Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 01:30

17
فروردین
تازه‌های واكسن آبله مرغان (1)

تازه‌های واكسن آبله مرغان (1)

واكسن آبله مرغان یك فرآورده ضعیف‌شده از سوش O.K.A می‌باشد كه چندین بار متوالی تكثیر و تضعیف شده است.

 دكتر عباس مومن‌زاده؛ فوق تخصص عفونی اطفال

 

 

 

همانطوریكه می‌دانید آبله مرغان یك بیماری عفونی با منشاء ویروسی و شدیدا مسری است كه اغلب انسان‌ها در دوران طفولیت به آن مبتلا شده‌اند.

اگرچه آبله مرغان در كودكان یك بیماری خوش‌خیم با عوارض كم است، در افراد بالغ روند بیماری می‌تواند بسیار شدید و خطرناك باشد و در تعدادی از بیماران خصوصا نوزادان و افراد ضعیف نیز منجر به مرگ بیمار گردد.

ویروس آبله مرغان از گروه DNA و از خانواده Herpesvirus بوده و فقط یك سروتیپ شناخته‌شده با تغییرات ژنتیك بسیار اندك دارد و مخزن ویروس بیماری در انسان است و این ویروس در حیوانات وجود ندارد.

دوره كمون این بیماری 16-14 روز است و بعد از عفونت آبله مرغان و ویروس آن در Sensory Nerve ganglia به طور خاموش و پایدار باقی می‌ماند و در صورت فراهم شدن شرایط مساعد مجددا فعال شده و باعث بیماری زونا می‌شود.

واكسن آبله‌مرغان

واكسن آبله مرغان یك فرآورده ضعیف‌شده از سوش O.K.A می‌باشد كه چندین بار متوالی تكثیر و تضعیف شده است. این واكسن در مارس 1995 توسط FDA برای مصرف در افراد سالم 12 ماهه و بزرگ‌تر كه سابقه ابتلا به آبله مرغان ندارند، تائید شد كه حاوی مقادیر ناچیزی نئومایسین و ژلاتین است.

دوز توصیه‌شده واكسن آبله‌مرغان 5/0 سی‌سی است كه برای كودكان 12 سال و كمتر یك دوز منفرد و برای افراد بزرگ‌تر از 12 سال دو دوز با فاصله حداقل 8-4 هفته توصیه می‌گردد. روش تزریق این واكسن به صورت زیر جلدی است؛ اگرچه تزریق داخل عضلانی هم می‌تواند ایمنی مشابهی ایجاد كند.

ایمن‌زایی واكسن

با تزریق یك دوز واكسن آبله مرغان، بیش از 95 درصد كودكان سالم 12 ماه تا 12 سال به ویروس آبله مرغان پاسخ ایمنی هومورال و سلولی می‌دهند. با استفاده از یك دوز واكسن 82-78 درصد و به دنبال دو دوز واكسن 99 درصد افراد 13 ساله و بزرگ‌تر پاسخ سرمی نشان می‌دهند.

اثربخشی واكسن

واكسن موجود در بازار بیش از 95 درصد و در مواد پیشگیری از بیماری متوسط تا شدید موثر است و اثربخشی واكسن در موارد خفیف بیماری از 85-70 درصد متغیر می‌باشد. در تعدادی كمی از افراد واكسینه‌شده در صورت تماس ممكن است یك آبله‌مرغان خفیف با بهبودی سریع پدیدار گردد.

طول مدت ایمنی

بنا به گزارش‌های منتشرشده، ژاپنی‌ها طول مدت ایمنی را 20 سال تخمین زده‌اند؛ در حالی كه تحقیقات آمریكایی‌ها، این مدت را 10 سال برآورد كرده است.

هرپس زوستر(زونا) به دنبال ایمنی‌سازی

در كودكان با ایمنی طبیعی احتمال ابتلا به زونا به دنبال واكسن آبله مرغان بسیار كمتر از احتمال زونا به دنبال عفونت طبیعی در همان سن است.

انتقال ویروس

تجربه توزیع بیش از 30 میلیون دوز واكسن آبله مرغان در ایالات متحده نشان می‌دهد ویروس ناشی از واكسن به دیگران منتقل نمی‌شود (سه مورد انتقال ویروس در 30 میلیون دوز واكسن تزریق‌شده)

نگهداری واكسن

واكسن باید در فریزر بدون برفك با دمای 15 درجه زیر صفر یا سردتر نگهداری شود. قبل از مصرف می‌توان واكسن را تا 72 ساعت پیوسته در دمای 8-2 درجه سانتیگراد یخچال نگهداری نمود. حلال مورد استفاده باید جداگانه در یخچال یا دمای اطاق نگهداری شود. پس از آماده كردن واكسن باید هر چه زودتر تزریق گردد و اگر تا 30 دقیقه مصرف نشود باید آن را دور ریخت...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تازه‌های واكسن آبله مرغان- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آبله مرغان، ویروس آبله مرغان، هرپس زوستر، آبله مرغان در كودكان، واكسن آبله‌مرغان، اثربخشی واكسن آبله مرغان، ایمن‌زایی واكسن آبله مرغان تعداد بازديد: 996 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز