Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 10:09

4
آبان
عوامل تشدید كننده علائم بیماری التهابی روده

عوامل تشدید كننده علائم بیماری التهابی روده

آیا می‌دانید چه عواملی باعث تشدید علائم بیماری‌های التهابی روده می‌شوند؟ عللی مانند استرس،‌ حاملگی، عدم وجود آنزیمی به نام لاكتوز در روده و ... در این مورد موثرند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

استرس‌ها و مشكلات زندگی ارتباط تنگاتنگی بین وجود استرس و اضطراب در محیط كار و زندگی و میزان فعالیت بیماری وجود دارد.

در اغلب بیماران مشكلات و استرس‌ها موجب تشدید علائم بیماری می‌گردد. حتی در بعضی از بیماران اولین تظاهر بیماری در هنگام بروز یك استرس شدید در زندگی فرد می‌باشد.

در تعدادی از بیماران مبتلا، استرس موجب شعله‌ور شدن بیماری بعد از مدتی سكون می‌شود.

حاملگی حاملگی موجب فعال شدن مجدد بیماری در خانم‌های حامله نمی‌شود ولی در صورتی كه در هنگام حاملگی بیمار دچار عود و شعله‌وری بیماری باشد، در طول دوره حاملگی در اینحالت باقی می‌ماند و به سختی بهبود می‌یابد.

در حدود 50 درصد موارد حاملگی باعث تشدید علائم بیماری می‌شود لذا در صورت خاموش بودن بیماری حاملگی اشكالی ندارد ولی اگر بیماری از نوع شدید و فعال باشد به بیماران توصیه می‌شود كه حامله نشوند.

تغذیه ارتباط خاصی بین گروه‌های خاصی از مواد غذایی و تشدید علائم بیماریهای التهابی روده مشاهده نشده است اما در هر فرد بیماری ممكن است دسته‌ای از غذاها باعث بهبود یا بدتر شدن علائم شوند كه باید خود بیمار به تجربه این غذاها را مشخص نماید و غذاهایی را مصرف كند كه باعث تشدید علائم در او نمی‌شوند.

در بعضی از بیماران عدم وجود آنزیمی به نام لاكتوز در روده كه مسئول تجزیه شیر و فرآورده‌های لبنی می‌باشد باعث می‌شود در صورت مصرف این فرآورده‌ها، درد، نفخ، دل‌پیچه و اسهال شدید ایجاد شود.

كمبود این آنزیم ارتباط با بیماری فرد ندارد و مساله‌ای است كه درد درصدی از افراد عادی جامعه هم دیده می‌شود و این امر باید از علائم بیماری اصلی تفكیك شود.

داروها همانطور كه قبلا ذكر شد دسته‌ای از داروها مانند مسكن‌هایی چون ایبوبروفن، دیكلوفناك و... كه از آنها به عنوان داروهای ضد التهاب غیر كورتونی نام برده می‌شود ممكن است باعث تشدید علائم بالینی گردند.

بیماران مبتلا به بیماریهای التهابی روده باید در صورت نیاز به مصرف داروهایی برای مسائل غیر از این بیماری حتما پزشك متخصص گوارشی را كه زیر نظر او هستند در جریان قرار دهند و مصرف این داروها را با توصیه او انجام دهند.

باید در مورد این نكته تاكید كرد كه كولیت زخمی و بیماری كرون هر دو بیماری‌های هستند كه سیر مزمن دارند یعنی فرد مبتلا به این بیماریها سالیان دراز (و چه بسا تا آخر عمر) علائم آنها را همراه خواهد داشت و در طول این سالیان بیماری ممكن است بارها عود و فروكش كند اگرچه با درمان صحیح و مناسب علائم بیماری مدت‌های طولانی خاموش می‌ماند.

لذا بیمار و اطرافیان وی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند كه باید مدت‌های درازی با مسائل مربوط به این عارضه روبرو باشند و خود را با آن تطبیق دهند قابل ذكر است در صورت درمان صحیح و مناسب، طول عمر این بیماران تفاوتی با افراد معمولی ندارد و كارآیی این افراد نیز در حد افراد معمولی جامعه است.

 

برچسب ها: عدم تحمل لاکتوز، سلامت روده، کمبود آنزیم لاکتاز، علل بیماری التهابی روده، استرس و بیماری التهابی روده، حاملگی و بیماری التهابی روده، تغذیه و بیماری التهابی روده، كولیت زخمی، بیماری كرون تعداد بازديد: 928 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز