Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 14:44

1
مرداد
هشدارهای بدن برای کم‌کاری تیروئید

هشدارهای بدن برای کم‌کاری تیروئید

گاهی اوقات بدنتان با برخی هشدارهای مهم می‌خواهد شما را از اختلال در کارکرد خود خبردار کند. کم‌کاری غده تیروئید با برخی علائم در بدن ظاهر می‌شود که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تحریریه زندگی آنلاین : گاهی اوقات بدنتان با برخی هشدارهای مهم می‌خواهد شما را از اختلال در کارکرد خود خبردار کند. کم‌کاری غده تیروئید با برخی علائم در بدن ظاهر می‌شود که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.ممکن است حتی بعد از داشتن خواب کامل شبانه صبح‌ها به‌سختی از رختخواب بیرون بیایید یا با مصرف غذاهای کاملاً سالم و کم‌چرب احساس اضافه‌وزن داشته باشید. این موارد و مواردی که در این مطلب به آنها پرداخته شده می‌توانند نشان از کم‌کاری تیروئید شما داشته باشند.

 

همیشه خسته‌اید؟

خستگی مداوم، خواب‌آلودگی و نداشتن انرژی بر اثر عوامل مختلف به وجود می‌آید.ولی یکی از مهم‌ترین دلایل می‌تواند کم‌کاری تیروئید باشد. وقتی تیروئید شما کم‌کار است یعنی میزان خیلی کمی از هورمون تیروئید در رگ‌های خونی جریان دارد؛ پس سلول‌های بدن سیگنال یا پیام «آغاز به کارکردن» را دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل همیشه احساس خستگی می‌کنید. کم‌کاری تیروئید حتی می‌تواند شما را به اشتباه بیندازد؛ بدین‌صورت که خودتان فکر می‌کنید انرژی کافی برای ورزش کردن ندارید، درصورتی‌که با افزایش فعالیت‌های بدنی می‌توانید بر خستگی خود غلبه کرده و سطح انرژی را در بدنتان بالاتر ببرید.

 بیشتر بخوانید:

 

 

 

غذاهای سالم می‌خورید اما باز اضافه‌وزن دارید؟

هرچند اضافه‌وزن دلایل خیلی زیادی دارد، اما می‌تواند یکی از علائم کم‌کاری تیروئید باشد، چراکه یکی از نشانه‌های تیروئید کم‌کار و کند بودن سرعت سوخت‌وساز بدن است. افرادی که سرعت سوخت‌وساز بدنشان پایین است، حتی اگر مثل بقیه غذا بخورند باز اضافه وزن پیدا می‌کنند. این اضافه وزن هم به شکل چربی ظاهر می‌شود، هم انباشت مایعات در بدن. پس اگر اضافه وزن حاصل مشکلات تیروئیدی باشد، این فرد حتی اگر رژیم غذایی و فعالیت بدنی داشته باشد به‌سختی می‌تواند وزن کم کند چراکه این افزایش وزن اکثراً به دلیل فزونی انباشت آب و نمک در بدن است تا چربی.

 

فراموش‌کار شده‌اید؟

برایتان پیش‌آمده که تصمیم گرفته باشید کاری را انجام بدهید اما به یاد نمی‌آورید که چه‌کاری بوده؟! البته کمبود خواب، استرس و بالا رفتن سن هم می‌تواند دلیل فراموشکاری باشد، اما وقتی با مشکل کم‌کاری تیروئید روبه‌رو هستید، عملکرد کلی حافظه‌تان نیز با مشکلاتی همراه می‌شود. کم بودن هورمون تیروئید می‌تواند باعث فراموشی و ضعف حافظه شود، زیرا وجود نقص در این هورمون باعث کندتر شدن روند همه فعالیت‌ها در بدن می‌شود و به‌مرورزمان حتی فعالیت عصب‌های بدن نیز دچار زوال می‌شود. آسیبی که در نتیجه کم‌کاری تیروئید به مغز انسان می‌رسد با آسیب غذاهای چرب و پرنمک برابری می‌کند.

 بیشتربخوانید:

درباره پرکاری و کم‌کاری تیروئید بیشتر بدانیم

کلسترول بدنتان بالا رفته است؟

حتی اگر برای چکاپ سالانه پزشک مشکلات تیروئیدی را چک نکند، ولی اغلب اوقات میزان کلسترول خونتان را اندازه‌گیری می‌کند. میزان بالای کلسترول می‌تواند خطرات بیماری‌های قلبی را به همراه داشته باشد، اما این مسأله می‌تواند دلیل بر داشتن مشکلات تیروئید نیز باشد. کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث کاهش از بین رفتن بخش‌هایی از کلسترول شود، پس آل دی آل یا کلسترول بد خون و تری گلسیرید می‌تواند ریسک ابتلا به کم‌کاری تیروئید را بالا ببرد. حالا برای پایین آوردن کلسترول بد خون چه کار می‌توان کرد؟ خوردن غلات را هنگام شب شروع کنید. خوردن غلات به خاطر داشتن فیبر به مقدار 5 تا 10 درصد از کلسترول بد خون می‌کاهد.

 

افسردگی

اگرچه افسردگی شاید یکی از علائم اصلی کم‌کاری تیروئید نباشد، اما احساس افسردگی می‌تواند یکی از جنبه‌های تضعیف کننده کم‌کاری تیروئید باشد. افسردگی را می‌توان به نشانه‌های دیگری از کم‌کاری تیروئید مثل خستگی، ضعف ماهیچه‌ها، رخوت و نداشتن تمرکز ارجاع داد. با وجود تیروئید کم کار عملکرد بقیه ‌اندام‌های بدن نیز ضعیف می‌شود، پس جای تعجب نیست که حال روحی شما نیز رو به افول برود.

 بیشتربخوانید:

کم کاری تیروئید و رابطه آن با افسردگی و اضطراب

علائم کم کاری تیروئید

کم کاری و پرکاری تیروئید ؛ از علت تا درمان

 

 

 

یبوست

ما می‌دانیم که یبوست معمولاً مقوله‌ای است که مردم دوست ندارند راجع به آن صحبت کنند. اما اگر با این مشکل دست به گریبان هستید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. کافی نبودن هورمون تیروئید که کنترل کننده متابولیسم بدن است، عملکرد بخش‌های زیادی از بدن را نیز کند می‌کند. یکی از این قسمت‌ها، دستگاه گوارشی است که عملکردش ضعیف شده و باعث ایجاد یبوست می‌شود.

 

برچسب ها: کم کاری تیروئید، تیروئید، علائم کم کاری تیروئید تعداد بازديد: 417 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز