Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:53

30
آذر
از علائم تا درمان شایع‌ترین سرطان گوارشی

از علائم تا درمان شایع‌ترین سرطان گوارشی

متخصص رادیوانکولوژی توضیحاتی درباره علائم و راهکارهای درمانی سرطان معده ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین بنابر اعلام انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، دکتر حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوانکولوژی درباره‌ سرطان معده اظهار داشت: علائم اولیه ابتلا به این سرطان مشابه بسیاری از بیماری‌های معده، درد شکمی، کاهش وزن، عدم تمایل به غذا خوردن و سوابق بیماری های شکمی مانند نفخ و ناراحتی گوارشی و حتی زخم معده است. 

وی افزود: بسیاری از بیماران به دلیل اینکه علائم سرطان معده مشابه سایر بیماری های معده است چندان آن را جدی نمی گیرند و در زمان مناسب به پزشک مراجعه نمی‌کنند. 

این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به اینکه دلیل بسیاری از بیماری‌های معده از جمله سرطان معده عفونت با هلیکوباکتر است، گفت: بر اساس برخی از بررسی های انجام گرفته بیش از ۷۰ درصد مردم ایران آزمایش هلیکوباکتر در آنها مثبت است این باکتری از مسیر آب و دستگاه گوارش منتقل می شوند و سطح بهداشت پایین از دلایل بروز آن است. 

دکتر حمیدرضا دهقان منشادی ادامه داد: وراثت نیز می تواند از دلایل ابتلا به سرطان معده باشند و افرادی که در خانواده و خویشاوندان نزدیک خود سابقه ابتلا به این بیماری را دارند باید نسبت به انجام غربالگری در زمان مناسب حساس باشند. 

 بیشتربخوانید:

توصیه های مهم غذایی برای حفاظت از پروستات

 

به گفته وی در ایران سرطان معده یکی از شایعترین سرطان‌ها است و در استانهایی در شمال غرب کشور از جمله اردبیل و آذربایجان حتی میزان ابتلا به سرطان معده از سرطان ریه هم بیشتر است و این در حالی بوده که سرطان معده در بسیاری از کشورهای دنیا جزو چهارمین و پنجمین سرطان شایع محسوب می‌شود ولی در برخی از استان‌های ما اولین سرطان گوارشی و دومین سرطان به طور مثال در زنان بعد از سرطان پستان است. 

وی خاطرنشان کرد: اولین اقدام تشخیصی برای شناسایی سرطان معده انجام آندوسکوپی است و اگر شک بر وجود تومور گرفته شود حتما نمونه برداری صورت می‌گیرد و اگر از این طریق تومور معده تشخیص داده شد سی تی اسکن و پت اسکن نیز انجام می گیرد تا مرحله و گرید بیماری مشخص شود. لاپاراسکوپی تشخیصی نیز در مرحله بندی تومور و شناسایی میزان رشد آن حائز اهمیت است. 

وی با تاکید بر اینکه، در نظر گرفتن پنل درست درمانی در کمک به بیمار بسیار حائز اهمیت است، گفت: قدم اول در درمان سرطان معده این است که بدانیم سرطان در کدام مرحله قرار دارد. 

دکتر منشادی گفت: در صورتی که سرطان در مرحله اول قرار داشته باشد درمان با جراحی شروع و پایان می‌یابد ولی در صورتی که سرطان در مرحله دوم و سوم باشد ابتدا شیمی درمانی شروع و سپس جراحی انجام می‌گیرد و حتی گاهی پس از آن نیز دوباره شیمی درمانی و در صورت نیاز رادیوتراپی انجام می‌شود.

این متخصص رادیوانکولوژی خاطرنشان کرد: اگر سرطان در مرحله ۴ و یا متاستاز باشند درمان فقط با شیمی درمانی و با هدف کنترل بیماری انجام می گیرد و عمل جراحی چندان کمک‌کننده نیست. 

دکتر دهقان منشادی درباره میزان مرگ و میر افراد در اثر ابتلا به این سرطان گفت: متاسفانه میزان مرگ و میر افراد در صورت ابتلا به بیماری سرطان بالا است و بیشترین مرگ و میر را بعد از ابتلا به تومور ریه دارد البته تشخیص به موقع و به هنگام بیماری در درمان موفقیت آمیز آن بسیار حائز اهمیت است.

بیشتربخوانید:

چه عواملی در بروز سرطان سینه موثر است ؟

چطور زودهنگام متوجه سرطان پستان خود شویم؟

نشانه‌های سرطان سینه در آقایان

 

 

برچسب ها: سرطان، مشکلات گوارشی، معده، ریفلاکس، ترش کردن تعداد بازديد: 429 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز