Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:33

31
شهریور
وارفارین و غذاها

وارفارین و غذاها

لخته خون از طریق یک سری واکنش‌‌های شیمیایی بوجود می‌‌آید. ویتامین K به عنوان واسطه در این مسیرها عمل می‌‌کند. داروی وارفارین با کاهش ویتامین K زمان تشکیل لخته را طولانی می‌‌کند.

گلبرگ شعبانی؛ كارشناس تغذیه. زیر نظر: دكتر پیام فرح بخش

 

غذاهای مصرفی و  داروهای دریافتی بر یکدیگر اثر متقابل دارند. بنابراین تداخل غذا و دارو یکی از مباحث مهم درعلم تغذیه به شمار می‌‌آید. این مقاله به تداخلات داروی وارفارین و غذا‌‌های حاوی ویتامین K می‌‌پردازد.

 

علت تجویز داروی وارفارین چیست؟

وارفارین (کومادین) برای افرادی تجویز می‌‌شود که در خطر تشکیل لخته‌‌های خونی هستند، زیرا در بعضی مواقع این لخته‌‌ها به سرعت در عروق تشکیل می‌‌شوند که راه یافتن این لخته‌‌ها به جریان خون موجب حوادث جدی و مرگباری خواهد شد. داروی وارفارین از این حادثه جلوگیری می‌‌کند.

 

مکانیسم عمل وارفارین چیست؟

لخته خون از طریق یک سری واکنش‌‌های شیمیایی بوجود می‌‌آید. ویتامین K به عنوان واسطه در این مسیرها عمل می‌‌کند. داروی وارفارین با کاهش ویتامین K زمان تشکیل لخته را طولانی می‌‌کند. آزمونهای آزمایشگاهی  PT , INR برای ارزیابی زمان تشکیل لخته بکار می‌‌روند و در بیمارانی که دارو را مصرف می‌‌نمایند بایستی به صورت ماهیانه اندازه گیری شوند. مصرف زیاد ویتامین K از طریق غذا و یا مکمل می‌‌تواند این آزمایشات را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است مصرف کنندگان دارو غذاهای حاوی ویتامین K را بشناسند و مصرف ویتامین K دریافتی از غذاها را متعادل سازند. دریافت غذاهای غنی از ویتامین K باید به یک واحد در شبانه روز محدود گردد و غذاهایی که حاوی ویتامین K متوسطی هستند به 3 واحد روزانه محدود گردد. تغییرات ناگهانی رژیم غذایی باید به متخصص تغذیه اطلاع داده شود. به عبارت دیگر بیماران باید دقت کنند که اولا هر چند وقت یکبار از غذاهای غنی از ویتامین K مصرف می‌‌کنند و ثانیا چه مقدار از غذاهای سرشار از ویتامین K استفاده می‌‌کنند. 
 

درباره ویتامین K بیشتر بدانیم

سبزیجات سبزبرگ بهترین منابع ویتامین K هستند. در بررسی‌‌های میزان مصرف در جامعه مشخص شده است که اغلب افراد روزانه 70 تا 80 میکروگرم ویتامین K دریافت می‌‌کنند. نیاز افراد به ویتامین K روزانه 80 میکروگرم است که در جدول زیر مقدار درصد روزانه مواد غذایی غنی از ویتامین K که نباید بیش از یک بار در روز مصرف شوند، بیان شده است.

 

غذاهای غنی از ویتامین K که 200% و یا بیشتر ویتامین K دارند.

(از این مواد غذایی نباید بیش از یک واحد مصرف شود)

ماده غذایی

 

اندازه واحد

 

درصد نیاز روزانه

 

کلم برگ (پخته)

 

نصف لیوان

 

660%

 

اسفناج (پخته)

 

نصف لیوان

 

560%

 

شلغم (پخته)

 

نصف لیوان

 

530%

 

برگهای کلم (پخته)

 

نصف لیوان

 

520%

 

چغندر (پخته)

 

نصف لیوان

 

360%

 

جعفری(پخته)

 

یک چهارم لیوان

 

300%

 

 

برچسب ها: وارفارین، تداخل غذا و دارو، وارفارین و ویتامین K، تداخل غذاها با وارفارین، مکانیسم عمل وارفارین، علت تجویز وارفارین تعداد بازديد: 1721 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز