Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 01:51

25
اسفند
روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی (1)

روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی (1)

سوپ مرغ و نوشیدن چای از روش‌های درمانی خانگی هستند كه حال بیمار را بهتر می‌كنند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

طی تحقیقات به عمل آمده، سالانه حدود یك میلیارد سرماخوردگی گزارش می‌شود كه با بی‌خوابی شبانه، آبریزش بینی، درد، انسداد بینی و گلو، گرفتگی عضلانی و كاهش اشتها همراه است. متاسفانه هنوز هم برای مبارزه با سرماخوردگی راه‌های زیادی وجود ندارد و امكان حمله مستقیم به این ویروس وجود ندارد.

حتی افراد كاملاً سالم نیز ممكن است سرما بخورند و گاهی یك سرماخوردگی ساده می‌تواند باعث مشكلات جدی‌تری از قبیل آنفلوآنزا، سینوزیت (عفونی شدن سینوس‌ها)، برونشیت و یا حتی ذات‌الریه شود.

هنگام سرماخوردگی، فقط می‌توان با رعایت و انجام برخی كارها، شرایط پذیرش بیماری را كمی راحت‌تر كرد. نكات زیر سرماخوردگی را درمان نمی‌كنند؛ اما با رعایت آنها می‌توانید احساس بهتری داشته باشید:

نوشیدن مایعات

پژوهشگران معتقدند كه در واقع هیچ منطق و دلیل علمی وجود ندارد كه اثبات كند واقعاً بدن در روز به هشت لیوان آب نیاز دارد؛ آنچه روشن است، اینكه باید از بی‌آبی بدن جلوگیری كرد. اما هنگام بیماری قطعاً این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌كند و با مصرف آب زیاد باید مانع از دست دادن آب بدن شد.

در واقع هیدراته ماندن بدن بسیار مهم می‌شود؛ چرا كه با نوشیدن مایعات مخاط كمتر شده و چسبندگی آن كاهش می‌یابد. همچنین هنگامی كه شما سرما می‌خورید، با عطسه كردن و آبریزش بینی مقداری از رطوبت و آب بدن خود را از دست می‌دهید. نوشیدن هر نوع نوشیدنی خوب است و فقط باید مصرف نوشیدنی‌های كافئین دار را كاهش داد؛ زیرا خود می‌تواند منجر به از دست دادن آب بیشتر بدن شود.

مرطوب كردن هوا

از آنجا كه هوای خشك برای سرماخوردگی بد است، با استفاده از یك دستگاه بخور ومرطوب نگه داشتن هوا، احتمالاً كمی احساس راحتی خواهید كرد. رطوبت خانه خود را بین 50 تا 60 درصد حفظ كنید. از آنجا كه دستگاه بخور می‌تواند منجر به سوختگی پوست شود، از قرار دادن آن در دسترس كودكان خودداری ورزید.

اگر از دستگاه‌های بخور سرد استفاده می‌كنید، به‌طور مداوم آب آن‌را تمیز و تعویض كنید؛ زیرا كپك‌ها و باكتری‌ها به آسانی می‌توانند در آن رشد كنند. اگر هیچ یك از بخور سرد و یا گرم را در اختیار ندارید، می‌توانید به طور مستقیم و با استفاده از اسپری‌های مخصوص، مسیر بینی خود را مرطوب نگاه دارید.

 نشستن در حمام و دوش گرفتن

نشستن در حمام و با آب گرم دوش گرفتن نیز به تسكین علائم سرماخوردگی كمك می‌كند؛ زیرا همان‌طور كه گفتیم، رطوبت گرم راه‌های هوایی را شل كرده و تنفس راحت‌تر می‌شود. استفاده از كمپرس گرم بر روی بینی و دهان نیز همان اثر را خواهد داشت.

سوپ مرغ و نوشیدن چای

سوپ مرغ و نوشیدن چای از روش‌های درمانی خانگی هستند كه حال بیمار را بهتر می‌كنند. هنگامی كه یك نوشیدنی یا غذای داغ می‌خورید، گرما از مری به نای انتقال می‌یابد و موجب شل شدن خلط و مخاط شده و در نتیجه سرفه كردن آسان‌تر می‌شود؛ اگر چه برخی معتقدند كه نوع غذا و یا نوشیدنی تاثیر چندانی ندارد؛ زیرا آنچه مهم است گرما است و احتمالاً نوشیدن هر نوع نوشیدنی گرم، كمك كننده خواهد بود.

با خوردن مقداری سوپ داغ، سرماخوردگی ما به‌طور موقت تسكین می‌یابد، سوپ مرغ داغ و یا سوپ سیر داغ، رگ‌های كوچك خونی بینی را گشاد می‌كند. سوپ سبزیجات نیز چنین خاصیتی دارد و سرعت ترشح مخاط از غدد را كاهش می‌دهد.

 چای سبز: چای سبز حاوی پلی فنل است و پلی فنل‌ها آنتی‌اكسیدان‌های قوی هستند و مصرف منظم چای سبز به تسكین سرماخوردگی كمك می‌كند.

ژل، روغن و پماد

می‌توانید از یك پماد چرب استفاده كنید و آن‌را روی بینی خود بمالید تا علاوه بر جلوگیری از تحریك پوست، از بدتر شدن آبریزش و سوزش بینی نیز جلوگیری كند.

غرغره با آب‌نمك

اگر یكی از علائم سرماخوردگی شما گلو درد است، غرغره با آب نمك را امتحان كنید. این كار می‌تواند درد و خارش گلو را تسكین دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- روش‌های طبیعی درمان سرماخوردگی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آنفلوآنزا، برونشیت، نوشیدن مایعات، سرماخوردگی چيست، گرفتگی عضلانی، ذات‌الریه، روش‌های درمانی سرماخوردگی، تسكین سرماخوردگی، گلو درد تعداد بازديد: 854 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز