Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 03:50

30
خرداد
معده را بیشتر بشناسیم (2)

معده را بیشتر بشناسیم (2)

ترشحات معده در سه مرحله صورت می‌گیرد: مرحله اول، قبل از خوردن غذا و با دیدن یا بوییدن غذا آغاز می‌شود. مرحله دوم مرحله معدی است که با ورود غذا به معده آغاز و بیش از دو‌سوم كل ترشحات در این مرحله صورت می‌گیرد.

شیره معده کی ترشح می‌شود؟

ترشحات معده در سه مرحله صورت می‌گیرد: مرحله اول، قبل از خوردن غذا و با دیدن یا بوییدن غذا آغاز می‌شود. مرحله دوم مرحله معدی است که با ورود غذا به معده آغاز و بیش از دو‌سوم كل ترشحات در این مرحله صورت می‌گیرد.

در این حالت، اعصاب معده تحریك، گاسترین ترشح و این هورمون موجب ترشح شیره معده می‌شود. مرحله سوم هم مرحله روده‌ای است که وجود غذا در ابتدای روده باریك موجب ترشح شیره معده می‌شود.

یكی از فرایندهای سیری بعد از غذا خوردن، افزایش حجم معده و تحریك گیرنده‌های عصبی جدار معده در اثر فشار مواد غذایی خورده‌شده است. به‌طور طبیعی وقتی شما غذا می‌خورید، معده متسع می‌شود و فشار داخل آن افزایش می‌یابد.

به این ترتیب، مغز می‌فهمد که باید غذاخوردن متوقف شود. خوردن غذای زیاد در درازمدت باعث افزایش حجم و ظرفیت معده می‌شود.

از طرف دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که گیرنده‌های عصبی جدار معده در افراد چاق نسبت به افراد لاغر دیرتر تحریك می‌شود.

این مسأله باعث می‌شود تا قبل از این‌كه فشار معده این افراد بالا برود، غذای بیشتری در معده جا بگیرد. در حقیقت، شخص چاق بدون این فشار احساس پری یا سیری نمی‌كند. اما با این معده بزرگ چه باید كرد؟

آیا می‌شود معده را كوچك کرد؟

این کار شدنی است، اما باید زیر نظر پزشك انجام بگیرد. استفاده از یک رژیم غذایی صحیح که در آن مقدار و حجم غذا به خوبی تعریف شده باشد، به کوچک شدن معده کمک می‌کند. به علاوه، آموزش‌های لازم برای تغییر در رفتارهای غلط غذایی نیز باید به فرد داده شود.

رژیم‌های غذایی نامناسب و غیر علمی مقدار و حجم غذا را یک‌باره و سریع کاهش می‌دهند. این رژیم‌ها كه متأسفانه تبلیغات وسیعی هم روی آن‌ها انجام می‌شود، كاهش سریع وزن را در پی دارند اما در بلند‌مدت کمکی به فرد نمی‌کنند و وزن او دوباره به حالت اول برمی‌گردد.

این‌گونه رژیم‌ها هیچ‌گونه تغییری را در سیستم گوارشی افراد چاق ایجاد نمی‌كنند. رژیم غذایی مناسب در درازمدت باعث سازش سیستم گوارش با مقدار غذای خورده‌شده و تغییر حجم و توده دستگاه گوارش می‌شود.

به این ترتیب، معده این افراد در درازمدت توانایی پذیرش حجم زیاد مواد غذایی را نخواهد داشت.

معده اولین مکان ذخیره موقت غذاست که قابلیت منبسط شدن دارد، به طوری که می‌تواند حدود ۲ تا ۴ لیتر غذا را در خود نگه دارد.با وجودی که امکان پاره شدن معده بر اثر پرخوری وجود دارد، اما برگشت غذا و تهوع کمک می‌کند که معده به این مرحله نرسد.

معده انسان‌ها به طور متوسط می‌تواند حدود یک تا یک و نیم لیتر غذا را تحمل کند، اما تا قبل از پاره شدن می‌تواند برای جا دادن چهار برابر این مقدار غذا، به اصطلاح کش آید.

معده ممکن است منشاء مشکلات مختلفی باشد که شایع¬ترین آنها عبارتند از سوء هاضمه، زخم معده، ریفلاکس، سرطان معده، خونریزی معده و آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری.

افرادی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند از مشکلات متفاوتی رنج می‌برند؛ از سوزش معده گرفته تا حالت تهوع. معمولاً ضعیف شدن دستگاه گوارش از عادات بد غذایی سرچشمه می‌گیرد که باعث می‌شود غذا مدت زیادی در دستگاه گوارش باقی بماند.

چند عادت غذایی مناسب

غذا را خوب بجوید.

آرام‌ غذا بخورید.

هنگام غذا خوردن مطالعه نکنید و تلویزیون هم نگاه نکنید.

ورزش کنید؛ چون به هضم غذا کمک می‌کند.

از غذاهای حجیم پرهیز کنید.

از خوردن غذاهایی که می‌دانید بدنتان تحملش را ندارد خودداری کنید.

هنگام غذا خوردن، از مصرف نوشیدنی‌های مختلف خودداری کنید.

سیگار نکشید.

مصرف موادغذایی حاوی كافئین را کاهش دهید.

مصرف نوشابه را قطع کنید و به جایش از دوغ و نوشیدنی‌های طبیعی استفاده کنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -معده را بیشتر بشناسیم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عادات غذایی، دستگاه گوارش، هضم غذا، شیره معده، نقش معده، کوچک کردن معده، ترشحات معده، سلامت معده تعداد بازديد: 752 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز