Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:51

14
بهمن
راز‌هایی برای سلامت مردان (1)

راز‌هایی برای سلامت مردان (1)

كمبود ویتامین C در رژیم‌های غذایی یكی از دیگر علل مهم نازایی در مردان است. مصرف روزانه پرتقال و سایر مركبات غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها را فراموش نكنید. هنگامی كه مقدار اسپرم‌ها در بدن پایین باشد، قدرت باروری كاهش می‌یابد.

دکتر حمیدرضا اکبری گیلانی

 

قبل از اینكه تصمیم بگیرید بچه‌دار شوید، ابتدا باید با همسر خود در مورد آن صحبت و برای آن برنامه‌ریزی كنید و همه جوانب آن را بررسی نمایید. مهم‌ترین مساله این است كه آیا آماده بچه‌دار شدن هستید یا خیر؟

اغلب مردها تصور می‌كنند كه بچه‌دار شدن بسیار ساده است و فقط كافی است در زمان مناسب سیكل ماهانه خانم‌ها، مقاربت انجام شود، ولی در واقع این یك فرایند ساده نیست و بسیاری از مسائل جزئی بر كیفیت اسپرم‌ها تأثیر می‌گذارند و كیفیت اسپرم نیز در سلامت جنین موثر است. عوامل خاصی همچون شیوه زندگی و عادات آن بر كیفیت اسپرم تأثیر گذارند كه در اینجا به اصلی‌ترین آنها اشاره خواهیم كرد:

استروئیدها

همه مردان دوست دارند بدنی عضلانی و ورزشكاری داشته باشند و برای رسیدن به این هدف هر كاری انجام می‌دهند، از جمله مصرف استروئیدها كه البته اگرچه موجب عضلانی شدن بدن می‌شود، ولی عوارض جانبی بی‌شماری دارد، همچون آسیب‌های كبدی، مقادیر بالای كلسترول بد، طاسی و حتی ناباوری، بنابراین استفاده از آنها اصلاً عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

ورزش شدید

ورزش شدید در عین حال‌كه می‌تواند موجب سلامت قلب و فعالیت‌ و نشاط شود، ولی استرس بیش از حد به فرد تحمیل می‌كند. ناحیه تناسلی باید همیشه خشك و خنك باشد، هنگامی كه در ورزش افراط می‌كنید، ناحیه تناسلی بیش از حد گرم می‌شود و تعداد اسپرم‌ها كاهش می‌یابد. برای تولید اسپرم، غدد جنسی باید در درجه حرارت مطلوب قرار گیرند.

سوء مصرف مواد مخدر

یكی از عوامل اصلی در كاهش كیفیت اسپرم‌ها مواد مخدر است. مردانی كه سیگار می‌كشند و یا بدتر از آن مواد مخدر مصرف می‌كنند، به نسبت بقیه اسپرم‌های كمتر و ضعیف‌تری دارند. ماری‌جوانا و كوكائین، بدترین تأثیر را بر كیفیت اسپرم‌ها خواهند داشت.

مزایای استفاده از روی در سلامتی آقایان

روی یك عنصر كمیاب و البته ضروری است كه مقادیر كمی از آن برای سلامتی انسان كافی است و در درمان انواع مشكلات و پیشگیری از انواع بیماری‌ها مفید می‌باشد. این عنصر از عقب‌ماندگی رشد كودكان و اسهال‌های حاد و زخم‌ها جلوگیری و به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك كرده و علائم شایع سرماخوردگی و عفونت‌های مكرر را برطرف می‌كند.

عفونت‌های تنفسی با مصرف روی درمان و از سایر بیماری‌های انگلی پیشگیری می‌شود. اگرچه روی برای درمان وزوز و یا زنگ زدن گوش، اختلال بیش‌فعالی، آسیب به سر، جلوگیری از سندرم داون، آلزایمر، بیمار‌های گوارشی و اختلالاتی همچون بی‌اشتهایی عصبی مفید است، ولی در درجه اول به درمان مشكلات جنسی مردها همچون BPH یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات، اختلال نعوظ و ناباروری مردانه و قدرت و عملكرد جنسی آقایان را بهبود می‌بخشد.

كمبود ویتامین C

كمبود ویتامین C در رژیم‌های غذایی یكی از دیگر علل مهم نازایی در مردان است. مصرف روزانه پرتقال و سایر مركبات غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها را فراموش نكنید. هنگامی كه مقدار اسپرم‌ها در بدن پایین باشد، اسپرم‌ها به یكدیگر می‌چسبند و قدرت باروری كاهش می‌یابد.

سیگار كشیدن

این یك واقعیت است كه سیگار می‌تواند موجب بسیاری از اختلالات مختلف از جمله انواع سرطان‌ها تا ضعف جنسی شود. سیگار موجب تجمع پلاك در شریان‌ها می‌شود و از رسیدن جریان خون به آلت تناسلی مردانه جلوگیری می‌كند. علاوه بر این، كیفیت اسپرم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 تغذیه نامناسب

تقریباً تمامی فرایندهای داخلی بدن، با یكدیگر در ارتباط هستند. برای اینكه یك رژیم غذایی سالم داشته باشید، ابتدا باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا قبل از هر چیزمتوجه شوید كه به هیچ نوع مشكل سوء تغذیه جدی مبتلا نیستید. بدن شما به مقادیر مناسبی از منگنز، روی و پتاسیم نیاز دارد و كمبود این مواد معدنی كیفیت و مقدار اسپرم را كاهش می‌دهد. برای انتخاب مواد غذایی خود به این عامل مهم توجه داشته باشید.

تعداد اسپرم‌ها

عنصر روی یك عامل تعیین كننده در كیفیت و تعداد اسپرم‌های مردانه است. در تحقیقی كه روی مردان چینی انجام و در مجله باروری و عقیم‌سازی منتشر شده آمده است كه كمبود روی در مردان به شدت غلظت و كیفیت اسپرم‌ها را پایین می‌آورد و مردانی كه از مكمل روی استفاده می‌كنند. تحرك و تعداد اسپرم‌هایشان به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -راز‌هایی برای سلامت مردان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عوارض سیگار، سلامت مردان، روی و سلامتی آقایان، كمبود ویتامین C در مردان، سلامت اسپرم، تغذیه مردان تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز