Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 08:18

28
بهمن
هموروئید چيست (1)

هموروئید چيست (1)

در اغلب مواقع هموروئید بدون خطر است و جز خونریزی بسیار محدود، علامتی ندارد. خونریزی اولین و شایع‌ترین علامت هموروئید است.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

هموروئید یا بواسیر یعنی سیاهرگ‌های گشادشده در راست‌روده یا مقعد. هموروئید می‌تواند در مجرای مقعد یا در مدخل مقعد واقع شده و سال‌های سال وجود داشته باشد؛ بدون آنكه فرد از آن آگاه باشد. هموروئید از بیماری‌های بسیار شایع است كه تقریبا در 70 درصد افراد بالای سی‌سال دیده می‌شود. این بیماری نخستین بار توسط بقراط حكیم تشخیص داده و نامگذاری شد.

علل اصلی

به زبان ساده‌تر، هموروئید نوعی واریس مقعد است كه علل اصلی ایجاد آن عبارتند از: فشار به سیاهرگ‌های مقعد، رژیم غذایی كم یا بدون فیبر، یبوست، چاقی، بیماری كبدی، سرطان روده بزرگ،  لواط، افزایش فشار خون ، سابقه فامیلی، نشستن طولانی مدت در توالت، حاملگی، كم‌تحركی، اسهال مزمن.

 پیشگیری

برای پیشگیری از ایجاد هموروئید و یا جلوگیری از پیشرفت آن بهتر است برخی نكات را نیز رعایت كنید:

 پرهیز از غذاهای تند: سس‌های تند و خردل، درد را تشدید می‌كنند.

 ترك سیگار: سیگار كشیدن باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و برای این بیماران مضر است.

 پرهیز از غذاهای نمك سودشده: مصرف نمك زیاد برای این بیماران مضر است. غذاهای فرآوری شده و غذاهای آماده حاوی نمك زیادی هستند و برای بیماران هموروئیدی مناسب نمی‌باشند.

 علائم

در اغلب مواقع هموروئید بدون خطر است و جز خونریزی بسیار محدود، علامتی ندارد. خونریزی اولین و شایع‌ترین علامت هموروئید است. در واقع خونریزی هنگام دفع مدفوع، درد در مقعد و اطراف آن و خارش از علائم اصلی هموروئید می‌باشند؛ اما این بیماری می‌تواند بدون نشانه مشخص باشد.

درد از نشانه‌های اصلی بیماری است كه هنگام دفع مدفوع بسیار زیاد می‌شود. سوزش و خارش مقعد نیز در نتیجه تاثیر ترشحات غده مخاطی روده بزرگ بر اعصاب حسی این منطقه ایجاد می‌گردد. به طور كلی هموروئید به دو شكل داخلی و خارجی و به صورت برجستگی در داخل یا خارج مقعد ایجاد می‌شود كه در صورت خارجی بودن، این برجستگی كاملا قابل رویت است. هموروئید داخلی در صورت بزرگ‌تر شدن از طریق مقعد دفع می‌شود و نیاز به عمل جراحی ندارد.

به طور كلی برای پیشگیری از بروز این حالت، پزشكان به مردم توصیه می‌كنند كه از نشستن طولانی مدت در دستشویی خوددداری كنند، مقدار فیبر غذایی خود را افزایش دهند، هر روز دست‌كم 8 لیوان آب بنوشند و به طور مرتب ورزش كنند. در صورت عدم مراقبت و تشدید علائم، نیاز به جراحی وجود دارد. كم‌خونی و فقر آهن، دردهای بسیار شدید در اثر ایجاد لخته‌ خون در بواسیر و عفونت یا زخمی شدن ناحیه برجسته، از سایر عوارض احتمالی عدم درمان هموروئید است.

 مراجعه به پزشك

اگر برجستگی بسیار سفت شود یا درد آن بسیار شدید باشد و در صورتی كه فرد دچار خونریزی زیاد شود، باید به پزشك مراجعه كرد. افرادی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند كه دچار پایین افتادگی گره‌های هموروئیدی شده و در طی یكسال دچار ایجاد لخته‌شدگی حاد و خونریزی از گره‌های هموروئید شده‌اند.

 درمان

درمان پزشكی: برای هموروئید خفیف درجه 1 یا 2 می‌توان با مصرف رژیم غذایی پر فیبر، میوه‌ها، سبزی‌ها و استفاده از پمادهای ضد هموروئید، مصرف ملین‌ها و ورزش كردن، اقدام به رفع آن نمود.

درمان جراحی: در صورتی كه درون هموروئید لخته خون تشكیل شده باشد، پزشك برداشتن آن را طی عمل جراحی توصیه می‌كند. برای تشخیص قطعی بیماری از آندوسكوپی یا پروكتوسكوپی استفاده می‌شود.

برخی روش‌های جدید برای رفع هموروئید به صورت سرپایی

امروزه پزشكان و بیماران در جستجوی راه‌های ساده، موثر و بدون عارضه و یا با كمترین عارضه هستند. از آنجا كه روش‌های جراحی با بستری شدن بیمار، بیهوشی، درد بعد از عمل، احتمال خونریزی، عفونت و مراقبت‌های طولانی مدت همراه هستند، تلاش‌های زیادی برای مهار بیماری به روش‌های متعدد سرپایی، از قبیل كوتر كردن، منجمد كردن، رابربند لیگاتور و برخی روش‌های دیگر شده كه رایج‌ترین روش‌ها، بستن هموروئید با حلقه لاستیكی است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- هموروئید چیست- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: هموروئید یا بواسیر، علل اصلی هموروئيد، واریس مقعد، سیاهرگ‌های مقعد، لواط، پیشگیری از هموروئيد، علائم هموروئيد، درمان هموروئيد، رفع هموروئید تعداد بازديد: 625 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز