Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:09

26
اسفند
از ایبوبروفن بیشتر بدانید (3)

از ایبوبروفن بیشتر بدانید (3)

توصیه می‌شود كه در سه‌ماه آخر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند بروفن مصرف نشوند. خوردن این دارو در ماه‌های پایان بارداری ممكن است از زایمان جلوگیری كند.

 

عوارض بروفن در حاملگی

سقط جنین، تولد نوزاد كم‌وزن، بروز نقایص جنینی و زایمان زودرس، مشكلاتی هستند كه بسیاری از زنان باردار نگران بروز آنها بوده و می‌خواهند بدانند كه آیا مصرف قرص بروفن در حاملگی با بروز این حالات ارتباط دارد یا خیر. باز هم باید بگوییم كه هنوز مطالعات انجام‌شده در این‌باره با قاطعیت رابطه‌ای مستقیم و محكم بین مصرف این دارو در حاملگی و بروز این مشكلات اعلام نمی‌كنند و در این مورد بهترین كسی كه می‌تواند تصمیم بگیرد، پزشك متخصص است.

هشدار درباره مصرف بروفن در سه‌ماهه آخر بارداری

توصیه می‌شود كه در سه‌ماه آخر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند بروفن مصرف نشوند. خوردن این دارو در ماه‌های پایان بارداری ممكن است از زایمان جلوگیری كند و از حجم مایع آمنیوتیك بكاهد یا میزان فشار خون را در ریه‌های جنین افزایش دهد. در مواقعی كه چاره‌ای جز خوردن این قرص نیست، مادر باردار باید به شدت تحت نظر باشد.

شیردهی و بروفن

هیچ مدركی در دست نیست كه نشان دهد بروفن وارد شیر مادر می‌شود و اثرات آن روی شیر‌خواران هنوز به درستی روشن نشده است. به طور كلی این پزشك متخصص است كه باید با توجه به نیاز مادر به این دارو دستور قطع شیردهی یا قطع مصرف بروفن را بدهد.

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره ایبوبروفن

 چطور ایبوبروفن بخورم؟

اگر دردی دارید كه می‌‌دانید با خوردن این قرص ساكت می‌شود، آن را با یك لیوان پر از آب ببلعید؛ مگر اینكه پزشك برای خوردن آن دستور دیگری داده باشد. حداقل 30 دقیقه پس از خوردن این دارو دراز نكشید. بهتر است ایبوبروفن را پس از غذا خوردن و زمانی كه معده‌تان خالی نیست بخورید؛ زیرا ممكن است معده‌تان آسیب ببیند.

دوز مصرفی این مسكن به شدت درد و اینكه درد‌تان چقدر ساكت شده باشد، بستگی دارد. اگر بهتر نشدید و خواستید دوباره ایبوبروفن بخورید، معمولا می‌توانید وعده بعدی را 6 یا 8 ساعت بعد مصرف كنید. اگر درد‌تان ساكت نشد، هرگز بیش از مقداری كه پزشك تجویز كرده یا خارج از روند كلی مصرف، دارو نخورید؛ در عوض برای یافتن علت ساكت نشدن درد‌‌تان به پزشك مراجعه كنید.

 تا به حال بروفن نخورده‌ام. قبل از اینكه این قرص را بخورم باید چه كار كنم؟

اگر برای اولین بار است كه پزشك برای تسكین درد شما بروفن تجویز كرده است، او را از برخی موارد مطلع كنید. اول اینكه اگر به بروفن، آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی حساسیت دارید، حتما به او بگویید. یكی از مهم‌ترین چیزهایی كه پزشك باید بداند این است كه آیا شما سابقه سكته قلبی، مغزی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی، پرفشاری خون یا نارسایی قلبی مادرزادی داشته‌اید یا خیر.

اینكه شما قبلا خونریزی معده كرده یا زخم معده داشته‌اید هم بسیار مهم است. ابتلا به آسم هم یكی دیگر از نكاتی است كه پزشك باید از آن باخبر باشد. اگر دچار پلیپ بینی هستید، بیماری كبدی یا كلیوی یا لوپوس دارید هم پزشك را حتما در جریان بگذارید. در صورت مصرف سیگار و یا داشتن اختلالات انعقادی خون نیز با پزشك صحبت كنید.

ابتلا به دیابت كنترل نشده یا دیابتی كه خوب به درمان جواب نداده‌ است و اختلالات خونی (مانند كم‌خونی) هم دانسته‌های باارزشی هستند كه او باید از آنها آگاه باشد.

 من باردارم، برای تسكین سردردم چه مسكنی بخورم كه به جنین آسیب نرسد؟

استامینوفن بی‌خطر‌ترین مسكنی است كه می‌توانید در دوران حاملگی برای تسكین سردرد‌تان بخورید. پژوهش‌ها نشان داده كه در بیشتر اوقات اگر مادر باردار مطابق دستور پزشك استامینوفن بخورد، احتمال بروز نقایص جنینی، تولد نوزادان با بهره هوشی پایین‌تر در آینده و سقط جنین بیشتر نخواهد شد.

 اگر كسی بیش از اندازه بروفن بخورد باید چه كار كرد؟

بیشتر اوقات كسی كه به هر دلیلی بیش از اندازه بروفن خورده است، معده درد بسیار شدید دارد، در استفراغ او چیزهایی مانند پودر قهوه دیده می‌شود، ضربان قلبش به طور غیر‌عادی بالا یا پایین است، تنگی نفس دارد، به شدت خواب‌آلود می‌شود، ممكن است هشیاری‌اش را از دست بدهد یا حتی تشنج كند. با مشاهده چنین علائمی باید او را هرچه زودتر به مركز درمان مسمومیت‌های دارویی رساند.

 اگر خوردن یك نوبت بروفن را فراموش كردم، چه كار كنم؟

اگر بروفن را پزشك برای‌تان تجویز كرده و باید مطابق دستور زمانی خاصی آن را بخورید، به محض اینكه یادتان آمد، آن را بخورید؛ ولی اگر نزدیك به زمان خوردن وعده بعدی است، دوز فراموش‌شده را نخورید و همان روند قبلی را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده دو برابر بروفن نخورید.

 قرص‌های بروفن را چطور باید در خانه نگهداری كرد؟

این قرص‌ها را در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت و دور از دسترس كودكان نگه دارید. یادتان باشد كه حمام جای خوبی برای نگهداری این دارو یا داروهای دیگر نیست.

نكاتی كلی درباره مصرف ایبوبروفن

ایبوبروفن در شرایطی كه شما داشته‌اید، درد‌تان را ساكت كرده یا تب‌تان را پایین آورده است. حتی اگر كسی شرایطی مانند شما داشت و از مشكلی شبیه شما شكایت ‌كرد، به او توصیه نكنید بروفن بخورد؛ زیرا ممكن است دچار بیماری‌های دیگری باشد كه شما از آنها بی‌خبرید و با خوردن این دارو بدتر شود یا بیماری‌اش عود كند.

در ضمن، بسیاری از بیماری‌ها با درد و تب خود را نشان می‌دهند و وقتی به كسی توصیه می‌كنید برای تسكین دردش بروفن بخورد، آن درد به طور موقت آرام و باعث می‌شود او به پزشك مراجعه نكند و اگر به بیماری جدی مبتلا باشد، تشخیصش به تاخیر بیفتد. ساكت كردن برخی درد‌ها به ضرر بیمار است.

به طور كلی دارویی را كه پزشك برای درمان بیماری شما هرچه كه باشد تجویز كرده است، به دیگران توصیه نكنید. معلوم نیست دارویی كه حال شما را بهتر كرده، برای او هم كه ممكن است مشكلش فقط ظاهرا شبیه مشكل شما باشد، مفید واقع شود. گاهی اوقات این كار عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سقط جنین، سكته قلبی، عوارض بروفن در حاملگی، شیردهی و بروفن، مایع آمنیوتیك، نارسایی قلبی، مصرف ایبوبروفن تعداد بازديد: 639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز