Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 01:56

1
بهمن
بیماری‌ عفونت‌های ادراری (1)

بیماری‌ عفونت‌های ادراری (1)

عفونت درست مثل عمل پریدن، از مجرای ادرار به مثانه منتقل شده و فرد دچار عفونت مثانه می‌گردد كه نوعی از UTI یا عفونت دستگاه ادرار محسوب می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

عفونت‌های ادراری همواره با نوعی سوزش همراه هستند. همچنین نیاز به دستشویی رفتن بیشتر و ادرار بسیار بد بو می‌شود. این تغییرات ناشی از وجود باكتری‌هایی است كه موجب عفونت می‌گردند.

عفونت ادراری چیست؟

دستگاه ادراری بدن انسان‌ها از شش بخش اصلی تشكیل شده است: دو كلیه، دو میزنای، مثانه و مجرای ادرار. در طول شبانه‌روز كلیه‌ها تمام مواد زائد خون را تصفیه كرده و آنها را به شكل ادرار به صورت چكه چكه به میزنای‌ها می‌فرستند. میزنای، لوله نازك و بلندی است كه از یك سر به كلیه متصل است و ادرار از آنجا راهی مثانه می‌شود.

مثانه كه تقریباً به اندازه یك بادكنك خالی (باد نشده) است، كم‌كم شروع به پر شدن می‌كند. وقتی كه حدود 1 فنجان پر (237 میلی‌لیتر) ادرار در مثانه جمع شد، مغز دستور تخلیه آن را می‌دهد و فرد راهی دستشویی می‌شود. به هنگام تخلیه مثانه، ماهیچه‌های آن احساس راحتی می‌كنند. ادرار به یكباره وارد مجرای ادرار می‌شود و از آنجا از بدن خارج می‌گردد.

مشكلات دستگاه ادرار

زنان در مقایسه با مردها بیشتر در معرض خطر عفونت‌های ادراری هستند؛ چرا كه مجرای ادرار آنها كوتاه‌تر از مجرای ادرار مردهاست. كوتاه بودن مجرای ادرار به معنی ورود بیشتر و آسان‌تر باكتر‌ها به مثانه است كه منجر به عفونت می‌گردد. برخی از باكتر‌هایی كه موجب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند، به طور معمول در روده‌ها زندگی می‌كنند.

هر بار كه روده‌ها حركتی كرده و مقداری از باد معده خالی می‌شود، تعدادی از این باكتری‌ها از بدن خارج می‌گردند. در زن‌ها، این باكتری‌ها در ابتدای مجرای ادرار شروع به رشد كرده، وارد مجرا می‌شوند و موجب سوزش و رنجش مجرای ادرار می‌گردند. به این حالت اورتریت یا عفونت میز راه می‌گویند.

عفونت درست مثل عمل پریدن، از مجرای ادرار به مثانه منتقل شده و فرد دچار عفونت مثانه می‌گردد كه نوعی از UTI یا عفونت دستگاه ادرار محسوب می‌شود. آماس مثانه نیز همان عفونت مثانه و در واقع التهاب مثانه است. گاهی اوقات این باكتری‌های مضر، به رشد خود ادامه داده و از مثانه وارد میزنای و از آنجا راهی كلیه‌ها می‌شوند. عفونت كلیه‌ها نیز یكی دیگر از عفونت‌های دستگاه ادرار و البته از نوع حاد و بسیار خطرناك آن است.

علائم عفونت دستگاه ادراری

شما ممكن است برخی از علائم عفونت دستگاه ادراری را در مورد خودتان متوجه شده باشید:

 آیا به هنگام ادرار كردن دچار سوزش و ناراحتی می‌شوید؟  آیا تعداد دفعات ادرارتان افزایش یافته است؟  آیا ادرارتان ذره ذره و با فاصله زمانی‌ از بدن‌تان خارج می‌شود؟  آیا شب‌ها چندین بار از خواب بیدار شده و به دستشویی می‌روید؟  آیا احساس درد، فشار و خارش در ناحیه زیرشكم خود دارید؟

 آیا گاهی لكه‌های خون در ادرارتان می‌بینید؟  آیا رنگ ادرارتان تیره‌تر شده است؟  آیا بوی ادرارتان بسیار بد و زننده شده است؟

این علائم و نشانه‌ها، عفونت مثانه را نشان می‌دهند كه باید بلافاصله به پزشك مراجعه كنید. علائم دیگری مثل تب و لرز و درد در ناحیه كمر، در زیر دنده‌ها و زیرشكم از نشانه‌های عفونت كلیه‌ها هستند.  با مراجعه به پزشك در مورد تمام این علائم از شما سؤال می‌شود و باید یك آزمایش كامل ادرار بدهید...

 

 

براي خواندن بخش دوم- بيماري عفونت هاي ادراري اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: عفونت مثانه، عفونت ادراری چیست، مشكلات دستگاه ادرار، علائم عفونت دستگاه ادراری، عفونت كلیه‌ها تعداد بازديد: 802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز