Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 23:46

13
اردیبهشت
مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (1)

مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (1)

به طور طبیعی بارداری زمانی روی می‌دهد كه تخمك زن كه از تخمدان او آزاد می‌شود، با اسپرم مرد بارور شود. تخمك بارورشده به جداره رحم می‌چسبد و در آنجا پرورش یافته به جنین تبدیل می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

یكی از داروهای بسیار پر‌مصرف كه انواع و اقسام آن در بازار وجود دارد، قرص‌های ضد‌بارداری هستند كه زنان متاهل در سنین باروری مصرف می‌كنند.

البته روش‌های دیگری هم برای جلوگیری از بارداری وجود دارد كه مردان و زنان در سنین باروری از آنها استفاده می‌كنند؛ ولی قرص‌‌های ضد بارداری بیش از بقیه روش‌ها طرفدار دارند و این روش بسیار آسان است و فرد به سادگی یك قرص را می‌خورد؛ اما روش خوردن این قرص‌ها مانند قرص‌های معمولی نیست و لازم است به نكاتی در این زمینه توجه شود.

این قرص‌ها از طریق تاثیر روی هورمون‌ها جلوی بارداری را می‌گیرند و اگر كاملا مطابق دستور و به طور منظم و در زمان‌های توصیه‌شده مصرف شوند، تا 99 درصد تاثیر دارند. یكی دیگر از ابزار‌های جلوگیری از بارداری حلقه واژینال و پچ‌ها هستند.

قرص‌های ضد بارداری چگونه عمل می‌كنند؟

به طور طبیعی بارداری زمانی روی می‌دهد كه تخمك زن كه از تخمدان او آزاد می‌شود، با اسپرم مرد بارور شود. تخمك بارورشده به جداره رحم می‌چسبد و در آنجا پرورش یافته به جنین تبدیل می‌شود. هورمون‌های موجود در بدن زن، آزاد شدن تخمك از تخمدان را كنترل می‌كنند و بدن را برای پذیرش تخمك بارورشده آماده می‌سازند.

بنابراین، برای بروز بارداری مجموعه‌ای از عوامل لازم است. قرص‌های ضد بارداری معمولا جلوی آزادسازی تخمك از تخمدان را می‌گیرند. همچنین آنها می‌توانند بافت رحم را ضخیم كنند تا اسپرم نتواند در آن نفوذ كند و به تخمك دست یابد. به علاوه، این قرص‌ها طوری عمل می‌كنند كه رحم آمادگی پروررش و پذیرش تخمك را بر روی خود از دست بدهد.

روش مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری

هنگام شروع مصرف قرص‌‌های ضد بارداری، به پزشك متخصص زنان و زایمان مراجعه كنید و یك آزمایش كامل انجام دهید تا مطمئن شوید كه مصرف این قرص‌ها سلامتی عمومی شما را تهدید نخواهد كرد.

اگر شرایط جسمی شما به گونه‌ای بود كه مصرف این قرص‌ها برای‌ سلامتی‌تان ضرر جدی داشت و پزشك به شما اجازه مصرف آنها را نداد، ناامید نشوید؛ روش‌های پیشگیری متعدد دیگری هم وجود دارند. اگر شرایط عادی است و شما مجاز به استفاده از این روش هستید، باید تا شروع قاعدگی خود صبر كنید و با شروع آن اولین قرص را  بخورید و تا 21 شب، هر شب یك عدد بخورید.

سپس یك هفته صبر كنید و قرص نخورید. معمولا و در شرایط عادی باید سه روز پس از قطع دارو پریود شوید. سر هفته، بسته بعدی را باز كنید و روند پیشین را ادامه دهید.

ممكن است در این روز شما هنوز عادت ماهیانه نشده باشید یا همچنان خونریزی داشته باشید یا عادت ماهیانه‌تان تمام شده باشد. در صورت هركدام از این حالات تغییری لازم نیست و باید مطابق روش معمول، خوردن قرص‌ها را ادامه دهید.

مزایای استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری

مهم‌ترین مزیت این روش آسان بودن آن است. دیگر اینكه دنبال كردن این روش به طور منظم و مطابق دستور، قاعدگی را منظم كرده از درد و شدت خونریزی می‌كاهد. احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها، مانند سرطان تخمدان و آندومتر نیز كاهش می‌‌یابد.

همچنین ثابت شده زنانی كه این قرص‌ها را می‌خورند، از علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) كمتر رنج خواهند برد. دیگر مزیت مهم این روش این است كه فرد پس از قطع دارو باز هم مثل قبل توانایی باردار شدن را خواهد داشت.

عوارض جانبی

تقریبا همه بیماران، چه زن چه مرد، پیر یا جوان، در هر نوع بیماری ساده یا پیچیده و حساس، درباره هیچ چیز به اندازه عوارض جانبی داروی مصرفی خود نگران نیستند و در بسیاری موارد پیش از آنكه درباره كارایی دارو، مدت زمان احتمالی اثر یا روش مصرف درست آن از پزشك بپرسند، فورا می‌خواهند بدانند عوارض جانبی آن چیست.

حتی برخی بیماران به اندازه‌ای از این عوارض نگران و ناراحت می‌شوند كه ممكن است اصلا دارو را نخورند. واقعیت این است كه همه داروها عوارض جانبی دارند، ولی مهم این است كه بیمار باید اثرات درمانی دارو را با تحمل رنج حالات ناخوشایند كه شاید به مرور بتواند با آنها كنار بیاید، مقایسه كند.

پزشك باید برایش این تفاوت را توضیح دهد تا او بفهمد كدام كفه این ترازو سنگین‌تر است. ممكن است فرد با خوردن قرص‌های ضد بارداری دچار حالت تهوع شود، اضافه‌وزن پیدا كند، سینه‌هایش دردناك یا متورم شوند، بین دفعات قاعدگی خونریزی مختصری داشته باشد، از شدت خونریزی‌هایش كاسته شود و خلق و خویش اندكی تغییر كند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: جلوگیری از بارداری، قرص‌های ضد‌بارداری، هورمون‌ها، حلقه واژینال، شروع قاعدگی، مزایای قرص‌های بارداری، عوارض جانبی قرص‌های بارداری تعداد بازديد: 1324 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز