Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 05:12

1
بهمن
آنفلوانزا یا سرما خوردگی؟! (1)

آنفلوانزا یا  سرما خوردگی؟! (1)

آنفلوآنزا یك بیماری عفونی است كه توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و از طریق ترشحات بینی و سرفه بین افراد منتقل می‌شود.

دكتر اكبر كوشانفر؛ متخصص كودكان؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

 

 

علایم برخی بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و آلرژی بسیار شبیه یكدیگر هستند. تشخیص این سه نوع بیماری مهم است و درمان را راحت‌تر می‌كند.

سرماخوردگی

برخلاف تصور، هوای سرد در بروز سرماخوردگی تاثیر ندارد. در حقیقت با اجتماع افراد در محیط‌های سرپوشیده و تماس بیشتر شانس و احتمال سرایت بیماری بیشتر می‌شود. تاكنون 200 نوع ویروس سرماخوردگی شناخته شده است كه مهم‌ترین آن رینوویروس، آدنوویروس Cornea para influenza است و كودكان بیشترین مبتلایان هستند.

به علت ساختار ضعیف دفاع بدنی و در تماس بودن زیاد با یكدیگر در مكان مدرسه سرایت بیشتر صورت می‌گیرد. سرماخوردگی معمولا با تب، گلودرد، عطسه، آبریزش بینی، سرفه، خستگی، ضعف بدن، گاهی سردرد و دردهای عضلانی ظاهر می‌شود.

آنفلوآنزا

یك بیماری عفونی است كه توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و از طریق ترشحات بینی و سرفه بین افراد منتقل می‌شود علایم آنفلوآنزا به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و شامل گلودرد، تب و لرز، سردرد شدید، سرفه، درد عضلانی و خستگی بدن است.

آنفلوآنزا تهدیدكننده زندگی شیرخواران و افراد سالمند و افراد مبتلا به نقص ایمنی است. هیچ فردی در سنین مختلف مصونیت به این بیماری ندارد. طبق آمار سالیانه در آمریكا 200 هزار نفر در بیمارستان بستری و 36 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

ویروس آنفلوآنزا

ویروس آنفلوآنزا از خانواده اوتومیكو و ویروس orthomyxovirus است و شامل سه نوع ویروس C، B، A می‌باشد. ویروس A سبب اپیدمی‌های جهانی می‌شود. ویروس آنفلوآنزا A در پرندگان وحشی میزبان اصلی و در خوك، اسب و انسان ایجاد بیماری می‌كند. ویروس وقتی از پرندگان وحشی به مرغ و خروس انتقال می‌یابد سبب همه‌گیری آنفلوآنزای انسانی می‌شود. این ویروس بیشترین آلودگی را دارد.

ویروس آنفلوآنزا بر حسب دو پروتئین اصلی سطحی هماگلوتینین (H.A) و Neuramine dase)N.A) تقسیم می‌شود. ویروس آنفلوآنزا A بر حسب خواص آنتی‌ژن خود ایجاد اپیدمی‌های جهانی خطرناك می‌نماید. ویروس‌های حیوانی منبعی بر آنتی‌ژن‌های جدید به‌شمار می‌روند.

نامگذاری ویروس بر اساس نوع ویروس آنفلوآنزا، محل جغرافیایی، كشف ویروس، شماره گونه، سال جدا شدن ویروس و بالاخره نام ریزگونه صورت می‌گیرد مانندH2N2م A/MOSCOW/10/99. هنگامی كه یك شخص با یك سویه خاص ویروس آنفلوآنزا آلوده می‌شود در بدنش علیه ویروس آنتی‌بادی ساخته می‌شود.

زمانی كه سویه‌های جدیدی از ویروس به وجود می‌آید. آنتی‌بادی‌های بدن سویه‌های جدید را شناسایی نمی‌كند و بدن با سویه جدید دچار عفونت می‌شود به همین علت شخص بیش از یك بار در سال به آنفلوآنزا مبتلا می‌شود. اگر یك زیرگونه جدید ویروس آنفلوآنزا در بین انسان‌ها در گردش باشد و افراد هیچ محافظتی در مقابل این ویروس جدید نداشته باشند به آسانی گسترش یك پاندمی (گسترش جهانی) ممكن است اتفاق بیفتد.

یكی از ویروس‌های شایع ویروس آنفلوآنزای A و زیرگونه H5N1 كه مربوط به پرندگان و مرغ و خروس است اما چندمورد عفونت انسانی و مرگ نیز گزارش شده و تاكنون چند بار در جهان گسترش داشته است. تا سال 1997 هیچ گزارشی موجود نبود و در این سال ویروس در بیش از 50 كشور اروپایی، آسیایی، خاورمیانه و آفریقا گسترش داشت و 260 نفر را آلوده كرد.

این ویروس در مرغ و خروس و اردك علایمی ندارد و می‌تواند به انسان منتقل شود از انسان به انسان منتقل نمی‌شود چون در بدن انسان پروتئینی كه بتواند HA ویروس را بشكند ندارد، چنانچه ویروس جهش پیدا كند می‌تواند شیوع آنفلوآنزا در بین انسان ظاهر شود.

آنفلوآنزای خوكی

آنفلوآنزای خوكی به نام‌های Swine Flu و Pig Flu و Hog Flu شناخته می‌شود. گزارش‌هایی از ابتلا انسان به آنفلوآنزای خوكی در سال‌های 1918 و 1976 نیز وجود دارد. ویروس آنفلوآنزای خوكی در سال 2009 با زیرگروه N1H1 نوع A شناخته شد. انتقال بین خوك‌ها از طریق دستگاه تنفسی و تماس دهان صورت می‌گیرد.

افرادی كه در تماس با خوك هستند و از این حیوانات نگهداری می‌كنند در معرض خطر ابتلا هستند. دامپزشكان و كارگران در مركز تهیه گوشت نیز افراد در معرض آلودگی هستند. ویروس N1H12009 از خوك جدا نشده بلكه از انسان به انسان شیوع پیدا می‌كند. مطابق آمارهای مركز كنترل و پیش‌گیری بیماری‌ها (CDC) علایم آنفلوآنزای خوكی كاملا شبیه با سایر علایم آنفلوآنزا شامل تب و لرز، گلودرد، سرفه، درد اندام‌ها، خستگی و سردرد است و درصدی از بیماران نیزعلایم تهوع و استفراغ داشته‌اند. تشخیص قطعی این آنفلوآنزا نیاز به تست‌های آزمایشگاهی و نمونه‌های تنفسی و نمونه‌گیری از بینی و گلو است...

 

 

براي خواندن بخش دوم- آنفلوانزا یا  سرما خوردگی- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: علايم بيماري آنفلونزا، بيماري سرماخوردگي چيست، آلرژي چيست، ویروس آنفلوآنزا، آنفلوآنزای خوكی تعداد بازديد: 943 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز