Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:26

12
خرداد
آنفلوانزای H1N1 (قسمت اول)

آنفلوانزای H1N1 (قسمت اول)

ویروس H1N1 در حال حاضر به صورت آتش زیر خاكستر است.

 دكتر مینو محرز؛ متخصص بیماری عفونی

 

 

 

آنفلوانزای H1N1 در ماه مارس سال 2009 گزارش شد ولی در آوریل سال 2009، شیوع این بیماری در جهان اعلام شد. در واقع نام آنفلوانزای خوكی برای این ویروس مناسب نیست، در ابتدا شیوع این ویروس اشتباها به تصور اینكه این ویروس از طریق خوردن گوشت خوك منتقل می‌شود حدود 300 هزار خوك را در كشور از بین بردند.

در ایران از تیرماه سال‌جاری این ویروس از طریق حجاج و چند مورد نیز از كشور امریکا،مالزی و تایلند وارد كشور شد.بر اساس مطالعه و نظرسنجی كه توسط بخش بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشكی تهران صورت گرفت، آگاهی پزشكان عمومی و حتی متخصصین، در مورد این ویروس كافی نبود.

بنابراین دوره بازآموزی اجباری برای تمامی پزشكان شاغل به كار به اجرا درآمد ولی در حال حاضر، هنوز نحوه برخورد برخی از پزشكان با مبتلایان كامل نیست با توجه به پشت سر گذاشتن موج شدید این اپیدمی، ولی به دلیل ایجاد موج سوم آن در فصل زمستان كه با علایمی شدیدتر از موج قبلی همراه است، باید با دقت و بازنگری در درمان، به نحوی جدی‌تر با این ویروس برخورد كرد.

بهتر است بدانیم ویروس H1N1 در حال حاضر به صورت آتش زیر خاكستر است. این ویروس، از نوع ویروس H1N1 كه در سال 1918 اپیدمی شده نیست بلكه ویروسی جهش یافته و خطرناك است.

سیر بیماری

این ویروس از پرندگان مهاجر به پرندگان اهلی و از این طریق به پستانداران اهلی و سپس به انسان منتقل می‌شود.

توجه

این ویروس تركیبی از یك قسمت از ویروس آنفلوانزای پرندگان با آنفلوانزای خوكی و ویروس نوع انسانی است كه خطرناك‌تر است و باید بدانیم این ویروس، ساخته دست بشر نیست بلكه این تركیب اتفاقی است كه در طبیعت رخ داده است.

در حال حاضر طبق دستورالعمل WHO به تمامی كشورها، ضرورتی ندارد آمار مرگ و میر مبتلایان اعلام شود، بلكه باید فقط موتاسیون این ویروس از طریق كشورها اعلام شود تا تدابیر لازم برای پیشگیری از اپیدمی ویروس جهش یافته جدید انجام گیرد. اخیرا جهش‌های شدید این ویروس مشاهده شده است. گزارش یك مورد موتاسیون نیز از كشور فنلاند شده، كه هنوز WHO صحت این موتاسیون را تائید نكرده است.

مراحل پاندمی

این مراحل خیلی سریع طی شد. 1- در این مرحله ویروس در انسان‌ها خطر زیادی نداشت. 2- در این مرحله انتقال ویروس از حیوان به حیوان بود ولی در انسان‌ها موارد اندكی مشاهده شد. 3- در این مرحله، مواردی از ابتلا در انسان مشاهده شد ولی فقط محدود به مناطق خاصی بود. 4- در این مرحله پاندمی اتفاق افتاد. در حال حاضر نیز در مرحله ششم پاندمی هستیم و خیلی سریع به این مرحله رسیدیم.

علایم اختصاصی: علایم شاخص ابتلا به این نوع ویروس شامل: تب بالا، ضعف و احساس خستگی، بی‌اشتهایی – گلو درد و سرفه است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آنفلوانزای H1N1- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ویروس آنفلوانزا، بیماری‌های عفونی، آنفلوانزای خوكی، آنفلونزا، آنفلوانزای H1N1، ویروس H1N1، ویروس آنفلوانزای پرندگان تعداد بازديد: 689 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز