارد.

بیشتربخوانید:

مراقبت های بعد از جراحی پروستات

توصیه های مهم غذایی برای حفاظت از پروستات

 

 

کدام رژیم غذایی در جلوگیری از سرطان پروستات موثر است؟

نمونه‌هایی از غذاهای غنی از کاروتنوئید شامل کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کدو، گوجه فرنگی، پاپایا، انگور، خربزه و هلو است. غذاهای غنی از سلنیوم شامل آجیل برزیلی، بادام هندی، تخم مرغ، تخم کدو تنبل، ماهی تن، ساردین، میگو، لوبیا پخته شده و برنج قهوه‌ای است.

دکتر پرمال دیو، یکی از محققان این تحقیق اشاره کرد که بهترین راه برای به دست آوردن سلنیوم و لیکوپن از غذاها، منابع طبیعی به جای مکمل‌هاست.

توصیه ما این است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه اتخاذ کنید زیرا افراد مواد مغذی را بر اساس غذا، سیستم گوارشی، ژنوتیپ فرد و احتمالا میکروبیوم وی به روش‌های مختلف جذب می‌کنند. ژنوتیپژنوتیپ به کل یا قسمتی از اطلاعات ژنتیکی یک فرد، گفته می‌شود.

این تحقیق نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که سطوح لیکوپن کمتر از ۰.۲۵ میکروگرم در میلی‌لیتر و سطح سلنیوم کمتر از ۱۲۰ میکروگرم در لیتر داشتند، افزایش می‌یابد همچنین آنان نسبت به رادیوتراپی آسیب‌پذیرتر بودند.

 بیشتربخوانید:

سرطان پروستات از اولین نشانه تا آخرین درمان

 

 

سرطان پروستات یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در مردان است اما تاکنون تاثیر کمبودهای تغذیه‌ای بر این بیماری به طور کامل بررسی نشده است.

دکتر دیو افزود: شواهد قوی وجود دارد که اضافه وزن و قد بلند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

البته رژیم‌های غذایی سرشار از لبنیات و ویتامین E کم نیز ممکن است این خطر را افزایش دهند اما شواهد کمتر واضح است. روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، بادام زمینی، آووکادو، برگ چغندر، انبه، کیوی، ماهی قزل آلا و تخم مرغ ازجمله غذاهای سرشار از ویتامین E هستند. نتایج این تحقیق در نشریه Cancers منتشر شده است.

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، پروستات، سرطان پروستات، لبنیات، ویتامین E تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز