Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 06:28

25
اسفند
روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی (2)

روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی (2)

تركیب یك قاشق چایخوری عسل و آب ولرم در كاهش علائم سرماخوردگی، فوق‌العاده است و اضافه كردن سركه به آن می‌تواند بینی و یا گلو درد را كاهش دهد.

 

استراحت كافی

بسیاری از افراد اصلاً دوست ندارند استراحت كنند؛ حتی در هنگام بیماری. ولی به واقع این كاری است كه شما باید آن‌را انجام دهید. دست از كار بكشید و روی یك مبل راحت دراز بكشید و تلویزیون تماشا كنید. هنگامی كه از یك سرماخوردگی سخت رنج می‌برید و به دنبال آن دچار تب می‌شوید، یكی از مهم‌ترین اصول اولیه درمان، استراحت كردن است.

در سرماخوردگی‌های ساده كه عوارض و نشانه‌های آن جزئی است، كمتر نیاز به استراحت وجود دارد. دست كم برای جلوگیری از انتقال بیماری به همكاران‌تان، از رفتن به سركار خودداری كرده و در منزل استراحت كنید. این می‌تواند بهترین بهانه باشد.

كمك گرفتن

اگر شما تنها فردی هستید كه وظایف خانه‌داری را بر عهده دارد، حتماً با یك دوست و یا آشنا تماس بگیرید و از او خواهش كنید به كمك شما بیاید و چند روزی مسؤول انجام كارها شود.

مثلاً می‌توانید از همسرتان بخواهید كه مسؤولیت تهیه شام و رسیدگی به امور بچه‌ها را به عهده بگیرد. در هنگام بیماری نه تنها نمی‌توانید كار‌ها را به درستی انجام دهید، بلكه بیماری خود را نیز طولانی‌تر می‌كنید.

 استفاده از دارو

هیچ دارویی نمی‌تواند روند بهبودی را تسریع كند؛ اما برخی از داروها كه البته بدون نسخه پزشك نیز فروخته می‌شوند (مانند ضد احتقاق‌ها)، می‌توانند علائم سرماخوردگی را تسكین دهند. مسكن‌هایی مانند استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند در كاهش تب و درد بدن مؤثر باشند. به مقدار دُز مجاز مصرف دارو توجه كنید.

احتیاط

از مصرف داروهایی كه مربوط به علائم سرماخوردگی است و خوشبختانه شما آن علائم را ندارید، خودداری كنید.

 بهترین پیشگیری از سرماخوردگی، دور ماندن از افراد و محیط‌های آلوده است. شستن منظم دست‌ها، به منظور كاهش انتقال ویروس و عوامل بیماری‌زا از طریق تماس مستقیم نیز یكی از دیگر روش‌های مؤثر می‌باشد.

 اگر كودك شما سرما خورده است، دقت كنید كه بیش از دز تجویز شده به او دارو ندهید و اگر زیر چهار سال است، از دادن داروی سرماخوردگی بدون نسخه پزشك خودداری كنید.

 سیگار كشیدن طول دوره بیماری را بیشتر می‌كند.

 علائم آبریزش بینی را می‌توان با آنتی‌هیستامین‌ها برطرف كرد. اگر این دارو باعث خواب آلودگی و عوارض جانبی دیگر می‌شود، آنتی كولینرژیك مثل ایپراتروپیوم اسپری بینی نیز در گرفتگی و رفع آبریزش بینی مؤثر است.

 سرماخوردگی به جز در نوزادان، بیماری خطرناكی نیست و معمولاً ظرف 4 - 10 روز، حتی بدون مصرف هیچ داروی خاصی درمان می‌شود. متاسفانه كسانی كه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در این دوران در مورد نوع مصرف مكمل‌ها و ویتامین‌ها حتماً با پزشك خود مشورت كنید تا با داروهای دیگر تداخل ایجاد نكنند؛ اما به‌طور كلی می‌توان گفت ویتامین C و زینك در این دوران مفیدند.

لیمو، سرشار از ویتامین C است (اسید اسكوربیك) كه به سیستم ایمنی بدن كمك و از سنتز دیواره سلولی به دلیل ویروس سرماخوردگی جلوگیری می‌كند. نوشیدن یك لیوان آب لیموی تازه در روز، بسیار مفید است. پرتقال نیز سرشار از ویتامین C و A است و همان‌طور كه می‌دانید، ویتامین A یك آنتی‌اكسیدان قوی است كه با تقویت سیستم ایمنی به بدن كمك می‌كند تا هر نوع بیماری عفونی را درمان كند.

سیر یك تحریك كننده قوی سیستم ایمنی است و خوردن روزانه یك عدد سیر، عملكرد این سیستم را ارتقا می‌دهد و بوی تند و طعم آن، گلو را پاك و تمیز می‌كند. روغن‌های ضروری موجود در سیر نیز انسداد بینی را از بین می‌برند. سبزیجات سبز تازه، همچون كلم براكلی، اسفناج و جوانه‌ها منبع خوبی از ویتامین، سلنیوم و روی هستند و آنتی‌اكسیدان‌های قوی آنها سیستم ایمنی بدن را تعدیل و در نتیجه با ویروس سرماخوردگی مبارزه می‌كند.

تركیب یك قاشق چایخوری عسل و آب ولرم در كاهش علائم سرماخوردگی، فوق‌العاده است و اضافه كردن سركه به آن می‌تواند بینی و یا گلو درد را كاهش دهد. روی، یكی از موادی است كه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ بنابراین خوردن غذاهای حاوی روی، مثل گردو، جگر، مرغ، بادام زمینی، میگو، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، جوانه گندم، غلات سبوسدار و گوشت‌های بدون چربی را فراموش نكنید.

 برای تنفس بهتر می‌توانید قطره منتول و یا عصاره اوكالیپتوس(از دارو‌خانه‌ها می‌توانید تهیه كنید) را به آب در حال بخار اضافه كنید و یا آن‌را در دستگاه بخور بریزید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آبریزش بینی، علائم سرماخوردگی، بیماری عفونی، آنتی‌هیستامین‌ها، سرماخوردگی و دارو، استامینوفن، ایبوپروفن، كاهش انتقال ویروس، اسید اسكوربیك تعداد بازديد: 742 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز