Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 22:50

30
دی
بررسی علل انواع دل درد (1)

بررسی علل انواع دل درد (1)

وقتی كه فرد بیش از حد دچار استرس، نگرانی و افسردگی می‌شود، ناراحتی‌های عاطفی و روحی روی عملكرد دستگاه مختلف بدنش اثر می‌گذارد و موجب ایجاد دردهایی مثل سردرد و دل درد می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

علل اصلی دل درد

دل درد از جمله دردهای موجی است؛ یعنی گاهی آنقدر شدید می‌شود كه فرد حتی نمی‌تواند نفس بكشد و گاهی درد فروكش می‌كند. فرد مبتلا به دل درد گاه مجبور می‌شود تا ساعت‌ها در دستشویی بماند.

چه چیزی باعث دل درد می‌شود؟

بدن ما از برخی نشانه‌ها استفاده می‌كند تا هشدار دهد كه خطری در درون ما در حال وقوع است. یكی از این نشانه‌ها دل درد است. برخی از دلایل دل درد كاملا روشن است؛ مثل وقتی كه فرد پرخوری می‌كند یا وقتی كه یك كودك نوپا چیز، خطرناكی را می‌بلعد. اما اغلب مواقع علت دل درد را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد. برخی از دلایل اصلی ایجاد دل درد عبارتند از:

یبوست

یكی از مهم‌ترین دلایل شكم درد، یبوست است. یبوست در اثر رژیم‌های غذایی نامناسب كه مایعات و فیبر كمی دارند، ایجاد می‌شود.

عفونت

وقتی كه یك ویروس یا باكتری وارد بدن ما می‌شود، بدن برای خلاصی از آن شروع به نشان دادن واكنش‌هایی می‌كند و واكنش‌های مربوط به دستگاه گوارش معمولا با اسهال و استفراغ همراه است. عفونت باكتریایی موجب مسمومیت غذایی می‌شود. برخی از دل دردها بر اثر ورود باكتری به بدن ایجاد می‌شوند؛ مثل گلو درد، سینه پهلو، عفونت دستگاه ادراری و عفونت دستگاه تناسلی.

ویروس‌ها نوع دیگری از عفونت‌ها هستند كه باعث آنفلوآنزای شكم می‌شوند. هم باكتری‌ها و هم ویروس‌ها به راحتی از یك فرد به فرد دیگر انتقال می‌یابند. اما خبر خوب اینكه در اغلب موارد اگر دست‌ها را به خوبی بشویید و از وسایل شخصی دیگران استفاده نكنید، می‌توانید با آن مقابله كنید.

سوزش و التهاب

وقتی یكی از ارگان‌های داخلی بدن دچار زخم یا ورم می‌شود، ایجاد دل درد می‌كند. دردهای ناشی از آپاندیس، زخم معده، سندرم روده حساس و بیماری التهاب روده منجر به دل دردهای شدید می‌شوند كه باید مداوا گردند.

واكنش بدن نسبت به برخی غذاها

بدن برخی افراد قادر به هضم بعضی غذاها نیست؛ مثلا برخی افراد نمی‌توانند لاكتوز موجود در شیر را تحمل كنند و به همین دلیل باید از خوردن آن و كلیه فرآورده‌های حاوی لاكتوز پرهیز كنند. اگر شما نیز جزء افرادی هستید كه به برخی از غذاها واكنش نشان می‌دهید و دچار دل درد می‌شوید، بهتر است با مشورت پزشك آن را از برنامه غذایی خود حذف كرده و جایگزین مناسبی برایش بیابید.

بعضی از حساسیت‌ها شامل حساسیت به برخی غذاها می‌شود. در این حالت واكنش دستگاه ایمنی بدن هنگام خوردن آن غذای خاص، به گونه‌ای است كه در او ایجاد درد می‌كند. حساسیت به غذا با عدم تحمل برخی غذاها كاملا فرق دارد. اگر كسی به غذایی حساسیت دارد، به هیچ‌وجه نباید آن را بخورد؛ زیرا حتی خوردن مقدار بسیار كمی از آن غذا می‌تواند او را تا پای مرگ بكشاند.

استرس‌های روحی

وقتی كه فرد بیش از حد دچار استرس، نگرانی و افسردگی می‌شود، ناراحتی‌های عاطفی و روحی روی عملكرد دستگاه مختلف بدنش اثر می‌گذارد و موجب ایجاد دردهایی مثل سردرد و دل درد می‌شود. استرس واكنش دفاعی و عادی بدن است، اما باعث بروز مشكلات گوارشی می‌شود و در درازمدت می‌تواند عملكرد معده و روده را مختل سازد. استرس عامل رفلاكس معده و مری، زخم معده و اثنی‌عشر و سندرم كلون می‌باشد.

تغذیه سالم و متنوع یكی از عواملی است كه باعث كاهش استرس می‌شود، زیرا به مقدار كافی ویتامینB، C، منیزیم و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رساند. به میزان كافی بخوابید...

 

 

براي خواندن بخش دوم- بررسی علل انواع دل درد - اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: یبوست، علل اصلی دل درد، چه چیزی باعث دل درد می‌شود، سوزش و التهاب، انواع دل دردها تعداد بازديد: 1176 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز