Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 08:22

29
بهمن
خوراك‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه (1)

خوراك‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه (1)

اسید لاكتیك موجود در محصولات پروبیوتیك با اگزالات تركیب شده و در نتیجه سبب كاهش این ماده در بدن می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

اثرات اگزالات بر سلامتی

اسفناج، توت فرنگی، تمشك و یا كرفس از نظر دارا بودن ارزش تغذیه‌ای فراوان مورد تایید همگان می‌باشند اما از طرفی این مواد غذایی دارای جنبه منفی نیز می‌باشد. این نوع میوه‌ها و یا سبزی‌ها كه اثرات مفیدی در سلامتی دارند، همچنین می‌توانند حاوی ماده مضری برای بدن به نام «اگزالات» باشند كه می‌تواند سبب ایجاد سنگ كلیه و بروز درد در افراد شود.

اگزالات چیست

اگزالات، اسیدهای ارگانیك می‌باشد كه به‌طور طبیعی در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد. بدن ما می‌تواند برخی از تركیبات شیمیایی مانند ویتامین C را تبدیل به اگزالات نماید.

اثرات منفی اگزالات بر سلامتی

  • سنگ كلیه: اگزالات می‌تواند با چسبیدن به كلسیم، سبب تشكیل رسوبات و كریستال‌های سوزنی شكل گردد. این كریستال‌های سوزنی شكل مانند سوزن‌های بسیار نوك تیز می‌توانند خود را وارد بافت‌های بدن كرده و سبب بروز درد شدیدی در افراد گردند. در افراد بزرگسال، كلسیم و اگزالات می‌توانند 80 درصد از سنگ‌های كلیه را سبب شوند. 10 تا 15 درصد از اگزالات موجود در ادرار افرادی كه دارای سنگ اگزالات كلسیم می‌باشند، از اگزالات موجود در مواد غذایی و درصدی نیز توسط خود بدن تشكیل می‌شود. نه تنها اگزالات، بلكه پروتئین، كلسیم و آبی كه افراد می‌خورند می‌تواند در تشكیل سنگ اگزالات موثر باشد.
  • درد: اگزالات هم‌چنین می‌تواند سبب بروز درد در برخی موارد از جمله دردهای لگنی، درد در ناحیه آلت تناسلی زن و برخی دردهای دیگر شود.

اثرات پختن مواد غذایی و اگزالات

پختن مواد غذایی، تاثیر زیادی بر میزان اگزالات موجود در آنها ندارد. جوشاندن و یا در آب جوش فرو كردن برخی سبزیجات، حدود 10 تا 15 درصد از اگزالات آنها را كاهش می‌دهد، بنابراین برای كم كردن میزان اگزالات سبزیجات، نیازی نیست كه آنها را بیش از اندازه بپزید، زیرا در این صورت مواد مغذی آنها از قبیل ویتامین‌ها و مواد معدنی كه برای بدن مفیدند از بین خواهد رفت.

مواد غذایی حاوی اگزالات

سبزیجات: سبزیجات برگ پهن و سبز مانند اسفناج، برگ چغندر، جعفری و كرفس و سایر سبزیجات مانند كدو سبز، بامیه و لوبیا سبز حاوی اگزالات می‌باشند.

 انواع مغزها: مغزهایی مانند بادام زمینی و بادام دارای اگزالات می‌باشند.

 انواع توت: بُلوبری، تمشك، توت فرنگی و توت سیاه حاوی اگزالات هستند.

 غلات: دانه سویا و محصولات حاصل از آن حاوی مقادیری اگزالات می‌باشند.

 سایر موارد: چای سیاه، شكلات، كاكائو، جوانه گندم و سبوس گندم حاوی اگزالات هستند.

نكته مفید

اسید لاكتیك موجود در محصولات پروبیوتیك با اگزالات تركیب شده و در نتیجه سبب كاهش این ماده در بدن می‌شود. با توجه به مقادیر زیادی مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و یا آنتی بیوتیك‌هایی كه مصرف كرده و وارد بدن خود می‌كنیم عملكرد سیستم گوارش بدن دچار اختلال شده و آن را از حالت تعادل خارج می‌كند، بنابراین مصرف محصولات پروبیوتیك و وارد كردن آن در رژیم غذایی روزانه افراد بسیار مهم بوده و در سلامت افراد نقش دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوراك‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: اثرات اگزالات، سنگ كلیه، اسیدهای ارگانیك، اثرات منفی اگزالات، مواد غذایی و اگزالات، مواد غذایی حاوی اگزالات، اسید لاكتیك، پروبیوتیك تعداد بازديد: 717 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز