Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 21:40

21
بهمن
رفلكس اسید معده (2)

رفلكس اسید معده (2)

افرادی كه دچار رفلكس اسید هستند، باید درب آشپزخانه خود را ساعت 8 شب ببندند.

 

غذاهای ارگانیك بخوید

غذاهای ارگانیك حاوی اسید و سایر مواد شیمیایی افزودنی نیستند؛ اما قبل از استفاده برچسب آنها را بخوانید. اسید اسكوربیك یا ویتامین C، معمولا روی تمام برچسب‌ها به چشم می‌خورد. به سایر اجزای تشكیل دهنده نیز توجه كنید.

بعد از 8 شب غذا نخوید 

زمان غذا خوردن در تشدید این بیماری بسیار موثر است و اهمیت آن كمتر از خود غذا نیست. افرادی كه دچار رفلكس اسید هستند، باید درب آشپزخانه خود را ساعت 8 شب ببندند. این به معنای آن است كه خوردن همه‌چیز بعد از ساعت 8 ممنوع شود. بعد از خوردن شام دراز نكشید (لااقل تا چند دقیقه این كار را نكنید) و اگر در نیمه‌های شب دچار رفلكس شوید، بالش خود را كمی بالا ببید و در حالت نیمه نشسته بخوابید.

دنبال مد و تناسب اندام نباشید و خیلی خود را درگیر بایدها و نبایدهای این موضوع نكنید:

بعد از خوردن غذا، تحرك و ورزش نكنید. لباس‌های تنگ و چسبان نپوشید. لباس‌هایی كه یقه بسیار كیپ دارند نیز نامناسبند؛ زیرا فشای روی معده ایجاد می‌كنند كه سبب رفلكس می‌شود.

تقویت عادت‌های جدید و سالم

علاوه بر رعایت نكات بالا، بهتر است یك عادت دیگر را نیز در خود تقویت كنید و آن كاهش حجم غذاست. به دفعات بیشتی غذا بخوید؛ ولی با مقدار كمتر.

با پزشك خود مشورت كنید

علائم بیماری خود را به پزشك‌تان بگویید تا اولا مشخص شود كه نوع رفلكس اسید شما چیست ( GERDیا LPR). رفلكس اسید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان می را افزایش دهد. اگر علائم بیماری در شما بیش از یك سال طول بكشد، حتما باید از گلو و معده خود آندوسكوپی كنید. نكته مهم در ارتباط با تشخیص بیماری این است كه بعضی افراد ممكن است این بیماری را با دردهایی قلبی اشتباه كنند، بنابراین تشخیص بیمای رفلاكس از بیمای‌های حاد قلبی بسیار مهم است و از طرفی شایع‌ترین علت دردهای سینه غیرقلبی، بیماری رفلكس می‌باشد. جویدن آدامس، باعث افزایش ترشح بزاق و كاهش رفلاكس می‌شود.

پزشكان به افرادی كه دچار این بیمای هستند توصیه می‌كنند كه از خوردن غذاهایتحیك‌كننده، غذاهای پرحجم و پرچرب خوددای كنند و بیشتر آدامس بجوند. دلیل اصلی بروز رفلاكس هنوز مشخص نیست؛ اما پرخوی، سیع غذا خوردن، كامل نجویدن غذا، با استرس و نگرانی غذا خوردن و استفاده از غذاهای ناسالم و عادات ناسالم، از مهم‌تین عوامل ایجاد آن می‌باشند. گاهی اوقات رفلكس اسید نشانه‌ای از بیماری گاستیت یا ورم معده است. شایع‌تین علائم بیمای ورم معده، گرفتگی‌های شكمی و برگشت اسید معده به دهان می‌باشد؛ لذا این بیمای را نباید به دلیل تشابه علائم با رفلكس اسید اشتباه گرفت و حتما باید به پزشك مراجعه كرد.

بیماری که عامل مرگ و میر نیست، می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیمای‌های خطرناك و كشنده مثل سرطان باشد، ولی خبر خوب اینكه با وجود افزایش تعداد مبتلایان به رفلكس اسید، سرطان می همچنان یك بیمای نادر در این افراد است. بیشتر بیماران گاه مجبورند مدت‌های طولانی از داروهایی مثل آمپرازول استفاده كنند. این بیمای معمولا به طور قطعی درمان نمی‌شود. گاه علائم آن ناپدید و گاه خود به خود دوباره پدیدار می‌گردد. به هر حال رعایت نكاتی كه ذكر شد، بسیار موثرتر و بی‌ضررتر از استفاده از قرص‌های شیمیایی است. این بیمای در میان كودكان (خصوصا كودكان زیر شش ماه) كه فقط از شیر مادر تغذیه می‌كنند و در میان زنان باردار بسیار شایع است كه بعد از گذشت مدتی خود به خود از بین می‌رود و جای نگرانی نیست. در واقع رفلكس اسید در میان كودكان زیر شش ماه بسیار طبیعی است.

 

 

براي خواندن بخش اول- رفلكس اسید معده - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: غذاهای ارگانیك بخوید، نحوه غذا خوردن، علايم رفلكس معده، رفلكس اسید، گرفتگی‌های شكمی تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز