Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 07:30

23
آبان
درمان آنفلوانزای نوع A

درمان آنفلوانزای نوع A

درمان سرپایی فقط داروی ضد تب به جز آسپرین است. (تجویز آسپرین در كودكان باعث ایجاد سندروم ری، می‌شود.

دكتر مینو محرز؛ متخصص بیماری عفونی

 


درمان سرپایی
درمان سرپایی فقط داروی ضد تب به جز آسپرین است. (تجویز آسپرین در كودكان باعث ایجاد سندروم ری، می‌شود. پس برای كاهش تب از تركیبات سالیسیلیك اسید به هیچ عنوان نباید استفاده شود)، مصرف مایعات زیاد و استراحت كامل در منزل است. در فاصله 2- 5/1 متر جلوتر نزدیك بیمار باید از ماسك استفاده شود. وسایل بیمار باید به طور جداگانه شسته شود. البته در صورتی كه در ماشین لباسشویی ریخته شود. اگر با لباس‌های دیگران باشد، مانعی ندارد. وسایل بیمار كاملا ضدعفونی شود. به عنوان مثال: حتی از فشارسنجی كه برای بیمار استفاده می‌شود قبل از ضدعفونی، برای دیگران استفاده نشود. 
درمان در بیمارستان
درمان در بیمارستان شامل‌: اكسیژن تراپی، هیدروتراپی و مانیتور دقیق بیمار است. باید توجه شود بلافاصله پس از بستری شدن بیمار در بیمارستان باید درمان آغاز شود و منتظر جواب آزمایش نباشیم. 
داروی اول در درمان
داروی اول Tamiflu است كه باعث كنترل عفونت درمانی استامیویر شود. زمان ترخیص از بیمارستان: زمانی كه بیمار به اكسیژن نیاز نداشته باشد، است. 
مراقبت در منزل
باید بیمار در اتاقی جداگانه استراحت كند، وسایل بیمار قبل از ضدعفونی به جای دیگر منتقل نشود. هنگام عطسه و سرفه از دستمال یك بار مصرف استفاده شده و دستمال در سطل‌های درب‌دار ریخته و سپس به طور كامل منهدم شود. 
نكته
در بیمارستان نیز می‌بایست حتی‌الامكان بیمار جابجا نشود و حتی برای گرفتن عكس ریه، دستگاه باید به اتاق بیمار منتقل شود. به چه بیمارانی باید دارو تجویز شود؟ در بیمارانی كه بیماری سریع پیشرفت می‌كند، در افرادی كه دچار تنگی نفس هستند و سرفه شدید می‌كنند و تب به سرعت بالا می‌رود. در بیمارانی كه به علت مشكلات تنفسی در ICU بستری هستند- بیمارانی كه دچار پنومونی و یا دچار (COPD) هستند بیماران قلبی و مبتلایان به كاردیومیوپاتی- افراد دچار نارسایی كلیه یا افرادی كه با فرد مبتلا در تماس است. سه ماهه دوم و سوم بارداری- افرادی كه داروهای نقص سیستم ایمنی مصرف می‌كنند. افراد HIV AIDS، و بیماران دچار بیماری‌های مزمن 
درمان
شروع درمان در 48 ساعت اول، زمان طلایی محسوب می‌شود. درمان در ابتدا با تجویز 2 كپسول شروع شده و سپس ادامه ‌یابد، حداكثر دوره درمان 7- 5 روز است. 
در موارد ابتلا شدید، دوز دو برابر دارو توصیه می‌شود یعنی 750 میلی‌گرم، Tami flu، 2 بار در روز. پیشگیری و كنترل عفونت: با توجه به اینكه ویروس بیماری، از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌شود، رعایت ایزوله تنفسی كاملا ضروری است. ولی در بیمارستان، استفاده از اتاق‌های؛ با فشار منفی ضرورتی ندارد.

هنگام تماس؛ بیمار با استفاده از ماسك و گان و در صورت انجام آندوسكوپی استفاده از ماسك و عینك ضرورت دارد. شستن دست‌ها با آب و صابون بسیار مهم است. در شست و شوی دست‌ها استفاده از مایعات با پایه الكلی به مدت 6 سی‌سی از محلول باید انجام شود و توجه شود در استفاده از این مایع، نباید دست‌ها خشك شود، بلكه دست‌ها به هم مالیده شده تا مایع تبخیر شود. بیمار، حتی‌الامكان در یك اتاق جداگانه معاینه شود. ضدعفونی اتاق و وسایل بیمار با محلول‌های روتین ضدعفونی كننده كفایت می‌كند. ویروس چه مدت روی اشیاء باقی می‌ماند؟ ویروس روی سطوح سخت 48- 24 ساعت، باقی می‌ماند.

بنابراین در صورتی كه بخواهیم مریض بعدی در همان اتاق معاینه كنیم، باید وسایل ضدعفونی شود. مدت 12-8 ساعت نیز ویروس روی ملحفه باقی می‌ماند. ویروس در آب 22 درجه سانتیگراد، به مدت 4 روز، در آب صفر درجه 30 روز باقی می‌ماند و در حرارت 60 درجه در عرض 30 دقیقه از بین می‌رود. ویروس H1N1، به وسیله الكل 70 درصد و Chlorine از بین می‌رود. 
تجویز دارو
داروی آمانتادین سری اول داروهایی بود كه در این مورد استفاده می‌شد. ولی در حال حاضر داروی مؤثرTami flu است. داروی Zanamivir نیز به صورت استنشاقی كاربرد دارد كه البته كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
آیا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس باید دارو تجویز شود؟
در ابتدای شیوع ویروس تصور می‌شد، كه باید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس از دارو استفاده شود، ولی در حال حاضر، استفاده از دارو، برای پیشگیری توصیه نمی‌شود. 
توجه
دارو تامی‌فلو، توسط وزارت بهداشت به طور رایگان در دسترس مبتلایانی كه با نظر پزشك متخصص نیاز به درمان با دارو دارند، قرار می‌گیرد. 
واكسن 
در حال حاضر عرضه واكسن در كشورمان به تازگی شروع شده است و فقط برای افراد خاص و پرسنل بهداشتی در صورت نیاز، توسط وزارت بهداشت توصیه می‌شود. عوارض واكسن: به طور كلی تزریق واكسن آنفلوانزاA بدون عارضه نیست ولی در چند میلیون دوز تزریق، 2 مورد مرگ و میر به علت ایجاد عوارض عصبی گزارش شده است.البته این عوارض شامل؛ واكسن آنفلوانزای فصلی هم می‌شود.
آیا واكسن H1N1 همیشه كاربرد دارد؟ 
خیر،زیرا در صورت جهش ویروس واكسن دیگر كاربردی ندارد. ولی با توجه به اینكه تاكنون به طور قطعی جهش ویروس گزارش نشده است، نگرانی در مورد نحوه اثربخشی واكسن فعلی وجود ندارد. هشدار! موج بعدی در راه است. بیشتر مراقب باشیم.

 

برچسب ها: درمان آنفلوانزای نوع A، علائم آنفلوانزای نوع A، جلوگیری از آنفلونزا، خطر بیماری آنفلونزا، واکسن آنفلونزا تعداد بازديد: 799 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز