Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:13

17
فروردین
شاید شما هم درگیر شوید (2)

شاید شما هم درگیر شوید (2)

در شیرخوار مبتلا به اسهال نباید تغذیه معمول قطع و یا رقیق شود. همیشه باید تغذیه با شیر مادر ادامه یابد.

 

در زمان استفراغ، در حجم كمتر و به دفعات بیشتر مایعات و غذا داده شود، در صورت مقاوم بودن استفراغ و یا بروز علائم كم آبی در بیمار علیرغم مایع درمانی خوراكی، ضمن توجه بیشتر به علت آن، نیاز به دریافت مایع درمانی وریدی (تزریق سرم) می‌باشد.

اسهال در كودكان

مقادیر قابل مصرف محلول «او.آر.اس» در کودکان زیر دو سال، یک چهارم الی یک دوم لیوان (50 – 100 سی سی) بعد از هر بار مدفوع آبکی است. در کودکان زیر ده سال، یک دوم الی یک لیوان (100-200 سی سی) بعد از هر بار مدفوع آبکی توصیه می‌شود. در نوجوانان بالای ده سال و افراد بالغ می‌توان بدون محدودیت از مایعات «او.آر.اس» به منظور رفع تشنگی استفاده کرد.

در شیرخوار مبتلا به اسهال نباید تغذیه معمول قطع و یا رقیق شود. همیشه باید تغذیه با شیر مادر ادامه یابد. هدف از تغذیه مناسب استفاده از مواد غذایی غنی از انرژی در طول اسهال و پس از آن است. اشتها در كودكان با اسهال آبكی پس از اصلاح دهیدراتاسیون، ولی در بیماران با اسهال خونی دیرتر، به حال طبیعی بر می‌گردد.

باید سعی شود هر چه زودتر تغذیه طبیعی شروع شود. تغذیه مناسب سبب تسریع در ترمیم مخاط روده و بهبود عملكرد آن و نیز بازگشت سریع‌تر عملكرد لوزالمعده، كاهش دوره بیماری و شدت اسهال و در نتیجه پیشگیری از افت وزن و سوء تغذیه می‌شود. در صورت محدود كردن یا رقیق كردن غذا، اسهال طولانی‌تر شده، عملكرد روده آهسته‌تر به حد طبیعی برگشته و اختلال در وزن‌گیری و حتی كاهش وزن دیده می‌شود.

نوع غذای مصرفی بستگی به سن كودك، الگوی غذایی قبل از بیماری و وضعیت اجتماعی بیمار دارد. برای شیرخوار در هر سنی كه باشد، باید تغذیه با شیر مادر ادامه یابد، در صورت استفاده از شیرخشک، باید بدون این‌كه رقیق شود، استفاده گردد. در شیرخوار بالاتر از 6 ماه تغذیه تكمیلی بیشتر به كودك داده شود. می‌توان از ماست، سوپ، تخم‌مرغ، غلات، غذاهای نشاسته‌ای، گوشت، ماهی، حبوبات و سبزیجات استفاده كرد.

دیفنوکسیلات و لوپرامید می‌توانند باعث بهبود علائم شوند، اما در صورت شدید بودن اسهال،تب بالا یا وجود خون درمدفوع باید از مصرف آنها خودداری کرد. نباید از دیفنوکسیلات و لوپرامید هرگز برای کودکان استفاده شود.

شاید در اسهال بیش از 3 روز و در مواردی که در مدت 8 ساعت، سه نوبت یا بیشتر اسهال دارند، بخصوص اگر با تهوع، استفراغ، درد شکمی، تب یا خون در مدفوع همراه باشد درمان ضدمیکروبی سودمند باشد که باید در این حالت توسط یک پزشک معاینه شود و در صورت نیاز درمان ضد انگلی یا ضدمیکروبی دریافت نماید.

 پیشگیری

از آنجایی که بیماری‌های شایع در ماه‌های گرم سال اغلب هنگام مسافرت و در مکان‌های تفریحی و گردشی بروز می‌کنند، لذا بهتر است غذاها در منزل تهیه گردند یا از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های معتبر خریداری شوند. غذا باید به طور کامل بپزد و از مصرف غذاهای نیم‌پز خودداری شود.

ضمن این که حتی‌المقدور سعی شود غذا بلافاصله پس از تهیه، مصرف شده و از استفاده مجدد در وعده‌های غذایی دیگر پرهیز شود. در غیر این صورت غذای باقی‌مانده در یخچال نگهداری شود و در صورت استفاده مجدد حتماً غذای مصرفی در دمای بالای 60 درجه گرم شود.

جوشاندن آب مهم‌ترین راه از بین بردن باکتری‌ها و انگل‌ها است و آب آلوده یکی از مهم‌ترین راه‌های ابتلا به بیماری اسهال در افراد به ویژه کودکان است. نوشیدنی‌هایی همچون چای و قهوه داغ، نوشابه‌های غیرالکلی گازدار و آب میوه‌هایی که در بطری یا پاکت عرضه می‌شوند، معمولاً سالم هستند. از یخ استفاده نکنید، مگر مطمئن شوید که از آب سالم تهیه شده است.

غذاهای حاوی تخم مرغ خام یا غذاهای پخته نشده مثل مایونز خانگی، بعضی سس‌ها و برخی دسرها می‌توانند خطرناک باشند لذا از مصرف آنها در رستوران‌ها به خصوص در فصل تابستان پرهیز شود. بستنی تهیه شده در محل‌های غیرمطمئن به احتمال زیاد آلوده است و می‌تواند باعث بیماری شود. اگر به آن شک دارید مصرف نکنید. شیر غیر پاستوریزه را قبل از مصرف حتما بجوشانید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- شاید شما هم درگیر شوید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: اسهال خونی، اسهال در كودكان، دهیدراتاسیون، اسهال طولانی‌ مدت، دیفنوکسیلات، علائم اسهال، پیشگیری از اسهال در كودكان، باکتری‌ها تعداد بازديد: 734 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز