Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:27

21
بهمن
رفلكس اسید معده (1)

رفلكس اسید معده (1)

رفلكس اسيد بيماری است كه در آن شيره حاوی اسيد معده به می برمي‌گردد. حدود چهل درصد از مردم دنيا دچار اين بيماری هستند و حدود 15 درصد از اين موارد شديد و حاد مي‌باشند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

رفلكس اسید بیمای است كه در آن شیره حاوی اسید معده به می برمی‌گردد. حدود چهل درصد از مردم دنیا دچار این بیمای هستند و حدود 15 درصد از این موارد شدید و حاد می‌باشند. در این بیمای اسید معده به همراه غذا، از معده به می برمی‌گردد و فرد بعد از خوردن غذا احساس ناراحتی می‌كند. زمانی كه لقمه پایین می‌رود، در طول می حركت می‌كند و وارد معده می‌شود. دیچه پایینی می كه در محل اتصال می به معده قرار دارد  باز و غذا وارد معده می‌شود و دیچه دوباره بسته می‌شود تا از برگشت اسید به داخل می جلوگیی گردد. در برخی افراد این دیچه به درستی عمل نكرده و اجازه نمی‌دهد اسید معده به داخل می تراوش كند و این مساله باعث ایجاد درد و آزار می‌شود.

علائم رفلكس اسید

 سوزش سردل، درد قفسه سینه، خس خس كردن، فرسایش دندانی و آسم، مشكل در بلع.

 بیماران دچار رفلكس اسید یا «GERD»، وقتی كه معده‌شان پر از غذا است و در حالت درازكش هستند، بیشتر اذیت می‌شوند. این بیمای اگر درمان نشود، ممكن است چندین ماه طول بكشد. معمولا داروهایی كه برای درمان رفلكس اسید مصرف میشوند، شامل: آنتاگونیست‌ها و هیستامین‌ها می‌باشند. دانستن نكات فوق برای افراد مبتلا به این بیمای لازم است:

آیا شما در خطر هستید

رفلكس اسید معمولا در میانسالان و افراد پیر و كسانی كه اضافه وزن دارند، ایجاد می‌شود، ولی این روزها افراد لاغر و جوان نیز از این بیمای رنج می‌برند. در حالی كه رفلكس اسید به چاقی و ژنتیك مربوط است، آمار و ارقام نشان می‌دهد كه این بیمای در حال رشد و افزایش است و كم‌كم به یك بیمای همه‌گیر تبدیل می‌شود. مصرف غذاهای اسیدی، غذاهای پرچرب و پركالی نیز یكی دیگر از علل بروز این عارضه می باشد.

اشكال مختلف و علائم متفاوت 

معروف‌تین نوع رفلكس اسید «GERD» است كه معمولا با سوزش قلب و سوءهاضمه همراه می‌باشد. رفلكس مخفی و پنهان (LPR) هیچ علامتی ندارد، ولی خطرناك‌تر از «GERD» است. افرادی كه دچار LPR هستند، هنگام بلع غذا و تنفس دچار مشكل می‌شوند و مرتبا خس خس می‌كنند. رفلكس می‌تواند آسم را تشدید و درمان آن را بسیار مشكل كند.

داروها و بهبود بیماری

وقتی كه دچار رفلكس می شوید، آنزیم معده كه پپسین نام دارد، افزایش می‌یابد. پپسین با داروهای ضد رفلكس برطرف نمی شود؛ به همین دلیل بهتر است با تغییر برنامه غذایی و شیوه زندگی آن را برطرف كرد و اصرای به مصرف دارو نداشت.

غذای خوب بخوید 

نان جو، جوی دو سر، موز، هندوانه و مرغ بدون پوست، ماهی، بوقلمون، رازیانه، كرفس، جعفی، كلم بروكلی، لوبیا سبز، آلوئه‌ورا، زنجبیل و برنج سیاه از غذاهای مفید برای افراد مبتلا به «GERD» و «LRP» هستند؛ زیرا اسید كمی دارند.

از خوردن غذاهای بد بپرهیزید

شكلات‌ها، نوشابه‌های كربنات‌دار، الكل، گوشت‌های چرب، غذاهای سرخ‌كردنی، فست فودها و غذاهای فرآوی شده، كافئین، سس‌های تند، فلفل، مركبات و آبمیوه‌ها، بیمای رفلكس اسید را تشدید می‌كنند. به خصوص نوشابه و الكل موجب سردرد می‌شوند، زیرا هم خاصیت اسیدی دارند و هم سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌كنند...

 

 

براي خواندن بخش دوم- رفلكس اسید معده- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: رفلكس اسيد معده، اسيد معده، ورم معده، بيماری گاستیت، علائم بيمای ورم معده تعداد بازديد: 954 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز